Tuesday, February 19, 2013

bukan cite pasal mael lambong.. tapi.. amah lambong

sehari dua ni orang dok kecoh mecoh pasal bayi kena lambong ngan amah.. even masa shin dok kat umah pon mak dok cite.. kesian baby kena campak campak.. haaa mak x bilang lambong yer.. campakkk.. agak tragis bunyiknya.. kalo kat tempat keje pon kengkawan dok tanya.. shin dah nengok ker bideonya.. hurmm x kuasa nak nengok.. shin mmg agak x berapa gemar nengok benda yak berunsur keganasan.. kesedihan.. dan seumpanya.. nnt shin akan banyak pikir.. x suka sgt kalo banyak pikir.. nanti stress #nanges

arini plak kat pesbok dok org tepek gambo amah yak melambong baby tu.. nama dia Yuliana.. x tau la nama sebenar atau nama dalam passport sbb nak keje kat Malaysia.. kat gambo tu ada statemenet amah ni kena hukuman penjara 20 tahun.. maka sekonyong konyong ramai la ummat manusia yak mengutuk.. mengeji amah ni secara berjemaah.. haaa tak cukup tu.. dia libatkan skali sentimen negara.. huk olo.. apa la bingainya dorang ni nak kaitkan orang Indonesia suka wat jahat atau negara dorang tu wat porak peranda.. bak kata orang lelama.. "kerana nila setitik.. rosak susu sebelanga".. cuba la bawak mengucap kalo nak mengutuk orang tu.. iskkk kalo kena kat batang hidung sendiri.. keluarga sendiri.. apa perasaan korang gamaknya.. suka la kena macam tu ek?

ntah ngaper.. timbul rasa kesian nengok muka amah ni.. kenapa la jalan ni yak dia pilih.. kenapa mesti cari masalah yak x sepatutnya dia cari.. dia datang sini sbb nak cari duit.. cari keje.. mungkin nak bantu keluarga ker.. ato untuk diri sendiri.. apesal la nak wat camni.. kan dah x pasal pasal.. 

ato dia ada masalah yak kita sendiri x tau apa puncanya.. mental? stress? Tuhan je yak tau.. sbb Tuhan yak mengatur semua ni.. so kita amek jer iktibar.. jgn sampai jadi camni kat diri kita.. atau ahli keluarga kita.. hidup la secara aman damai sentosa.. 

apapon semoga Yuliana mendapat ketenangan kat penjara kelak.. mungkin dia leh dapat bimbingan dan selamat kat sana.. sapa tau kann.. mungkin itu yak lebih baik utk dia.. cuma tu la.. camne perasaan keluarga dia.. mesti sedih.. terpaksa bejauhan.. susah nak lepaskan dia pegi Malaysia utk cari duit.. tetiba jadi kes camni lakk.. sadissss...

so apa moral of the storynya?? zaman skrg zaman duit.. semua org kejar duit.. itu mahal.. ini mahal.. rumah mahal.. makan mahal.. kenderaan mahal.. terpaksa suh org len jaga anak anak.. kalo orang yak berada sikit.. agak beruntung la.. sambil dok umah.. leh pasang maid.. leh montior sendiri camne amah tu jaga anak anak.. mana yak kurang mampu.. terpaksa la serah bulat bulat.. haa mujur terpikir nak pasang CCTV kann.. kot nyer xde.. apa ntah jadi kat anak anak tu..

kalo org nak wat jahat.. x kira bangsa.. x kira agama.. x kira negara.. silap org tu sendiri yak x mo pilih hidup camtu.. sepatutnya dia kena tahu.. kena pikir.. sebelom wat jahat.. pikir.. apa akan jadi pastu.. perasaan family dia.. perasaan org yak dia aniaya.. 

susahnya hidup bekeluarga.. pagi petang siang malam cari duit.. dah kawen takkan nak hidup bedua jer.. memasing berangan nak anak ramai.. tp dorang x sedar.. tanggung jawab tu bukan sekadar buat anak.. pastu  jaga makan pakai skolah anak anak.. hak penjagaan anak anak tu adalah tanggujawab ibu bapa.. tp org skrg kan nak cari duit.. terpaksalah serah kat org len.. sanggup bayar 600-700 sebulan.. pegi keje anak lom mangon tido.. lik keje anak dah tido.. ntah apa jadi budak tu masa org len jaga pon sendiri tak tau kannn..

so apa yak patut buat?? shin susah nak jawab.. sbb shin lom kawen.. lom ada anak.. shin membesar mak yak jaga.. hurmm sblm ni pon ada kes.. pusat jagaan kanak kanak dera baby.. tampal plaster kat mulut x bagi nanges.. mcm mcm lagik.. so skrg ni mmg susah nak percaya kat sesapa.. so korang yak ada anak tu.. besiap sedia la.. sama ada korang jaga sendiri.. atau bersiap sedia sebarang kebarangkalian berlaku kat anak anak korang kalo org len yak jaga... sendiri kena tanggung risiko.. hidup ni bukan mudah kan!!! so jgn cpt menunding jari atas kesalahan org len yak kita sendiri x tau apa puncanya... sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

Amin A. R said...

kita orang malaysia memang suka menyentuh bab yang x sepatutnya bila mencemuh. dia salah, marahkan dia jer lah. tapi lepas ni, mungkin dia insaf dan berubah., yang mengutuk tu, rasanya sampai ke tua perangai tu dok ada. takkan berubah. yang penting. dia bakal dihukum dengan keadilan yg ada.

i'm shin... i'm inesen said...

Amin A.R : hampeh kannnnn kita jgn jd camtu

zai zairies said...

ermm dia ada masalah mental tue... nasib baik dia pasang cctv kannn...
kita rasa nak jaga baby bukan susah sgt... kita pon ada ramai anak kat umah.. semua dah boleh berdikari...bila time makan semua masuk umah... time tido semua masuk kandang...hahaha.. tapi itu anak kucing shien... :D

sCha sChaFfii said...

kesian baby tu . sumpah . ingat budak tu patung ke ape. aish .