Showing posts with label gambar. Show all posts
Showing posts with label gambar. Show all posts

Thursday, April 11, 2019

#nusapenida

Hye kengkawan shin kembali bersiaran.. ada 3 trip tertangguh utk shin masokkan ke dalam blog ni.. tp lom sempat lagik.. entri kali ni shin nk cite pasal trip shin ke Nusa Penida aritu.. 24-28 March 2019

Honestly sebelum pergi, shin ada rasa mcm x confident.. boleh ker ni terjah Nusa Penida bawak moto.. bukan sorang dua yak bagitau bahaya bawak moto kat sana.. tp sbb shin rasa mahal amek pakej.. tekad bawak moto utk redah Nusa Penida.. cuma shin dah pesan kat diri sendiri.. bawak slow dari biasa #nanges

shin ada jugak masokkan dlm FB.. kot ada sesapa leh teman shin gi Nusa Penida.. Malangnya xde yak response .. mujur ada encik Araf teman.. tp utk jalan jalan dia x boleh nk join sgt.. dia ada masalah slip disk.. so dia x leh lasak sgt.. xpe la.. janji encik Araf ada je teman nek moto ngan tido hotel (dia terpaksa kot hehe)

Flight shin sampai Bali 24hb tu agak lewat tgh malam.. dah nak dekat 1 pagi.. So hari pertama mmg shin anggap x kira la.. overnight kat airport.. rasa penat sgt.. sbb hari sebelum nya adik shin kawen.. x sempat tolong ngemas shin dah cabut pi KL.. sian mak ngan akak shin kena kerja keras mengemas..

Jam 6pagi shin keluar airport utk cari grab ke Sanur.. for your info.. Grab boleh masok sampai lot parking airport.. So korang x perlu jalan jauh utk cari grab.. Ada certain airport mmg x kasi grab dtg dekat2 huhu tp di Bali boleh.. cuma parking ngan duit tol kita kena bayar lain.. off record..


Sampai Sanur lewat 5 minit, dah terlepas boat ke Nusa Penida utk keberangkatan jam 8pagi.. So terpaksa la beli ticket 9pagi punya berangkat.. Actually byk boat kat Sanur.. ada bertolak paling awal 6.30pagi.. ada jam 8 dll.. ticket utk foreigner Rp200k sehala.. Tp kalo rajin mintak la diskaun.. 


Cuma dalam masa 35 minit menaiki boat dari Sanur kita dah leh sampai Nusa Penida
Sampai Nusa Penida, benda pertama shin buat yelah sewa moto.. dpt la Rp140k utk 2 ari.. lepas dapat motor shin cari bilik utk letak barang.. 


Jumpa hotel budget, Jasmine Inn.. rate 1 mlm Rp150k, lokasi dekat ngan pelabuhan, dkt ngan kedai makan halal, dekat ngan masjid.. bilik air pon kat dlm bilik.. ramai omputeh shin nengok stay sini.. helok2 hehe..


lepas letak beg.. shin mulakan edisi merempit.. tempat pertama shin terjah area Kelingking Beach.. bayaran masok cuma Rp5k je.. parking moto Rp1k

mmg awesome view kat kelingking Beach.. kat situ je shin spent time lebih 2 iam.. sian encik araf kena tunggu kat atas.. Dia x leh nk join turun takok kaki dia sakit.. 

bila shin dah sampai bawah, takot gak nk mandi sorang2 hehehe ganeh ombak dia.. tp best buih2 dia..

track dia agak bahaya dan mencabar keimanan dan kefit-tan tubuh badan gak la.. ramai yak tego2 shin.. offer air.. alahai.. helokkk helokkk.. syg x bertemu jodoh.. haa korang kalo pi sini siap2 bawak air.. nnt leh offer kat sesapa.. untung untung leh dating pastu hehe..

goodbye kelingking beach!

x dpt shin nk pergi Angle Billabong & Broken Beach sbb hujan dah mula nk turun.. balik bilik.. sempat isi minyak motor Rp15k.. lepas dinner terus membongkang.. 

esoknya jam 4am shin merempit ke arah Atuh Beach.. nk ngejo sunrise kat area Rumah Pohon.. gps x leh pakai sgt.. Kena tanya penduduk setempat.. seram gak la.. pepagi lom ada org sgt.. byk kali sesat la.. sampi terlepas scene menarik nk sunrise tu #nanges

bayaran masok ke Rumah Pohon cuma Rp10k.. then boleh la beselfie dan begambo sakan.. nk begambo lat rumah pohon tu boleh je.. kalo ada org stay kat rumah tu, mintaklah izin.. jgn maen terjah je tau..

Lepas Rumah Pohon shin ke Diamond Beach plak.. beberapa minit je dari Rumah Pohon.. Secara peribadi shin paling suka pergi Diamond Beach.. diikuti dengan Kelingking Beach & Rumah Pohon.. view sgt awesome.. Tp kena turun naik tangga.. shin gigih turun.. alang alang sampai kan.. x tahan nengok air dia yak membiru..


lepas tu shin terus gerak balik bilik.. check out.. ingat nk gi Broken Beach ngan Angel Billabong.. tp takot x sempat nk kejo boat balik.. so cuma pergi Crystal Bay je.. biasa je..

jalan raya kat Nusa Penida mmg agak rosak dan menyeramkan.. tp hanya beberapa area je la.. kat situ kita kena extra hati2 dan slow.. insyaAllah selamat..

shin nek boat dari Nusa Penida ke Bali kul 3.30ptg.. sampai Sanur ambek grab utk ke Kuta, bayar Rp100k.. dari Kuta naek grab ke airport cuma Rp36k + Rp4k utk parking

sampai Kuta shin cari motor sewa.. dpt la sehari Rp70k.. tp malangnya kuat telan minyak moto tu #hampeh

sebelum balik Malaysia shin tido di Bali.. dan sempat pergi air terjun di area Bangli.. cantikkk.. Air Terjun Tukad Cepung nama dia.. bayaran masok Rp15k

Air Terjun Tukad Cepung

hotel paling murah shin stay, MH Seminyak.. backbacker dorm.. ada swimming pool.. x ramai stay situ.. soooo selesa la.. Rm12 satu malam.. ko rasa?? Murah kann..


begitulah kesahnya Trip Nusa Penida shin.. InsyaAllah ada rezeki nak repeat lg.. nk lama lama kat Diamond Beach & Kelingking Beach

untuk kengkawan yak nk pegi sana.. selamat je naek moto.. jgn ragu2 k.. dah sampai depa mata, baru korang tau.. Ok je asalkan korang hati hati. Sekian

Trip Nusa Penida 24-28 Mac 2019 - Rm342.30 (include transpotation, hotels, wisata enterance fee & meals sepanjang percutian)

Ticket Flight Return Rm127.10
Meals on flight Rm8
Travel insurance Etiqa360 Rm36.17
Grand Total Rm513.60

sampai jumpa lagikkkkk!

m(^_^)m

*i'm shin.. i'm inesen 

Sunday, December 31, 2017

#kronologi2017

hye kengkawan.. tinggal lagik baper hari je kita nk nyambut tahun baru 2018.. hmm kejap jer rasanya kann.. lom ada planning lagik tahun ni nak nengok bunga api kat mana.. xde geng lagi nak nengok kat Singapore.. kat Johor xde bunga api yak best.. nak gi Kolompo nnt tak tau nak gi mana.. hmmm #nanges

rasa macam x caya plak.. tahun dpn umo shin 40 tahun dah.. dah masok 40th series.. hukkk acaner tu?? honestly.. x seronoknya rasa kalo ada org tanya.. umo berapa?? eii tuanya!!! cuma shin syukurlah.. sampai la ni sihat walafiat.. zahir dan batin.. cuma kalo bab org tanya umo tu mmg x suka sangat #sedih

entri kali ni shin nk flashback balik activity shin sepanjang tahun.. flashback balik pekembangan diri ni sepanjang tahun 2017.. hmm berat badan ni toksah ckp la.. mmg makin kembang.. la ni dah 66kg.. jgn lebih 68kg dah ler.. overweight tu weii #takmo

#best
Dec 2016 shin dah buat full settlement loan rumah bujang.. July 2017 secara officiallnya shin dah dapat black and white dari bank yak mengatakan shin dah abis bayar rumah.. pastu peguam pon dah bagi geran rumah ngan original pejanjian jual beli dan segala mala document.. leganyaaa.. syukur sgt.. shin bejaya abiskan bayo rumah dalam masa 11 tahun.. lebih manis lagi shin bejaya abiskan bayo sbm umo shin 50 tahun.. yer la.. ikat loan bank 30 tahun.. huhu.. puas rasanya.. lepas ni focus abiskan bayo rumah flat pulak.. tp tu shin tak kesah sgt.. sbb x de pejanjian loan dengan bank.. just bayar dengan pihak majlis daerah.. then xde interest #sengih

Sept 2017 shin menang lawan tennis hehehe.. tu pon kira bestlah shin rasa.. then baru baru ni.. Dec 2017.. shin menang masok choir.. Juara.. dan shin lead singer.. jenuh nak menghapal lagu Jepun.. pastu rasa seronok.. kembang lobang hidung bila orang Jepon dok puji shin nyanyi bagus.. sebutan Jepon bagus.. padahal.. shin menghapal je.. skit skit je la paham maksudnya hehe

#takbest
so far xde yak betul betul x best berlaku tahun ni.. so so jer.. semua benda leh settle baek punya.. Alhamduillah.. maybe umo pon dah agak banyak.. so shin dah tau apa patot buat.. apa patot pikir.. kan kan kan!!!

#family
Alhamduillah.. family semua ok.. dari awal tahun sampai hujung tahun xde drama sangat.. cuma awal pertengahan bulan December aritu.. parent.. akak.. abang ngan kak ipar pegi umrah.. balik dari umrah depan demam.. till now belum betul betul baek.. dah pegi klinik pon x baek jugak.. hopefully dorang cuma letih jer la.. xde jangkit apa yak pepelik kat sana..

#cinta
2017.. still sendiri.. kadang confuse gak.. betul ker xde orang nak?? kadang mcm ada.. tp bila pk.. orangnya jauh.. boleh ker bertahan?? dah la shin ni kuat cemburu.. kalo lama x jumpa kang meroyan.. pastu kadang ada gak la jumpa kawan baru.. tp biasanya mmg xde jadi apa la.. dia datang dan pergi.. kadang dtg balik.. hope 2018 nnt ada la cinta.. nk lagi Afdhal.. cinta yak boleh kawen.. umo dah 40 patot pk pasal kawen plak #duluakusendiri #kinimasihsendiri #kaketon

#kawan
tahun ni shin ada kawan baru.. sejak join Zetho Adventure.. shin dpt kengkawan baru yak sama sama suka hiking.. walopon shin ni agak pemalu.. tapi dorang layan baek punya.. tp xde la shin rapat sgt.. cuma kalo ada apa apa activity.. dorang akan ajak join..

pastu shin ada join encik Azim gi mancing.. then dapat la kawan baru.. seronok gak memancing ni ek.. walopon shin x reti mancing sgt.. tp puas la dapat tangkap banyak ikan.. hehe 

#kerja
sepanjang 2017.. kilang tempat shin keje dah kuarang shutdown.. oder pon ada la skit skit.. selamat la cuti tahun shin dari kena tolak x pepasal.. tgh mengumpul skit skit.. 2018 ada nk guna utk travel lama skit.. pastu tahun ni ada sorang Jepon di datangkan khas utk mendisiplinkan pekeje.. semua org di pantau.. adoii bosan tul la.. x leh itu x leh ini.. pastu kitaorg kena pakai uniform baru.. 20 tahun keje baru la ni dorang nk suh jaga disiplin #nanges

#duit
Alhamdulillah.. syukur nikmat.. kepada Tuhan yak memberi rahmat.. oho ohoo ohh ohh eh nyanyi plak.. tahun ni dapat la menabung skit.. sejak dah abis bayo rumah.. dpt la menyimpan semula.. pastu xde banyak kuar belanja utk yak tidak tidak.. kete pon x banyak meragam.. kuar duit travel je la.. tu pon guna duit tabung.. so x effect sgt

#travel
Jan - Jogjakarta
March - Bangkok & Pattaya Thailand
April - Kuching Sarawak
May - Pulau Perhentian Terengganu & Kelantan
Jun - Krabi Thailand
August - Koh Rong Cambodia
Oct - Gua Batu Maloi N9 & Gunung Irau Pahang

 
January

 
 
March

April

 
 
May 

 
Jun



August

 
October

 
November

 
 
 
December

and the latest of me.. rambut dah kasi potong.. dah leh celebrate new year malam karang.. nak cari bunga api.. tp hujan sokmo.. macam x caya dah nak masok tahun 2018.. lg x caya tahun depan shin dah masok 40 series.. umo dah 40 tahun #nanges

selamat tahun baru ek kengkawan!!!

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen