Monday, June 29, 2015

12 ari di bulan puasa

hye kengkawan.. shin kembali bersiaran.. update blog sementara nak nunggu bebuka puasa ni kann.. arini shin nak share resepi Ikan Siakap Stim Limau.. biasa ler.. bulan puasa ni mode nak mencoba tu ada.. shin dok google resepi kat tenet.. pastu try.. senang jer.. jom kita nengok bahan bahan nyer ek..





bahan bahannyer :-

seko ikan siakap yak masih teruna
sebijik lemon.. jgn beribu ribu lemon tau
seulas halia muda belia
seulas halia tua bangka
sebijik bawang beso
5 ulas bawang puteh
2-3 batang serai
sesudu garam
secubit gula
secubit ajinomoto kalo nak letak ek

bahan bahan di kira hiris jer cam dalam gambo tu ek.. pastu ikan yak dah siap di siang kat kedai tu.. kita basuh bebesih.. shin golek golekkan ngan tepung utk hilangkan bau hanyir.. pastu basuh ngan air asam jawa..  then basuh lagik ngan air paip.. haa banyak kali basuh.. punya lah takot hanyir

panas kan kukus.. biar sampai ari mendidih.. baru la masokkan ikan siakap ni tadik ek.. haa tabur tabur la bahan bahan tadik.. x yah letak air.. bior camtu jer.. 

lepas 15 minit di kukus.. masukkan la buah tomato kalo suka.. kalo nk kuah nya pekat.. masokkan bancuhan air ngan tepung jagung.. haa tunggu la 20 minit ato lebih skit pon xpe.. siap la ikan tu

tadaaa siap dah.. ikan siakap masak stim limau.. tahun lepas shin beli jer kat kedai.. Rm35 seko.. tahun ni wat sendiri.. seko ikan tu Rm11.80.. pastu serai amek kat belakang umah.. bawang rembat mak shin nyer.. lemon beli kat Tesco Rm 1.39 sebijik.. halia muda pon beli kat tesco Rm0.80.. pastu daun sup beli kat Tesco 500gram Rm0.99.. x sampai Rm25 pon bahan bahan dia.. walopon rasanya x seperti kat kedai.. boleh di perbaiki.. yak penting.. memasak dan memberi makan orang orang yak berpuasa.. banyak pahalanya #sengih 

selamat mencuba!!

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

kemucup said...

memula ikan tu takda air, pastu shin letak air ke dlm bekas ikan tu?

i'm shin... i'm inesen said...

kemucup : tak lah.. nnt air dari ikan tu kuar dan air dari wap kukus.. kalo kamu nk letak sos ikan ke apa ke pon boleh.. bg banyakkan kuah

Kamen Shinobi said...

Shin..macam mana nak kenal ikan siakap tu masih teruna ker tidak?

ekekekekek

i'm shin... i'm inesen said...

Kamen Shinobi : tang mulut dia tu elok je.. x beso ternganga

Nu'man Qatadah said...

Ikan siakap teruna .. I like .. hahaha

Chot said...

wahh haaaii..terer la bang shin

Ghazali Aziz said...

Kalau Chef Wan baca nih , pasti menangis ... sebab I rasa Chef Wan pun tak tau nak bezakan Ikan Siakap Teruna ker Dara ker hahahahahhaaa