Wednesday, July 31, 2013

cerita ari ke 22 Ramadhan : serba baru

kengkawan dah tukaq duit baru?? haa shin dah tukaq daa.. saje tukaq lebih.. kot kot nnt ada adik beradik laen dok kalut pagik raya baru pasan duit depa x tukaq lagik.. hekkkk.. tetiap tahun camtu laaa.. muka ni jugak depa carikk.. tu pasal mmg shin tukaq lebih.. peruntukkan bagi duit raya ciput jer.. anak sedara ada 13 oghang.. kang nnt berabih bagik duit raya.. tu nnt kete nak gerak nak pakai apa? air sirap kaa?? x pa la.. biaq bagik sikit tp ikhlas.. hikk.. ekot kemampuan x gitu huhu.. 

haaa.. memandangkan shin penah cite sebelom ni.. shin ada banyak tabung khas untuk jalan jalan.. untuk besday parent.. untuk duit transport pergi keje.. untuk nengok wayang.. haaa utk raya lagi la ada ada.. so shin x de masalah sgt la untuk beriang gembira di hari raya... tp tu x bermakna shin boleh joli katak.. kena jimat cermat jugak..

tetiap bulan.. mesti shin kelepet RM100 dari duit gaji untuk masok ke dalam tabung raya.. so bila tiba masanya nnt.. apa apa perbelanjaan berkaitan raya.. termasuk nak isik minyak kete pon shin korek tabung ni laa.. hik hik.. la ni isik tabungnyer setelah ditolak beli skit mercun itu ari adalah belen RM1030.. haa pastu shin dah tukaq duit baru RM1000.. pastu nnt makin dekat nak raya.. mmg  lagi laju la mengorek tabung.. sakann.. ader jer duit nak kuaq.. pastu abis raya.. start menabung balik hikkk..

semangat nak raya.. semua nak tukaq baru.. sib baek shin lom kawen.. so perbelanjaan utk tukaq baru tu lebih ekonomi skit la.. pasal hanya utk diri sendiri.. sendiri nak.. sendirik kuaq duit.. nak bagik duit raya kat bebudak ni pon kalo guna duit lama mcm x besh jer.. shin dah tukaq duit baru semalam.. ntah naper.. x suka bau duit baru.. x sedap #nanges

Alhamdulillah.. mmg syukur tahun ni mak x bisik kat telinga dok kata nak tukaq langsir baru.. mungkin sbb dia x sehat sgt.. so kurang la dia pi bejalan umah kawan dia.. haaa kalo time ligat berjalan.. balik umah kang sat lagik dia dok cerita.. umah kawan nun langsir dia mcm ni.. kaler camni.. pattern terbaru lagi.. mak teringin laa.. haa dah tau dah.. nnt dia mula wat muka seposen.. suh org tukaqkan.. hukkk.. tahun ni xde.. pakai tahun lepas punya.. huuhuhuhu.. fuhh selamat.. dan rumah bujang shin pon dah ada org sewa.. so xde shin sibuk nak pikir pasal umah belah sana.. selamat kuasa dua!!

p/s : minggu ni mungkin bawak mak pi beli wallet yak dia dok teringat siang malam.. dia berkenan masa bawak beli jam itu hari.. hehehe.. mak kuaq duit sendiri naaa.. oghang tolong bawak pi ja~

semalam kakak tersayang dok nelepon jam 5 pagik.. huhu.. dia teriak baju shin dah siap.. dah leh amek.. wahhh.. semangat tul.. pepagik lagik dah gitau baju dah siap.. sayang akak lebih!!!

3 pasang dia tolong bikin.. haaa ada lagik satu shin antaq kat oghang len.. lom siap lagik.. mmg shin pulun pakai seminggu raya ni.. bebaju melayu.. shin suka.. mmg xde beli suar jean ka.. t-shirt ka.. mmg ni la baju raya shin..

shin dah try.. nampak gedobor.. x tau la akak wat terbeso atau badan shin dok mengurus dan mengecut time bulan puasa ni.. shin suka pakai baju biar fit fit.. pastu bila shin mintak akak alter.. dia ckp.. dia nengok baju baju sblm ni mmg susah sgt shin nak bukak.. haa tu pasal dia besokan skit.. mak pon dok pakat suh akak jangan alter.. adehhhh.. terukkkkkkk.. nak pakai fit fit.. baru cantik #nanges

haishh x sabarnya nak rayaaaa.. seminggu ja lagik #nanges

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Tuesday, July 30, 2013

cerita ari ke 21 Ramadhan : dah ke belom?

Alhamdulillah.. smlm jam 6.10 petang.. settle sudah shin bayar zakat fitrah utk tahun ni.. mmg saje tunggu 10 terakhir Ramadhan baru shin nak bayo.. haa kengkawan dah bayo belom?? jgn x bayo.. rugi.. penat kita puasa.. kalo amalan puasa kita takot x di terima Allah di sebabkan kita terlupa atau tak mo kuarkan zakat fitrah.. ish ish ish.. rugi kannn.. haa tahun ni kat Johor sorang kena bayar RM8.00.. xde la mahal sangat.. setahun sekali jer kannn.. esok esok kalo shin dah kawen.. haaa baru bayo double ato triple ato ple ple yak mampu huhu

sblm menutup entri.. saje tepek gambo baru hehehe.. smlm gi trim rambut.. lagi seminggu nak raya kan.. so shin kerat rambut awal la.. nnt dah raya xde la nampak kojek sgt.. mmg x suka gunting pendek sgt sampai nampak kepala.. dah la rambut makin lama makin xde #nanges

ok yak ni di akui.. gedik~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Monday, July 29, 2013

cerita ari ke 20 Ramadhan : dari kerana mata

dari mana datangnya lintah.. 
dari sawah turun ke kaki
dari mana datangnya chenta
dari mata turun ke hati

ececeh hik hik.. pandai x shin berpantun.. saje nak tepek cite pasal shin beli serum mata semalam.. semata mata nk nampak lawa di pagik raya.. hik hik.. kot kot bertemu jodoh kann.. harap harap.. dalam masa 10 hari ni leh hilang ler lingkaran kegelapan bawah mata ni haa.. sempat ke?? gasak laa.. cuba try test dulu natang ni.. kalo x ok.. mmg kulit ni tebal.. x makan samannn.. kalo ok? Alhamdulillah.. at least mencuba kann.. x rugi pon utk diri sendiri gak.. xmo la nampak mcm mata ni mcm mata kongkang pagi raya nnt #nanges

p/s : ini bukan product pertama shin coba utk nampak mata lawaaaa hik hik.. sblm ni Loreal pon shin coba gak.. x jalan.. product Skin Food pon penah coba.. ok skit.. tp jauh bebeno nak gi JB nun membelinya lepas dah abish.. ader kalanya.. masa baru beli jer rajen makai.. x lama pastu.. maleh dah.. tebior gitu jer ler.. hukkk hangit hangit taik kobau!

dapatkan product ni ngah harga ISTIMEWA HARI RAYA ( iklan lebey ).. harga sebenar RM59.90.. tp promosi RM9.90 jer.. promosi dari 26hb ~ 31hb July ni.. sila dapatkan di stokis stokis AVON yak berdekatan.. shin pon x tau.. kebetulan tolong amekkan sarung nenen kawan nyer semalam #sengih

selamat meneruskan ibadah puasa ek ( mood raya dah ni.. maleh keje )

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Sunday, July 28, 2013

cerita ari ke 19 Ramadhan : mencari Lailatulqadar


kejap jer.. mlm ni kita dah start countdown 10 malam terakhir Ramadhan.. for sure yak paling di tunggu malam Lailatulqadar kannn.. heharap shin ngan family sehat sehat dan selamat selalu.. leh la kitaorg focus berpuasa utk hari hari yak terakhir ni.. shin pon doakan kengkawan semuaaaaaaa sehat ek #senyum paling manis

video
ni haa shin nak tepek bideo pasal kes kecurian kat mcD Ampang Point.. hmmm kecurian yak di rancang lebih 4-5 org jahat.. lelaki pompuan sama je.. x kira la.. bulan x puasa.. bulan puasa.. kalo dah jahat tu x yah nunggu setan dok hasut.. sendiri pon leh hasut org len wat jahat sekali.. semoga di berikan hidayah la.. x baek menganiya org lennn.. mesti pakcik tu susah hati barang dia hilang #nanges

kepada kengkawan semua.. hati hati selalu ek.. org jahat ada di mana mana.. tunggu masa je nak ngap.. hukk

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Saturday, July 27, 2013

cerita ari ke 18 Ramadhan : shopping praRaya

 xde pebenda nak dibebelkan arini.. hukkk.. arini shin dok begasak kat tempat keja.. Alhamdulillah.. dah siap pon.. InsyaAllah.. xmo ada keje tertangguh sebelom seminggu cuti nak raya.. nk hidup aman damai sentosa.. haaa arini shin tepek gambo benda yak ni nak pakai masa hari raya nanti.. yeahh.. walopon shin agak nyesal membelinya.. tp xper lah.. kenangan.. hadiah untuk diri sendiri.. cpt la gajiiiii #nanges

haa kengkawan dah shopping raya?? shin lom sangat.. lg plak shin x ingat sejak bila laa shin dah start x beli baju baju raya mcm kemeje ker.. ts-shirt ker.. suar jeans ke utk pakai ari raya.. rasa dah bebelas tahun gak ler.. mungkin sbb shin nak bejimat cermat.. dan lagi satu shin mmg suka pakai baju melayu.. kalo dulu sampai raya ke2 jer.. pastu shin pakai sampai raya ke3 plak.. tp tahun lepas shin pakai sampai raya ke5.. hehehehe.. 

ni ckp pasal baju melayu.. dok risau.. tahun ni wat 4 pasang.. 1 pon lom siap.. 3 pasang wat ngan akak shin.. 1 pasang lagik wat ngan tukang jahit len.. 2 pasang kain lagik ada tetepek kat bilik.. xde sapa nak jahitkan #sobsob

haa korang nengok tak tadik cite Upin Ipin baru musim baru sempena Ramadhan?? x nengok?? ish ish ish.. rugi rugi.. oklah dah kul 8.. jap gi nak gi teraweh.. jom kita gi reramai~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Friday, July 26, 2013

cerita ari ke 17 Ramadhan : tulus tanda ingatan

lik keje tadik.. shin nengok byk surat dalam peti pos.. semua shin punya.. dalam bebanyak tu terselit kad raya dari encik ari.. teman yak dah lama shin x jumpa.. maceh laa ek.. cantik gambo yak encik ari snap ni.. seronok sgt dpt kad raya tanda ingatan encik ari kat shin #sengihpalingmanis

lelain surat yak shin dapat tu merupakan bil bil terkini.. dari Telekom ada.. Astro ada.. Celcom ada.. TNB.. SAJ.. haa pon tu semuaaa tulus tandan ingatan dari dorang.. suh bayar cecepat sebelom duit abis guna time raya nnt.. hukkk.. cpt la 28hb.. haa dah gaji time tu.. semak rasa nengok bil yak lom di bayar ni.. x suka tertangguh.. lepas dah settle nnt baru lega #nanges

nak tido dah ni.. esok shin nak masok keje jap.. overtime.. ada bikin keje yak x siap siang tadik.. kalo leh seminggu sebelom nak raya.. xde dah keje tertangguh.. so leh menghadapi saat saat kegemilangan pra-cuti raya ngan tenangggg #watmukaseposen

daaa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Thursday, July 25, 2013

cerita ari ke 16 Ramadhan : bazar Radmadhan

dah lebih sengah bulan kita berpuasa.. shin baru 2 kali pegik bazar Ramadhan.. memula shin pegik masa hari pertama kita berpuasa.. masa tu shin beli ibu cincau utk bikin air tetiap ari nak bebuka.. pastu ari ke 4 Ramadhan pasal adik shin teringin nak makan ikar bakar.. so shin just pegi masok bazar utk beli ikan bakar jer... pastu sampai la ni xde pegik pegik lagi.. huk huk.. 

sekali pegi rasa meriah laaa bazar tu.. tp banyak benda yak shin pikir.. sbb tu shin malas nak pegi.. ada org pegi sebab senang.. lik umah x yah nak masak.. lik keje mana sempat.. so maen beli jer la.. untung untung dapat yak sedap.. next time leh pegi beli lagik.. setakat nk makan something.. leceh nak masak.. kang x abis.. baek beli skit.. buat rasa rasa kann.. tu untung sedap.. cer kalo terbeli kedai yak x sedap? tawar hebey.. basi dan yak sewaktu dengannya.. x ker naya.. bebaek niat ikhlas nak bantu orang yak berniaga.. terus dok sumpah seranah time bebuka.. haa dpt dosa.. kurang pahala puasa kannn!

naper shin x suka sangat pegi bazar Ramadhan!

1) ramai yak datang khususnya org pompuan x tutup aurat dan menutup aurat tapi x sempurna.. haa shin ni bukan baek sgt.. tp time puasa ni shin mmg jaga bebetul ler.. rugi wooo.. dkt 8-9 puasa.. tetiba petang tu.. mata ni plak x puasa sbb nengok benda benda yak x sepatotnya.. x ker rugi pahala puasa shin..

2) cpt rasa kesian.. haaaa.. kalo gi bazar tu.. lalu plak kedai yak shin kenal org yak meniaga.. rasa kesian plak x beli.. pastu kalo dah beli rasa x sedap plak.. esok esoknya lalu dia panggil panggil.. x ker naya.. kang x beli takot kecik ati.. kalo di beli membazir pulokkkk... nayaaaa pahala puasa shin...

3) tak sedappppp.. haaa time kat bazar ni la ramai tu peniaga yak baru nak belajar berniaga.. mana yak penah nampak tu leh la confident nak membeli.. mana yak muka mcm baru nak belajar berniaga ni.. haiiii.. kang beli x sedap.. lagi malang ada peniaga yak dok jual makanan semalam punya.. nayaaaa jer.. x pasal pasal sakit perot.. acaner nak selesa berpuasa esok esoknya..

4) nak jimat cermat.. haa kalo sehari pegi bazar leh abis duit RM5-RM10.. kalo hari hari pegi dah berapa abisss... bek shin dok tolong mak masak kat dapo.. leh dapat ilmu.. leh teman makk beborak.. hehehe walo shin banyak diam kekadang.. lelagi bila mak dah mula start nak ajak ngumpat.. haaa kang nayaaaa pahala puasa shin..

actuallykan.. mmg bagus la orang yak nak berniaga kat bazar Ramadhan ni.. time ni la dorang dpt cari duit lebih.. lagi kalo yak betul betul ikhlas berniaga.. mmg akan ramai ler customer dalam.. silap silap leh jadi regular customer lagik.. korang patut berterima kasih kat dorang laaa.. kalo sesekali makanan tu rasa x sedap.. bersangka baek la kot.. puasa kannn.. susah nak rasa makanan..

tp dalam masa tu.. shin rasa bersyukur la shin x bizi time time puasa ni.. xde pikir nak berniaga cam dorang.. so byk masa terluang shin nak wat aktiviti Ramadhan.. bayangkan kalo shin berniaga.. mmg awal awal hari shin dah bizi nak sediakan makanan utk berniaga.. pastu start petang dah bizi plak berniaga.. kalo berniaga sampai malam.. lagi la bizi.. kalo sampai petang jer malam dah penat plak.. acaner nak wat aktiviti Ramadhan cam solat fardhu jemaah.. solat teraweh.. haa.. rugi rugi.. Ramadhan ni datang 30 hari setahun.. tp 30 ari ni laaa shin takot terleka ngan benda benda yak x sepatotnya.. cukup la zaman zaman shin jahiliah dulu.. kalo lepas Ramadhan pon perangai sama gak.. itu belakang kira.. selalu dengar uztad ustaz ckp "Jadikan Ramadhan ini seolah olah ini Ramadhan kita yak terakhir".. haaa camtu la lebih kurang..

oklah.. nak standby utk berbuka ni.. jumpa lagik ek kengkawann.. selamat berbuka semuanya.. makan kekenyang huhuhu

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Wednesday, July 24, 2013

cerita ari ke 15 puasa : intisari berita

ummat Islam dah nk ngabis 15 hari puasa dah.. tp shin pelik dok baca biter biter kat online ni haa ( shin jenis x suka sangat baca surat kabo ) haaa.. memacam biter pelik kuar.. yak negative plak tu.. isk 


KES 1 : Ampang: Tindakan seorang remaja perempuan mengikut teman lelakinya konon mahu menghilangkan tekanan berakhir tragedi apabila dirogol lelaki terbabit serta tiga lagi rakannya. kejadian berlaku pada 15 Julai lalu selepas mangsa dibawa keluar kekasihnya sebelum dibawa pulang ke rumah lelaki terbabit. Pada mulanya, lelaki itu mendakwa menghuni rumah berkenaan bersama kakak angkatnya dan mangsa akan tinggal bersama wanita berkenaan menyebabkan mangsa bersetuju.

Apabila tiba di rumah itu jam 9 pagi, mangsa mendapati rumah berkenaan turut dihuni tiga lelaki lain. Selepas berbual dengan wanita yang didakwa kakak angkat kekasihnya, mangsa dipelawa masuk ke sebuah bilik untuk berehat. Ketika berada dalam bilik itu, teman lelaki mangsa masuk lalu memperkosanya beberapa kali sebelum menghalau mangsa keluar dari bilik berkenaan. Mangsa kemudian diarahkan masuk ke sebuah bilik lain dan di bilik itu, mangsa sekali lagi diperkosa bergilir-gilir oleh tiga rakan kekasihnya 

komen : erk alahai.. 9 pagik tu.. korang x puasa ker?? yak dak pompuan ni berani sangat ekot orang lelaki ni dah kenapa.. awak tu pompuan.. adoii.. skrg acaner?? rugi tak? puasa hilang.. dara hilang.. dari yak kena rogol dan yak merogol.. sah sah x puasa.. korang anggap bulan Ramadhan ni bulan apa gamaknya??? #grr

KES 2 : IPOH 21 Julai - Bapa kepada seorang pemuda yang ditemui mati tersepit di palang besi tingkap dapur ketika cuba menceroboh masuk rumah jirannya, bercadang membuat demonstrasi bagi menyangkal keputusan bedah siasat bahawa anaknya itu mati disebabkan oleh sesak nafas. Sherol Aizan, 27, yang didapati cuba menceroboh masuk sebuah rumah jiran berakhir apabila dia ditemui mati tersepit di celah palang besi tingkap dapur kediaman itu di Taman Saz di sini kira-kira pukul 12.15 tengah malam.

komen : time tgh malam ni patotnya org Islam mana yak mampu gi solat tahajud.. solat taubat.. pasal bulan Ramadhan mmg patot kita wat benda alah ni semua.. ni arwah pegi pecah masok umah org apa pasal?? sayang nyawa x panjang.. meninggal dalam keadaan camtu.. kita kat bulan Ramadhan ni.. nape nak wat benda camni #sedih

haa.. nnt tepek lagik.. dah nak bebuka dah.. bedenyut denyut dah perut ni.. hmmm harap harap xde la sesapa lagik nak wat dajal time bulan puasa ni ek.. rugi kita sia siakan Ramadhan berlalu begitu saje.. peringatan utk org org pompuan.. kalo stress dok umah jer la.. umah la tempat paling selamat.. pi tolong mak kat dapo ker apa.. kang merayau x tentu hal.. bukan penat jer dpt.. silap silap.. pakej ngan bala sekali.. yokkk buka semuaaaa

:'(

*i'm shin.. i'm inesen

Tuesday, July 23, 2013

cerita ari ke 14 Ramadhan : kad raya

ada lagi sengah jam nak bebuka puasa.. perut shin dah bedenyut denyut jer ni haa.. mungkin usus shin dah merekah kot sbb lapo hukkk.. haa kita dah nk masuk 15 hari puasa.. cam biasa.. time time cam gini shin dah start nulih kad raya.. ngee.. haa tadik kebetulan plak ada masa lengang kat tempat keje.. lantas.. shin dah start wat skit #sengihpalingmenawan

disebabkan shin single mingle.. so shin cuma anto kat kengkawan jer la.. ada yak da dkt 17 tahun x jumpa.. ada yak 5-6 tahun x jumpa.. so.. tahun dah masok 2 tahun shin wat sendirik kad raya.. dah la x reti edit hukkk.. sblm ni pakcik watkan.. tp ntah naper.. dia malas nak layan permintaan shin lagik.. sampai ati #nangeshiba

cam biasa.. kad yak shin anto mmg x harapkan balasan.. just ingatan tulus ikhlas dari shin yak inesen.. ececeh.. harap ngan dpt kad raya ni.. kengkawan still ingat shin ler gamaknya ek..

tinggal bubuh setem jer

esok shin sambung lagik.. memandangkan ada kengkawan yak nak kad raya ( sbb shin tepek gambo ni kat pesbuk ) huk huk.. xper la.. ada lagik skit kad lebih.. haaa kengkawan xmo ker? hehehe

jaman shin beli kad mmg xde dahh.. dulu kemaen berabis duit nak beli kad paling cantik.. paling lawo.. mesti ada kekata yak sedap di baca.. haaa.. gambo mesti ada pelita.. ada ketupat.. la ni xde daaaa.. ringkas jer.. tepek gambo sendiri.. haaa.. pastu tulis selamat hari raya hehe

 kad raya lepas yak pakcik editkan #nanges

oklah.. shin dah x larat ni.. kang ada merangkak pegik dapo mcm ju-on.. lapoooo sangat.. selamat menyambut waktu bebuka ek kengkawan.. jumpa lagikk.. daa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Monday, July 22, 2013

cerita ari ke 13 Ramadhan : mondayblues

ari pertama keje selepas cuti 2 ari.. perghhh dia punya liat nak gerak mmg satu macam laa.. rasa nya bukan ari senin jer.. ari selasa.. ari rabu.. ari kamis.. ari jumaat pon shin liat huk huk shin paling suka ari cuti sabtu ahad ngan ari gaji.. 

haa nak cite ni.. tetiba akak ipar shin bagi kueh raya.. mesti cuti sabtu ahad aritu dia bikin umah mak dia.. pastu dia pass kat mak shin skit.. wah beshnya.. shin ada 4 org akak ipar.. kalo 4 org bagi 2 telap tiap sorang.. perghh dah bertelap telap mak shin dpt.. senang ar.. x yah nak beli kannnn.. mak shin lak tetiap tau dok bagi rempeyek ngan maruku kat dorang.. huhuhu.. uiksss.. bukan ngungkit ek.. tp paham paham laaa.. ececeh.. kalo shin dah kawen InsyaAllah satu ari nanti ( kalo ada org nak laa ) haa mak shin x yah risau.. 2 telap sure dpt tetiap kali raya huhu

haa korang dah ada kueh raya?? haa kitaorg dah adaaaa #watmukakerek

arini buka ngan rojak buah, kuahnya mak shin bikin sendirik.. sedapppp.. tp pedas skit.. haaa nnt kalo ada rejeki.. shin share acaner nak bikin kuah rojak ni ek.. mmg ramai kengkawan mak shin dok puji sedap.. hik hik.. ni bukan nak puji mak sendirik ek..

pastu tadik lik keje singgah kedai mamak ( the only one mamak yak shin berselera pasal bersih ).. tekak ni teringin nak makan roti sardine.. nyum nyum.. x sabo nak menelannya jap lagik.. ada 10 minit lagik nak masok waktu berbuka..

oklah ek.. jom kita standby dok kat meja!!!! tata

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Sunday, July 21, 2013

cerita ari ke 12 Ramadhan : acara hari minggu

masih ada berbaki baper jam jer lagik utk ngabiskan cuti hujung minggu hukkk.. kejapnya rasa cuti 2 ari.. x puas ar.. still rasa lesu.. rasa penat.. rasa ngantokkk.. acaner nak keje esok ni.. xde mood dah nak keje sebenonya.. kan besh puasa company bagik cuti sebulan #nanges

cuti ari minggu shin xde wat apa sgt.. siang dok melepek atas tilam.. pastu petang dah bizi tolong mak kat dapo.. tu jer.. cuma beshnya.. minggu kawan bek shin encik Shamsul lik kampong.. cuti sekejap nyambut puasa ngan family dia.. so lepas kitaorg abish teraweh.. terus berdesup jenjalan kat Bazar Karat Johor Bahru.. saje cuci cuci mata.. banyak gak org jual munga api.. rasa mcm nak beli jer.. shin carik CD Mariah Carey kat tempat biasa.. tp xde plak orang tu bawak.. xde stok la kot.. last last shin beli sampul duit Raya upin ipin.. haaa.. comel sgt.. byk pilihan.. tp mahal.. 4 packet Rm10.. satu packet ada 10pcs.. shin mintak 5 packet RM10 x dapekkkk #sedey

ni nnt kalo bagi anak buah duit raya.. mesti sampul nya dorang buang camtu jer.. erkk.. hampeh la rasa.. bek bagi sampul duit yak free dapat kat bank tu jer #grr

shin mmg suka sgt Upin Ipin.. nnt kalo ada maen wayang cite Upin Ipin yak baru.. nak bawak mak shin gi nengok hehe.. x penah bawak dia gi nengok wayang.. cepat la siap mangonan AEON (Jusco) yak baru nak bikin kat bando Kulai nun.. aritu lalu nengok bukan men beso... harap harap ada la dorang tepek TGV kat situ.. x yah la shin nak sesusah gi nengok kat Tebrau City..

oklah.. mata dah kelat.. kena tido awal.. jumpa lagik ek.. jgn lupa niat!

beshnya raya kalo ada opah.. shin dah xde dah #nanges

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Saturday, July 20, 2013

cerita ari ke 11 Ramadhan : like mother like son


nahh.. tatapan utk kengkawan sekelian alam.. hik hik.. ni la ghupernya Ayam Golek Di Lautan Madu semalam.. mak shin dok pesan.. bubuh madu bebanyak.. kannn.. so tu pasal mmg begelut ayam tu dalam madu.. rasanya sedap lah.. tp x sama mcm kat Chicken Rice Shop laa.. sentapp #nanges

di sebabkan ayam ni merupakan element penting dalam hidangan Nasik Ayam.. so ayam nyer la habis dulu.. nasik nya sampai arini ada lagik.. sib baek laa mak shin dengar cakap shin suh kurangkan 1 pot.. kalo idak dia nak masak 5 pot.. aiyoo sapa jer la nak ngabiskan tu nnt.. ni sambil menaip entri shin dok menggolek ayam utk bebuka #sengih

kul 2 petang tadik shin kuar sekejap ngan mak.. 1st time bawak dia pegik Johor Premium Outlets.. hmm cuma masok 2 kedai jer.. pasal mak shin x leh nak jalan sgt.. cpt penat.. lagik dok memikir dia nak balik masak laa.. aishh.. x puas nyopping.. mata shin dok melinggas nak masok kekedai lain pon x dpt.. terharu plak rasa.. dia jalan arini pakai beg yak shin belikan masa kat Bali itu ari huk huk #nanges

ni la hasil selepas 2 jam menilik.. mengomen dan menilai.. hok mana yak berkenan kann.. susah bila 2 beranak ni obses ngan kaler feveret memasing.. mak shin suka kaler merah.. shin plak suka kaler cekelet.. tadik ada satu jam DKNY cantik giler.. tp sbb kaler nyer bukan kaler merah.. so mak shin pandang sebelah mata pon xmo.. pastu dia dah test jam kaler merah ni.. pastu nengok jam laen dia xleh handle.. dok terbayang jam kaler merah tu jer.. terus cecepat gi beli ler.. kang lambat plak nak balik umah masak.. hukkk

ni mak punya.. 

 ni shin nyer ( terjebak beli lepas mak hasut ) #nanges

la ni dua jam shin dedua kaler cekelet huhu.. bole laa.. shin plak x reti nak pakai kaler hitam.. hurmm x sabarnya nak pakai time raya nanti hik hik.. ada lagik 19 hari lagik nak rayaaaa.. aummm

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Friday, July 19, 2013

cerita ari ke 10 Ramadhan : cempedak di luar pagar


Assalammualaikum kengkawan.. shin kembali bersiaran.. dalam rancangannnnn.. Jom Maen Masak Masak.. ngee.. sambil menaip ni shin dok tunggu ayam goreng dalam kuali.. arini shin ngan mak shin dok menerai wat Nasik Ayam.. haaa mak shin mmg 1st time bikin.. so kitaorg dok confuse.. nak bubuh madu tu.. tepek kat ayam time bila.. maka.. shin pon dok try lepas jer goreng ayam ala ala kadar.. then shin sapu madu.. pastu bako.. kita bako diaaa.. so proses nyer di sini.. goreng dan bako.. haa sat lagi bebuka.. ghaser ler sedap x sedap.. huhuhu

haa.. kat belakang umah shin dok begentel gentel melekap kat batang pokok.. tahun ni x berapa menjadi sangat.. tahun lepas fuhh bukan maen lagik.. beso beso.. dorang bebuah time bulan puasa gak.. so.. ni kali kedua la mak dapat merasa makan buah cempedak kat pokok yak dia dok tanam ntah bila.. tau tau jer tumbuh huhu.. shin plak x minat sgt.. sbb bau dia kuat.. rasa plak manis.. skit skit leh la.. then tugas menggoreng mak serahkan kat shin bulat bulat.. mcm bentuk isi cempedak tu.. bulatt.. bulatt.. sib baek xde ulat.. urghh shin fobia ngan haiwan menguit nguit ni #nanges #geli

haa mcm biasa.. bahan celopan dia gunakan sikit tepong gandum dan lebih skit tepong beras.. pastu celop la dan start menggoreng.. api xleh pelahan sgt.. nnt tepong tu serap minyak.. so kena kerap paling palingkan sampai kaler betukar keemas emasannn.. wahhh.. then boleh angkat daaahhh

maka.. siap lah Goreng Cempedak Meletop.. haa sbb apa meletop.. masa menggoreng mmg minyak meletop.. so kena hati hati laa.. kang bebaek ada mood menggoreng.. terus ke laut moodnya.. dek sakit kena minyak panas kannn.. 

so kepada kengkawan semua.. jgn lupa cuba resepi ni ek.. hehehe.. selamat menyambut waktu berbuka puasa.. daa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Thursday, July 18, 2013

cerita ari ke 9 Ramadhan : orang ngantok di sorongkan bantal

shin x berapa pasti.. ader ker shin sorang jer yak selalu jer rasa ngantok time bulan puasa ni.. lelagi kat tempat keje.. tp kalo bulan tak puasa mmg shin madang ngantok jer.. banyak kali kantoi ngan bos huk huk.. cuma kelebihan shin.. kalo kat dalam kenderaan shin mmg susah skit nk tido.. kalo tak yer yer mmg payah.. shin takot apa apa berlaku masa shin tido tu nnt hik hik.. dan shin pon bukan jenis senang tetido.. letak bantal jer terus tido.. aishhh.. bukannnnn.. cuma time bulan puasa ni je tahap ketiduran shin tu agak kronik lelebih lagik lepas time bukak puasa.. haaa masa nak solat teraweh jgn ckp laaa.. terseksa yak amat.. dah beso besokan bijik mata pon rasa nak terkatop jer #nanges

kengkawan nak tau apa pakar pemakanan dan kecergasan Kevin Zahri dok cite pasal ngantok time bulan puasa ni? haaa.. dia bilang.. rasa ngantok ni adalah fenomena biasa je.. x yah nak kalut sangat.. pasal.. otak dan usus adalah 2 benda alah penting dalam badan kita yak berkeja sepanjang hari.. so.. time kita puasa ni dorang rilex la.. x yah sesusah.. ngulor lebih.. so.. kita pon xde tenaga.. lesu manjang #sengih

bila masuk time buka puasa je.. x kira la kita makan banyak ker.. makan skit ker.. masa ni la otak ngan usus berkerja berhempas pulas secara mengejut.. haaa mana tak nya.. time ni kita sumbat segala apa yak ada.. otak dalam mamai mamai dok bagi signal untuk menukarkan tenaga yang di’consume’ kepada pencernaan.. lalu sel-sel darah merah akan membantu untuk mencerna makanan dan membawa nutrient nutrient makanan itu kepada seluruh tubuh.. bila sel sel darah dikerah untuk membantu usus bekerja, sebahagian anggota tubuh badan anda yang akan ‘mencuri’ masa ini untuk slow down dan relaks sikit..

time nilah kita rasa penat mengantuk dan sebagainya kerana sel darah di otak anda tidak dapat membantu pada waktu ‘genting’ ini!.. haa bila makan banyak.. tenaga yang diperlukan juga banyak untuk proses pencernaan tersebut.. hasilnya kita akan lebih kurang tumpuan.. ngantok manjang..

 nak plak ada bantal busuk.. syok tido~

apa yak kita makan juga mempengaruhi.. ada sesetengah makan yang tinggi kandungan karbohidrat, seperti roti,pasta atau nasi ditukarkan menjadi glucose bila dicerna.. bila kita makan banyak glucose.. ‘insulin’ akan dilepaskan untuk balance balik kandungan tersebut.. insulin akan bertindak balas dengan protein di otak yang dipanggil ‘trytophan’ untuk menghasilkan serotonin.. haa serotonin ni ar bahan kimia badan yang mengawal kitaran tidur/jaga kita seharian ek

bila kesemua bahan kimia dalam tubuh ini bertindak balas dan ketikanya melepaskan lebihan serotonin, maka kita perlu cari ‘port’ yang terbaik untuk take five atau tidur sekejap.. tp jgn la sampai terlepas waktu Maghrib pulokkk.. eloknya.. kita wat cara Rasulullah s.a.w.. berbuka ngan kurma..  kannn.. pastu kita solat Maghrib.. haaa pastu baru makan lagik skit.. nnt lepas balik teraweh.. leh moreh plak.. melantak sampai tergolek kekenyangan..

 sengih kenyang

tp jarang la kann.. biasa time buka tu laa kita melantak pepuas.. lelagik air.. 2-3 cawan.. pastu makan nasik.. makan kueh.. makan buah.. #shin ler tu

so.. kita kena begerak lebih skit lepas makan utk elak tenaga yak di hasilkan tu terbiar kat kelopak mata.. tu yak berat.. pastu nnt lepas dah masok 2 minggu puasa.. kita dah terbiasa.. mungkin x ngantok sangat da.. tp kalo ngantok jugakkk.. perghhh x dapek den nak nolong.. mmg jenis kuat membuta #nanges

p/s : kalo kita ngantok.. banyak banyakkan baca ayat Al-Qursi.. bagus kita baca masa kita nak kuar umah naek kenderaan..

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Wednesday, July 17, 2013

cerita ari ke 8 Ramadhan : Nurin Jazlin Dalam Kenangan

arini 8 Ramadhan 1434H genaplah 6 tahun pemergian adik Nurin Jazlin.. dah 6 tahun arwah adik Nurin pergi meninggalkan trauma kat diri shin.. dalam bulan Ramadhan plak tu.. lagik la shin allert..  kat org len x tau ar.. ader ker org len amek iktibar dari kejadian ni.. pembunuh arwah adik Nurin ni mmg x dengar dah kena tangkap ke belom.. hidup lagik ker dia.. dah insap ker dia.. wallahualam..

kalo shin nengok anak anak buah shin dok men seronok seronok.. selalu shin teringat kat arwah adik Nurin.. dia menanges sorang sorang.. mungkin masa dia kena seksa dia menanges mintak tolong.. panggil nama mak dia... tp orang jahat tu tetap seksa dia.. sampai arwah meninggal dunia.. shin mmg xleh nampak anak buah shin yak kekecik ni dok maen kat luar sesuka ati.. takot kes camni berlaku lagik.. tp tu la.. dorang bukan selalu datang umah.. sesekali datang leh la shin bebel.. kalo kat umah dorang.. x tau la abang ngan akak shin monitor ker tidak.. risau jer.. dah la yak sorang tu asyik x sehat jer..

hanya Al-Fatehah yak dapat shin hadiahkan utk adik Nurin.. semoga arwah adik Nurin tenang di SANA.. Al-Fatehah~

:'(

*i'm shin.. i'm inesen

Tuesday, July 16, 2013

cerita ari ke 7 Ramadhan - kueh raya


ari ni.. secara rasminya shin melancarkan penjualan kueh raya kat tempat keje.. ngee.. baru plan tahun ni xmo jual apa apa..  tp memandangkan ada kengkawan keje yak dok betanya "tahun ni tak jual kueh CNI ker?" wahhh tanya jer.. kalo tak beli siap! #cekakpinggang

kalo di buat graft la kan.. setiap tahun graft tu sure tunjuk jatuh merundum tegolek golek.. hik hik.. sib baek la bukan shin yak bikin kueh ni.. amek kat stokis jer.. mana taknya.. tiap tahun harga kueh ni naek jer.. pembeli plak nak kueh murah pastu demand nak sedap.. acaner tu.. tu lom bab dah amek kueh.. pastu benti keje.. ghaib.. xper xper.. redhaaaa #nanges

actually tahun ni kueh raya CNI naek 8posen.. kalo dulu Rm22.60.. tahun ni RM23.40,, tp xper.. utk kengkawan keje yak shin sayangi.. shin jual lagik murah Rm21.00 sama cam tahun lepas.. shin focus jual tart nenas jer.. sbb secara peribadi.. shin mmg tabik spring "toink toink".. tart nenas CNI mmg sedap.. inti dia penuh.. pastu inti tu gunakan nenas berkualiti tinggi ( iyo la tu ).. di masak ngan temperature yak sederhana.. kukus.. grill panggang.. kukus.. grill.. panggang ( eh yak ni tipu jer.. tiru iklan kat tivi )

pastu kat tempat keje shin plak.. nak handle pembeli pembeli ni agak mencabar keimanan dan kesabaran laa.. kalo dulu nak gak shin bagi rasa sample.. dah kalo tiap tahun jual benda yak sama still orang yak dah biasa beli tu dok tanya sampel.. apa ke heiiii.. rasa dia mcm tu jugakk.. apo laa.. pembuatan tart nenas CNI ni guna mesin.. so sama je bentuk dia.. isik dia.. rasa dia.. kalo lebih kurang tu mungkin operator tu tetido masa bikin kueh.. kan!

semoga penjualan tahun ni bakal menunjukkan graft tu up skit la.. kalo merundum gak.. tahun depan.. mmg tobat laa.. xmo jual lagikkk ( iyo laa tu ) #nanges

oder jangan tak oder~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Monday, July 15, 2013

cerita ari ke 6 Ramadhan : awan nan kelabu

start shin balik Malaysia ( cewah ) minggu lepas sampai la ni.. matahari macam segan nak kuar.. kalo sblm ni shin basuh baju.. 4-5 jam jer dah kering.. dia punya panas mmg berpinooo.. leh masak otak kalo bejemo.. tp dah masok minggu kedua ni cuaca redup kerinduan jer.. awan asyik kelabu.. shin jemo baju pon 2-3 ari baru kering.. tu pon x kering betul ar.. tp agak besh dalam keadaan berpuasa ni xde la haus sgt.. rimas.. panas.. lemas atau yak sewaktu dengannya.. Alhamdulillah.. syukur.. x kering baju pon x per la.. janji puasa rilex rilex jer #sengih

tengah ari tadik sempat shin ekot parent jengok kete "awan nan kelabu" shin.. lama bebeno plak eihhh kat bengkel.. sampai sana babah shin mcm dah temper skit bila nengok kete tu x kemas weldingnya.. pastu tokey dok janji bikin bagus bagus la dalam masa 10 hari.. siap cat semua la.. pastu 3 ari passang accessories semua.. sblm raya siap ar.. hurmm parent nak kete shin tu di cat kaler kelabu gak.. aiseyman.. ekot jer laa.. "awan nan kelabu" lagik la tema kete shin tu #hukk

banyak woo nak kena sediakan duit lagik ni.. ada dekat RM3000 balance lagik.. RM2800 dah bayo.. mana nak cekau.. dah la nak raya ni #nanges

welding = RM2500 <~ dah bayo RM2300
cat kete = RM2200 <~ dah bayo RM1200
accessories = RM2500 <~ dah bayo RM300

sib baek la parent nak tolong skit.. kalo x.. haru la shin nak carik duit banyak tu.. sayang duit ASB kena kuar lagikkk #nangeskekuat

apapon.. jom bukak puasa jap agik.. mak wat bihun sup #yeah

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Sunday, July 14, 2013

cerita ari ke 5 Ramadhan : acara hari minggu


wahhh dah nak dekat seminggu kita puasa ek.. kejap jer.. mcm ari ahad ni la.. kejap jer dah nak abis.. golek golek.. dah tengah ari.. golek lagik dah petang.. tp nak tunggu waktu bebuka mmg lamaaaaa giler.. golek punya golek tang tu jugakk.. x buka buka #nanges 

3 ari cuti rasa x puas lak.. hmm esok dah nak keje.. kalo company bagi cuti sebulan begaji kan beshhh.. leh dok umah.. puasa ni lemah jer nak gi keje.. kalo xde keje rasa lesu.. kalo byk keje rasa malas.. acaner tu.. hukkk

arini shin rajen nak tolong mak kat dapo.. shin teringin nak makan tauhu sumbat.. pastu babah belikan tauhu ngan bahan lain.. mak plak ajo camne nak bikin.. so.. dpt la knowledge camne nak bikin tauhu sumbat.. walopon tadi mak tego cara shin potong timun tu salah.. ngeee.. tu la tau makan jer kann #sengih

haa arini shin bermurah ati.. nak kongsi ngan kengkawan acaner nak bikin tauhu sumbat  sama tempe goreng.. senang jer kalo dah tau.. kalo x tau.. hmm beli kat bazar Ramadhan suda.. tp kalo x sedap jgn complain plak.. shin plak mmg x berapa gemar beli kat bazar.. takot sakit perot #ngee

x tau naper size tauhu semakin mengecik ker? ato pon mmg kalo nak beli tauhu leh pilih size.. nak S ker M ker L ker.. huhu.. ni la juadah berbuka pertama yak shin bikin.. Tauhu Sumbat Sendat.. haa pasal x muat nak isi lebih timun ngan taugeh.. tu pasal sendat #ngee

bahan bahanya.. taugeh gred A.. timur gred A.. kacah tanah bekualiti tinggi dan bahan paling utama Tauhu.. kalo xde tauhu xde la namanya tauhu sumbat kann.. kalo nak pilih tauhu jgn pilih yak keras.. sbb kalo keras tauhu tu dah lama.. haa ni mak shin yak bagitau la.. 

memula.. kita kena blend kacang + bawang puteh + bawang besar + lada kering.. letak skit air bagi melancarkan proses memblender ek..

kendian.. masokkan bembahan yak telah di blender tadik ke dalam periuk.. x yah bubuh minyak ek.. pastu korang letak skit garam.. dan skit gula pasir.. ekot sesedap korang la.. jgn bubuh banyak plak.. kang masin.. pastu kena kacau selalu supaya x hangus.. kalo hangus nnt rasa pahit.. kuah kacang tu masak bila kaler dia dah tukaq merah skit.. pastu minyak dari kacang tu dah kuar.. pastu korang leh la goreng tauhu tu.. potong dua then goreng jgn sampai tua.. nnt keras.. x sedap nak makan 

haa ni resepi kedua plak.. Tempe Goreng Garing.. sedap tau.. shin suka makan tempe kalo dia di goreng ngan garing.. kalo x garing shin x suka sgt.. tp makan jer la.. lagi sedap makan ngan cicah sambal kicap.. walo shin x suka pedas.. tp kalo x makan ngan sambal kicap.. xde umph laa

bahan utama dia tempe.. haaa cari tempe yak x de bau la.. kang x sedap plak.. pastu korang masukkan tepong gandum skit + tepong beras banyak skit + garam + inci kuneng + air .. pastu korang kacau lelaju ek

pastu leh la celop tempe tu dan goreng sampai garing.. lepas tu leh la tunggu waktu bebuka.. makan sampai kenyang hehe.. 

camtu la cara nak bikin 2 juadah istimewa untuk bebuka puasa petang ni.. bila la ada orang pompuan nak shin dan shin nak kat dia gak ek.. nnt leh kawen.. pastu leh sama sama tolong mak shin kat dapo.. besh woo.. bila wat keje sesama kat dapo.. hubungan jadi lagik mersa.. pastu mak shin plak suka cite macam macam.. tp kalo cite dia tu mcm ke arah ngumpat shin x layan sgt laa.. kang kurang pahala puasa hehehe.. haaa kepada kengkawan semua.. selamat mencuba dan selamat menelan makanan jap lagik ek.. jumpa lagiiikkk

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Saturday, July 13, 2013

cerita ari ke 4 Ramadhan : Belanjawan Bali 2013


baeklah.. ada masa skit sebelom nak masok waktu tido ni.. bulan puasa mata cepat rasa ngantok la pulok.. hurmm shin nak update entri pasal gi Bali aritu.. kali ni shin nak cite pasal budget shin yak dah abis masa gi Bali.. hmm.. sambil tu shin tepek kronologi belanja shin dari hari pertama sampai ar hari ke4 ek #sengih

sebelom gi Bali.. shin dah tukar duit RM1001.30 then shin dapat IDR3,100,000.00 atau dalam perkataan 3 juta 1 ratus ribu rupiah.. haaa.. kayo pakcik.. masa tu shin tukar kat Kulai jer.. IDR3230 = RM1

pastu balik umah shin dah bajet  satu hari nak guna IDR400ribu jer.. tp rupanya xleh.. shin up jadi IDR500ribu sehari.. bersamaan dengan RM161.50 tunai~

Hotel : Sara Residence
4 hari 3 malam = IDR830ribu ( RM271.30 / sorang )

Transport : Pak Tony
Hari Pertama  : IDR250ribu
Hari Kedua     : IDR350ribu
Hari Ketiga     : IDR350ribu
Hari Keempat : IDR250ribu
4 hari 3 Malam = IDR200ribu ( RM64.60 / sorang )


Hari Pertama IDR500ribu ( RM161.50 )

Hotel : IDR280ribu ( RM 90.45 )
Transport : IDR50ribu ( RM16.15 )
Lunch : IDR48ribu (  RM15.50 )
Ticket Tanah Lot : IDR30ribu ( RM9.70 )
Shopping GIANT : IDR80ribu ( RM25.85 )

TOTAL : IDR488ribu ( RM157.60 )
BALANCE : IDR12ribu ( RM3.90 )

Hari Kedua IDR500ribu ( RM161.50 )

Hotel : IDR280ribu ( RM 90.45 )
Transport : IDR50ribu ( RM16.15 )
Lunch : IDR30ribu (  RM9.70 )
Ticket Uluwatu : IDR20ribu ( RM6.50 )
Ticket Kecak Dance : IDR70ribu ( RM22.60 )
Dinner McDonald : IDR34ribu ( RM11.00 )
 
TOTAL : IDR484ribu ( RM156.30 )
BALANCE : IDR16ribu ( RM5.20 )


Hari Ketiga IDR500ribu ( RM161.50 )

Hotel : IDR280ribu ( RM 90.45 )
Transport : IDR50ribu ( RM16.15 )
Ticket Tampak Siring : IDR5ribu ( RM1.60 ) ~ IDR10ribu Fariss bayar
Lunch Kintamani Buffet : IDR70ribu ( RM22.60 )
Ticket Kintamani : IDR5ribu ( RM1.60 )
Ticket Tegar Lalang : IDR5ribu ( RM1.60 )
Ole-Ole : IDR30ribu ( RM9.70 )
Taxi ( pegi Seminyak ) : IDR50ribu ( RM16.15 )
 
TOTAL : IDR495ribu ( RM159.90 )
BALANCE : IDR5ribu ( RM1.60 )

*nak beli ole ole kat Tampak Siring pon murah.. tp kena pandai tawar menawar ek.. tempat lain yak muran nak beli ole ole KRISNA.. pon murah

Hari Kempat IDR500ribu ( RM161.50 )

Transport : IDR50ribu ( RM16.15 )
Lunch : IDR70ribu (  RM22.60 )
Ole Ole Krisna : IDR101ribu ( RM32.60 )
Airport Tax : IDR150ribu ( RM48.45 )
Jajan : IDR23,600 ( RM7.60 )

TOTAL : IDR394,600 ( RM127.50 )
BALANCE : IDR105,400 ( RM34.00 )

haaa camtu kronologi belanjawan shin sepanjang 4 ari kat Bali.. hurmm  budget untung shin beli ole ole cuma IDR400ribu jer.. hampir lesap kesemuanya huhu.. sib baek la shin masih ingat.. nawaitu shin gi Bali just nak nengok laut.. cuci mata.. bukan utk membeli yak tidak tidak huhu.. meh shin kira grand total semua duit yak telah di laburkan kat Bali #nanges

HOTEL : RM271.30
TRANSPORT : RM64.60
MAKAN : RM114.80
TICKET LAWATAN : RM50.10
OLE OLE : RM111.50
TAXI : RM16.15
AIRPORT TAX : RM48.45

GRAND TOTAL : RM676.90
GRAND BALANCE : RM323.10

camtu la kesahnya.. asalnya shin cuma bajet belanja pegi Bali RM500 jer.. huk huk.. pastu mmg sengaja shin tukar lebih takot x cukup duit.. pastu belanja sebenar shin kat sana dekat RM700 hmm over bajet la pulok.. tp still lagi travel shin kali ni di bawah parat RM1000.. Alhamdulillah.. haa next nak gi mana pulak ek.. Koh Samui?? ada sesapa nak heret shin sekali tak jenjalan kat situ?? #watmukakesian

ada lagik 2 tempat yak shin teringin nak gi kat Indonesia.. Bromo sama pulau kat Lombok.. so korang kaler nk reramaikan geng jenjalan.. leh jer ajak shin.. kot kot ada rejeki leh gi sesama.. walo shin takot sebenonya nak gi ngan orang tak kenal.. hik hik.. nak cari duit bebanyak laa utk jenjalan..

bila la nk dapat jodoh ngan future wife yak hobi dia pon jenjalan guna duit sendirik gak hahaha.. penting yer.. guna duit sendirik.. sama sama cari duit pastu.. gi jenjalan sesama.. walo rasa takot ker.. rasa besh ker.. dapat rasa sesama.. mungkin seronok kot.. ader ker? ader ker?? 

ok laa.. nk tido dah jap gi.. jgn lupa niat puasa utk esok ek.. jumpa lagik~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen