Monday, November 30, 2009

komen : episod last drama Nur-Kasih


hmm shin x pasti la ek.. korang mengikuti ker tak drama bersiri Nur-Kasih ni.. shin terpanggil nak beri komen pasal shin antara segolongan peduduk Malaysia yg dok tengok drama ni dari awal siri sampai la last episod masa hari Jumaat aritu..

confident jer diaorg cakap.. hampir 5 juta orang yg bakal menonton episod akhir Nur-Kasih tu.. iyo o jer kan... yg pasti malam tu iklan mcm hampeh.. mentang2 waktu perdana.. byk plak iklannya.. lama lak tu.. bosan.. TV3 kaut untung sakan..

apa yg dapat shin rumuskan kat sini.. pasal episod last Nur-Kasih tu adalah.. ianya merepek, x masuk akal, mengarut, cerita yg syok sendiri.. x tau la pengarah yg syok sendiri.. atau penulis cerita yg syok sendiri..

mungkin pengarah nak mewujudkan unsur suspen kat cerita ni.. tp unsur tu mcm x logik.. shin yg tengok mcm terpinga-pinga.. ada adegan yg di mute kan dialognya.. pengarah menyuruh penonton dok pk.. apa yg diaorg bincangkan agaknya.. pasal Aidil dok meminang Nur kah?? then tetiba.. masuk adegan plan diaorg nak wat kenduri.. bila mak si Nur tanya pasal nak wat kenduri kecil kecilan.. lantas Nur menjawab acuh x acuh.. menguatkan lagi tanggapan penonton.. kononnya Nur akan kawin ngan Aidil.. motif??? mcm x kena sangat.. kot yer nak bikin unsur saspen tu.. biar la relevan.. ni ntah apa apa...

pastu.. pasal sarah yg kena kaca masa dok lari kerana sedih kena marah ngan Nur.. padahal sarah nak mintak maaf... aishhh naper org jahat in the end akan jadi baik?? mudahnya nak jadi baik.... shin rasa dalam realiti agak susah la nak jadi baik.. lagi shin memahami isi hati sarah yg penuh ngan kekecewaan.. kesedihan.. bengang... malu bila cinta tak berbalas... pastu kena hempap ngan kaca.. elok jer.. kan bagus sarah jadi buta... seolah olah kita tahu.. kalo Allah nak hukum manusia.. tak yah tunggu akhirat.. kat dunia pun bole dapat pembalasan kalo kita jahat..

pastu insiden Adam di selamatkan polis... sah sah polis tu tanya.. Adam dari mana.. then Adam jawab dia dari Malaysia.. sangatlah logik.. kalo polis akan memberitahu badan yg berkenaan.. mcm duta Malaysia ker.. press ker.. pasal rakyat Malaysia telah di selamatkan.. dan sure family adam akan mendapat panggilan telefon atau berita terkini kat tv pasal Adam selamat.. pesal lak tetiba Adam muncul kat rumah mak dia.. pastu dia ingat Nur nak kahwin ngan Aidil.. gara gara terdengar dari perbulan jiran dia ( yg sengaja di kuatkan volumenya ) aikkk semudah tu Adam balik malaysia?? pelikkkkkkkkkkk...

pastu bole plak Nur ngan Adam berjumpa semula kat keretapi.. Nur nak pi mana?? Adam nak pi mana???????? tak ker pelik tu... byk adegan dialog yg memualkan.. mcm x penting jer...

tp ada part yg shin nampak simboliknya.. masa nak ending drama tu.. Adam berbaju hitam.. dan aidil berbaju puteh.. berjalan menuju ke arah bapak diaorg.. kaki Adam tersangkut.. pastu.. Adam paksa kaki dia kuar.. terus menuju ke bapak dia.. hmm kita nampak Aidil berbaju puteh sebab aidil baik jer orgnya.. adam berbaju hitam.. sebab adam bukan lah seorang yg baik pada asalnya... dan dia telah berusaha mengubah ke jalan yg benar.. seperti yg bapak dia harapkan..

apa yg shin nak ending adalah.. hahaha.. biar shin jadi pengarah jap.. sarah xcident.. kena hempap kaca.. jadi buta.. pastu ada perbincangan pasal majlis kahwin.. tiba masa hari kahwin.. dapat panggilan telefon yg mengatakan adam selamat.. dan akan balik... masa adam sampai kat rumah.. dia tengok ramai org.. ada kenduri.. dia dapat rasakan.. yg Nur berkahwin ngan Aidil pada hari tu.. Adam serba salah.. ada suka dan sedih... lantas dia mengucapkan tahniah pada Aidil dan Nur... tp rupanya.. Aidil berkahwin ngan Sarah.. sebab sarah dah buta.. dan hanya Aidil la tempat Sarah bergantung... kerana sarah cintakan Aidil.. dan Aliya merestui niat suci Aidil.. majlis hari tu.. majlis perkahwinan Aidil dan Sarah.. bukan ngan Nur.. then.. Aidil bagitau kat adam... ''cinta adam hanya pada nur amina... dan cinta nur amina hanya untuk adam.. itulah nur kasih bagi orang yg sabar dan Allah dah tetapkan itu jodoh mereka berdua... ''

p/s : yg penting shin bagi watak sarah mendapat hukuman setimpal.. atas segala perbuatan jahat dia Allah jadikan dia buta.. dan sebab Allah tu maha pengasih lagi maha penyayang.. Allah bukakan pintu hari Aidil untuk menerima sarah.. dari situ sarah betul betul insap.. ngee~

camtu la kaedahnyaaa kalo shin di beri peluang membuat ending cerita ni.. hmm tp shin rasa.. lagi teruk kalo ending cerita ni.. MIMPI semata mata.. lagi la shin hangin hahaha... semua org nak happe ending.. tp biarlah kena ngan jalan ceritanya.. bukan merepek semata mata yer.. membazir habiskan masa tiap tiap minggu kalo endingnya mcm hari Jumaat ari tu.. pengarah kena peka la.. bukan main tibai jer.. hanya semata mata nak tarik emosi penonton.. x relevan ok!

ok la guys.. sekian dulu ek.. apapon cerita ni besh~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Sunday, November 29, 2009

bideo korban~

haa kengkawan.. nak tengok bideo korban tak.. shin ada amik masa raya aritu. baru la ni shin sempat updload.. ngee... klik jer kat bideo tu ek...

video

haaa camne.. masa shin tengok live lembu kena sembelih.. rasa nak pitam huhu.. lelagi dengar bunyi darah dia menyembur kuar mcm air paip.. pastu lembu tu bising jer mulut dia.. aishh...

selamat menonton.. daaa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Friday, November 27, 2009

selamat hari raya aidiladha ek


selamat hari raya aidiladha ek kengkawan... hmm camne ek raya korang arini?? seronok ker?? atau korang amek x kesah jer.. mentang mentang bukan raya aidilfitri.. korang macam anak tirikan jer kann.. aishhh x elok tu..

macam masa khutbah raya pagi tadi.. pak imam dok bilang.. antara raya aidilfitri ngan raya aidiladha.. sebenarnya raya aidiladha la perayaan yg paling afdhal umat islam dok sambut ngan meriah... tp kita semua lebih lebihkan aidilfitiri ngan buat banyak persiapan..

tp shin pun mcm tu gak.. shin lebih lebihkan raya aidilfitri.. huhuhu.. mungkin sebab kita dah puasa sebulan kann.. tu pasal mcm xcited nak sambut raya tul tak?? lagi plak.. masa aidilfitri kita ada banyak program dibuat.. mcm marhaban.. bagi bagi duit raya... mintak mintak mahap.. tp benda tu jarang kita buat masa raya aidiladha kan kan.. tp kata orang.. kat negeri pantai timur.. kelantan khususnya.. diaorg raya aidiladha lebih meriah bebanding aidilfitiri... ntah la ek..

apapon.. atleast.. sambut gak la kann.. dari korang x nyambut langsung.. mcm cuti hujung minggu plak korang wat.. bantai tido sokmo.. bangun tido terus pi cari kedai makan.. aishhh.. teruk beno la tu... masa ni la.. paling tidak kita kumpul ngan family.. kengkawan... hmm..

hari ni.. pepagi lagi shin dah bangun... ngee... sebab xmo kantoi solat sunat hari raya ngee... then lepas besiap semua.. shin pi masjid sorang sorang.. sunyi lak rasa.. ye lah.. mohd shamsul bahari tak balik.. kalo tak.. sure shin dah pi umah dia.. amik dia.. pastu sama sama pi masjid..

x mampu nak snap snap gambo kat masjid.. sebab segan.. kalo ada mohd shamsul bahari.. xde la segan sangat.. ada geng huhu.. then lepas abis khutbah terus balik umah.. its makan makan time!


hmmm actually ketupat kitaorg dari malam tadi dah habis.. huhu la ni makan apa yg tinggal jer.. ngan lauk lauk yg jenjiran kitaorg bagi.. layan jer la.. tahun ni xde ayam masak kicap la plak.. shin tunggu gak jiran shin bagi.. sekali tu dia masak ayam masak merah la plak.. aishhh...

biasanya orang jawa jer yg masak kicap atau masak merah.. umah shin bukan pure jawa hahaha.. so mak shin masak kari ler.. nak wat camne.. xde rejeki la plak kali ni..

lepas acara melantak sampai kenyang... shin plan nak pi beraya umah kawan shin.. encik azim.. masa ontheway nak pi umah dia tu... sempat la shin pi tengok orang buat korban lembu ngee.. apa lagi.. shin pun mulakan tugas snap snap gambo huhuh


lembu ni macam tau tau plak dia nak kena sembelih.. aishhh bising je mulut dia.. macam merayu kot.. takkpon dia bertakbir ker.. wallahualam.. kalo sapa sapa yg lemah semangat memang x patut dengar.. nanti jadi kesian plak kat lembu tu.. bila dah ada rasa kesian.. haaa x pasal pasal xleh makan plak daging tu nanti.. naya~

masa part sembelih ni.. pun kena kuat semangat tengok darah.. hmm.. almaklumlah la.. darah tu kaur macam air paip.. memancut.. bunyi kuat semacam.. aishh...

masa untuk melapah daging lembu.. erkk ngeri tengok darah tu.. kalo tak tahan leh rasa loya.. x pasal pasal muntah kat situ gak.. ngee~


haa... kalo korang nak tau.. nak sembelih lembu ni bukan sembarangan ok.. suka suka nak sembelih kat mana mana... sblm tu kena la bikin lobang utk tadah darah lembu tu tadi.. then kena timbus untuk elak bau hanyir... ngerti!


haaa cuba teka.. apa tu?


kambing pon ado!

kat kampong ni.. ada gak orang yg bikin korban kat masjid masjid.. acara korban beramai ramai.. tp nak lagi meriah.. bikin korban kat umah sendiri la... esok esok mesti ada lagi.. kita bole buat korban sampai la hari raya ke 4.. pastikan sebelum masuk maghrib ek.. kalo lepas maghrib.. dah x dikira sebagai ibadah korban daa... rugi~


kebetulan plak.. kawan shin che am ngan geng nak beraya.. aishh shin dah jauh dari umah parent.. terpaksa la diaorg beraya kat umah shin.. hahaha xde ketupat.. air sirap jer la ngee~

then shin pi umah encik azim.. pastu kitaorg pi merayap kejap.. cari port untuk snap snap gambo di pagi raya huhuhu


segak tak! huhu...


tengah snap snap.. tetiba lalu plak dak ni.. ntah dari mana muncul.. shin pun tersnap la.. tp x dpt snap full face.. huhu.. ingat nak mintak tolong dia amikkan pic shin ngan encik azim.. tp malu lak nak suruh huhu... padahal~

x sempat nak snap benanyak.. pasal kena stop nak solat Jumaat.. kitaorg ingat nak sambung acara snap snap gambo lepas solat Jumaat.. tp encik azim terpaksa cancel.. pasal parent dia ajak pi balik kampong.. cedeyyyy.. x dapat snap gambo.. x dapat jumpa dak baju oren huhu

p/s : tp paling cedey.. mohd shamsul bahari xde sekali ngan kitaorg.. hmmm kalo x mesti meriah.. mesti lagi gedik nak snap snap gambo huhu.. kejam tul dia x balik kampong raya raya camni... dia kejammmm! ngee~

oklah.. nanti shin sambung ek.. nak nengok nur kasih.. episod last huhu..


cakkk~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Thursday, November 26, 2009

yeahh yeahhh esok raya!!


yeahhhhh.. esok raya... yeahh yeahh esok raya... huhuhu.. korang suka tak??? laa naper x gumbira?? ish ish ishh.. apa nak jadi ngan korang ni..

la ni kat umah shin dah riuh ngan suara dak dak keciknya.. menangis la.. bising main main la.. aishhh.. pening... pastu adik beradik shin semua dah balik.. bising la kejap...

arini shin ingat cuti shin nak tolong mak shin kat dapur huhuhu... tolong nyibok.. tp terbantut lak.. sebab kawan ajak shin pi bandar kluang makan pizza huhuhu.. shin pon terjebak la ikot.. sebab pk adik beradik shin dah ramai tolong mak shin kan... sambil tu shin leh pi bank kejap..


nama waiter ni firdausie.. ngee~


hey jgn tonggeng tonggeng hehehehe


wahh kenyangnya makan pizza arini.. oder x hengat dunia.. banyak betul... sampai penuh dah perut ni.. huhuhu..

pastu dekat kul 4.30 shin balik umah.. tengok tengok.. ketupat semua dah siap masak tau.. lauk lauk pun dah siap..haaa... bagus bagus..

so tugas shin pun bermula la.. mak suruh shin antar magkuk tingat berisi ketupat ngan lauk lauk semua.. pi antar kat jiran jiran.. seronokkkkkk.. kalo masa nak sambul Aidilfitri shin lebih suka hantar ngan pakai baju melayu.. huhuhu tp la ni sebab Raya Korban.. x kuasa nak pakai baju melayu.. hehehe.. seronok tau pi umah jiran antar mangkuk tingkat ni.. nanti leh la scanning scanning apa yg patut.. kot kot bertemu jodoh hehehe


sapa nak shin antar ketupat kat umah dia.. angkat tangan!

malam ni dah leh gosok gosok baju huhu.. esok leh la cecepat pi masjid.. hmm sad.. kawan baek shin Mohd Shamsul Bahari x balik raya ni... mencik.. beberapa arini dia moody jer.. hope perasaan dia cepat pulih.. korbankan la perasaan tu...

ni pun banyak makanan kat umah.. ada nasik ayam.. laksa.. siput sedut.. ketupat semstinya.. macam macam lagi la.. sapa la nak habiskan tu.. jom ar.. makan makan kat umah shin..

ok la kengkawan.. nanti shin cite lagi ek.. tata

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

daging? hati? limpa?


penah tengok iklan raya petronas tu?? yg mak dia dok tanya anak dia dah beli daging ker? then anak dia ckp belum.. huhuh.. pastu cari daging x jumpa jumpa sebab dah sold out.. last last diaorg bawak balik lembu sekor huhu...

haa.. kengkawan nak tau... kat tempat shin ni.. setiap hari Rabu.. mesti ada org dok jual jual sayur, makanan, buah buahan.. macam macam lagi la.. diaorg panggil Pasar Rabu..

kebetulan la plak.. lusa dah nak Raya Aidiladha.. so.. berpusu pusulah sekelian umat manusia dok cari bahan masakan kat Pasar Rabu arini.. shin pun x terkecuali laa ek..

babah shin xde.. ada kursus kat bandar JB.. so.. shin la amik alih tugas dia... baik kan shin ni.. kan! kan! hmm x pasal pasal.. petang semalam dekat jam kul 5 petang shin bawak mak shin pi beli apa yg patut la kat pasar tu.. perghhhhhhhh ramainya orang... nak snap snap pon x dapat.. berasak asak ni..

mak shin cari daging jer untuk bikin rendang esok.. then cari buah buahan skit.. pastu apa ntah lagi dia cari.. shin ikut jer la.. tukang punggah barang.. penattttttt...


daging byk dah sold out.. tinggai ciput jer


ayam kitaorg beli esok jer.. fresh skit


pilih kak.. pilih bang.. pilih makcik.. jgn malu malu


mak shin dok sibuk cari keladi.. nak masak siput sedut esok



tu dia... shin beli buah delima.. sedappp.. Rm3.50 sebijik.. siot mahal

pastu bila dah penat penat ni.. timbul idea nak buli orang.. hahaha.. anak anak buah dah ramai balik.. so paksa diaorg angkut kuar barang dalam kete.. huhu bebel bebel diaorg.. terpaksa wat gak kan...

ketupat pun kitaorg dah siap bikin.. tinggal nak rebus jer esok.. oh yer... shin amik cuti awal... yeahh yeah.... seronoknya.. leh men tenet.. leh men ehem ehem kat tenet.. leh berscandal kat tenet.. hahahah..


korang nak makan ketupat.. jom datang umah esok!!

hmm ok lah kengkawan.. nanti shin update lagi ek... mmuahh muahh

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Wednesday, November 25, 2009

cintaku hanyut dilautan sepi


wahhh tetiba lagu kak melah jadi tajuk entri shin kali ni.. apa motip nya?? haaa.. xde maknanya shin nak cite pasal cinta shin hanyut ker apa.. sebab shin lom ada bercinta lagi ( buat masa ni la ) huhuhu.. kan ker shin still lagi 31 hari mencari cinta kan... sedey x dapat dapat lagi huhu tu la korang.. jual mahal... huh!!

haaa kalo korang nak tau.. shin suka gak pegi bercuti kat laut.. pi pulau ( esp pulau redang ) leh beromen.. eh berehat.. sori sori.. leh tegangkan.. eh silap lagi.. leh tenangkan pikiran aishhh banyak tersasul ar.. air nak penuh kepala ke apa ni.. ngee~

tp kannn walaupun shin suka pi laut... tp shin takut tengok air yg dalam... contoh kalo naik bot ker.. time kat tengah laut ker.. kalo tengok sungai yg dalam ker... sure rasa cuak... shin byk pikir yg bukan bukan... apa ntah ada dalam laut tu kann... anaconda ke... buaya ker... jaws ker.. antu air ke.. huhuhu

dan shin rasa.. antara makhluk yg Allah cipta kat muka bumi ni.. hidupan laut merupakan antara makhluk yg paling banyak.. paling aneh sekali.. kan kan.. dan kita sendiri x tau.. apa yg ada dalam laut tu... yg kita tau.. ikan buntal.. ikan paus.. ikan nemo... haaa.. tp ada gak ikan yg kita tak tau nama dia...

so arini shin nak tepek la gambo gambo hidupan laut yg mungkin jarang kita tengok kan.. kebanyakkannya hidup kat dasar laut.. yg dalam... yg mustahil kita manusia biasa ni leh sampai.. sambil kita tengok.. kita insapkan diri kita.. betapa berkuasanya Allah yg mencipta sekelian alam... hah.. kita ni manusia biasa jer.. so.. jgn noty noty sgt ok.. be inesen.. like me~

kata orang.. sebelum nak ajak bercinta ker.. kapel ker.. kawen ker.. kenali dulu pasangan korang sampai ke dasar hati.. wahh jauh tu.. so korang leh tau busuk ker tak sebenarnya hati pasangan korang tu.. atau se inesen hati shin... then kalo nak kenal spesis hidupan laut.. pon sama kot.. kita kena tau sampai ke dasar laut spesis apa yg ada huhuhu so ngan baik hatinya.. shin nak bawak korang menggembara ke dasar laut hari ni.. nak??

jom kita tengok sekarang...

kategori : geli gelemen




shin x leh handle... geli sehh tengok benda benda menguit nguit ni.. mcm gak cacing ke.. ulat ke.. ular ke.. shin cpt rasa geli kalo nampak.... eiiii..

kategori : chomel





chomel kan benda alah ni.. tp kita x tau.. kekadang chomel chomel camni bebisa kot.. leh bawak arwah kalo kena sengat ke.. kena cium ker.... huhu

kategori : pelik nauzubillah




nampak pelik kan diaorg ni.. tp tu la berkuasanya Allah s.w.t mencipta makhluk yg kita x berapa jelas kewujudannya.. aishhh..

kategori : uikz.. ngeri nak mampos
gila ar... menakutkan kann.. entah entah.. masa natang ni kekecik.. masa baby pun x nampak chomel gak... huhuhu

agak agak korang la kang.. korang nak ker tengok natang natang ni semua.. atau korang memang x amek kesah pon.. sbb korang bukannya duduk kat dalam laut kann.. huhu

tp mungkin kalo negara kita prihatin.. selain kerajaan mengabiskan duit rakyat ngan hantara angksawan makan angin kat angkasa sana.. apa kata kerajaan laburkan lagi duit rakyat ngan kaji hidupan laut.. huhu apa macamm?? ada berani??




pastu leh la wat hotel dalam laut plak huhu.. seronok kan... tp sure shin x hingin nak masuk.. plz la.. cuak sehhh.. kot kot pecah kaca tu.. kojol time tu jugak kena makan ngan ikan ikan tu semua.. kalo sebelum ni kita makan diaorg.. nanti x pasal pasal... diaorg lak makan kita... haruuu...

sekian saja.. entri kali ni.. semoga kita sayangi laut kita.. jaga kebersihan dan jauhi pencemaran laut.. ingat laut.. ingat shin.. huhuhu.. tata

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen