Thursday, May 3, 2012

wheatgrass

heyo kengkawan.. shin kembali bersiaran.. ngee.. pulun 5 hari cuti.. terus rasa badan ni sesakit time nak mangon pi keje.. malas tu belipat kali ganda.. sib baek ngenangkan bos xde.. balik Jepun 2 minggu.. semangat tu skit skit datang balik la.. nak plak mmg dah tau ada keje yg dok nunggu.. lemah jer rasa.. sib baek tulat dah cuti sabtu ahad.. so.. still dapat melepek lagik pepuas kat umah ngee~

haaa.. ni ha shin nak cite pasal wheatgrass atau nama melayunya rumput gandum.. korang pernah dengar tak natang ni?? shin pon x pernah.. tp masa shin pegi Cameron minggu lepas yak dulu tu.. shin jenjalan la kat pasar malam.. pastu terserempak la ngan benda alah ni.. pastu encik Nazri beli lebih.. dia bagi shin la seketul.. hurmm.. macehhh~

orang yg jual tu cakap.. senang jer nak tanam benda alah ni.. benda ni leh hidup even kita letak dia kat meja opis.. matahari x di perlukan sangat.. asalkan ada cahaya dan ada bekalan air.. nnt shin tepek gambo apa nak wat ngan natang tu k..

sebelum tu.. meh shin cite skit.. apa tu wheatgrass ek.. wheatgrass ni sama jer mcm rumput kat luar tu.. tp dia ni lebih tinggi dan lebih halus skit la.. xde la luar biasa sangat.. ia tumbuhan semulajadi Asia dan Eropah.. 

kengkawan nak tau?? haaa.. wheatgrass ni ada 22 vitamin.. 92 mineral.. dan 8 asid amino kalo di jadikan jus.. haaa sangat bagus utk kesihatan sebab ia pekat ngan klorofil yg tinggi serta vitamin A.. B -12 ( complex ).. B-6.. C.. E.. K dan beta karotena.. aishh pesal dia xde vitamin A.. B.. C.. sampai Z ek?? huhu wallahualam ngee.. tp yg penting.. ia kaya ngan kalsium.. haaa kalsium bagus utk tulang dan gigi.. kannnn!! lagik ada sumber fosforus.. zink.. magnesium.. gymnasium jer xde hik hik

wheatgrass ni bagus boleh membuang toksin dalam badan.. membersihkan darah korang yg kotor lagi bernoda tu.. meningkatkan tenanga zahir dan batin ( pantanggggg org melayu kita.. mesti suka ) .. meningkatkan sistem imun dalam badan kita ( korang kan selalu ONS ) #sengih

haa pendek kata la kann.. bagus la benda ala wheatgrass ni.. dari korang tanam rumput carpet.. baek tanam wheatgrass.. atleast kalo korang nak wat jus.. xde la was was ada bau taik kuceng.. 

utk tanam wheatgrass ni.. korang leh pegi kedai organic laa.. yak mcm shin punya ni.. dorang dah sediakan bekas dia.. jadi.. cara menanam dia mungkin agak berbeza la ek..

 memula korang kena ada budak kecik ni

 lepas tu.. rendam dia semalaman.. 

 esoknyer.. korang letak dia kat piring berisi air

selepas 4 hari.. korang akan nampak ada rumput nak kuo

selepas 7-8 hari.. rumput makin lebat huhu

haaa shin gunting rambut dia.. bagi kemas skit

tadaaaa.. haaa shin namakan dia DAFI~

camtu la kesahnya.. bau rumput ni sedap sangat.. mcm lemak lemak bekrim.. so lepas ni.. mungkin shin akan lebih bersemangat nak wat keje.. xde ngantok ngantok lagik.. hurmm MUNGKIN la.. apa pon.. rasa glamer kejap bila Dafi ni ada kat atas meja shin.. ramai kengkawan dok tanya.. dok puji Dafi tu comel.. ececeh.. shin pon dapat la tempiasnya.. kembanggg hidung kejap.. hope aura comel Dafi tu menyerap kat shin.. hik hik.. 

ok la.. sampai berjumpa lagik ek.. daa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen..

7 comments:

:|: TinTa Kibod :|: said...

comelnya...
ehehhehehe....

jejaka anggun said...

bende alah nih namanya Chia Pet.

Muhd Aizie said...

Comel. Amboi nama dia DAFI?

i'm shin... i'm inesen said...

tinta kibod : kan~

i'm shin... i'm inesen said...

jejaka anggun : ouhhh.. macehhhh

i'm shin... i'm inesen said...

Muhd Aizie : comel kan nama Dafi.. sesuai

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

comey laa menatang tu...