Tuesday, November 13, 2012

Selamat Hari Deepavali

selamat Deepavali.. kepada saudara serta saudari
setahun hanya sekali.. merayakan hari yak meriah ini

miskin kaya memakai sari baru warna warni
mengunjungi sanak kaum family
sungguh hebat pemandangan di Deepavali ini
tua muda wajah berseri seri

selamat Deepavali.. hari untuk kita bersuka ria
selamat shin ucapkan.. untuk kita bila sampai tahun depan
SELAMAT DEEPAVALI~

heyo kengkawan.. haa kepada yak meraikan Deepavali.. selamat beraya sakan ek.. kepada yak dok bercuti tu.. selamat bercuti sakan gakk.. shin?? ngee.. shin keleje la arini #nanges

haaa.. kengkawan nak dengar cite tak pasal Deepavali?? selalu kita main sebut jer kan.. tapi kengkawan tau x cite di sebalik Deepavali tu?? tak tau?? ish ish ish.. haa meh shin cite sekarangg.. duduk duduk #sengih

HARI DEEPAVALI kalo kengkawan nak tau.. di sebut jugak Hari Diwali atopon Divali.. haa.. perayaan ni di sambut oleh semua penganut Hindu.. perkataan Deepavali ni merupakan gabungan antara "Dipa" bermaksud "Cahaya" dan "Gavali" bermaksud "satu barisan"... maka jadilah Deepavali.. perayaan ni biasanya di sambut pada pertengahan bulan (14hb) dalam October ato November.. haa dorang pon ada nengok anak bulan gak.. ngikut kalender dorang la..

alkisahnya.. pada zaman dahulu.. ada sorang Raja yak sangat kejam giler la yak suka menindas rakyat dia.. nama dia Naragasura.. tp Raja zalim ni bejaya di bunuh oleh Maha Krishnan.. sebelum mati.. Naragasura ni sempat la berucapa sepatah dua kata.. dia mintak.. semua manusia memperingati dan meraikan hari kematian dia ni dengan menjauhkan diri dari berbuat jahat sesama manusia.. kena buat baik.. halang dari godaan hantu dan syaitan.. kiranya Naragasura ni sempat insaf la..

so.. orang Hindu menyalakan lampu sebgai simbolik kejaaan kebaikan melawan kejahatan.. pelita tersebut di pasang di dalam rumah dalam satu barisan..

untuk cerita yak lebih panjang dan terperinci.. korang leh la google ek.. shin cite ringkas jer.. korang leh klik KAT SINI

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

2 comments:

crescent said...

happy diwali shin...hehe...

Amin A. R said...

Alkesahnye....baru ku tahu...... :)