Showing posts with label petua. Show all posts
Showing posts with label petua. Show all posts

Thursday, November 25, 2010

kerana bibir ku begitu beharga

muntah hijau ngan tajuk entri kali ni yer.. hhuhu.. haa kengkawan.. bibir shin menggiurkan x?? ( pitam ) dulu, org tua tua ada bilang.. pompuan yg dok mengandong tu.. byk byk ar makan buah delima.. nnt bila baby tu lahir nnt.. bibir dia lawa.. merah jer.. mongel.. huhu x tau la tul ker tak petua tu ek..

kengkawan nak tau?? haa.. bibir adalah bahagian tubuh yg senang terlihat pada manusia atau pun sesetengah haiwan.. kondition bibir itu sangat lembut dan banyak fungsinya utk kita.. bibir begerak setiak kali kita bercakap.. membantu mengeluarkan bunyi ngan jelas..

bibir juga berfungi dalam keadaan menarik.. lebih lebih lagi ketika bersentuhan, berciuman, bercumbuan.. huhu.. best best.. ia nya bole memberikan kesan erotik yg sangat menyeronokkan lagi menghairahkan huhu...

haaa.. jadi.. kita kena lah sayang ngan bibir kita.. jangan malas malas utk menjaganya... kan ker nak pakai lama huhu.. kan! kan!

shin mula tau pasal natang lipbalm ni masa umo shin 19 thn camtu ar, bebelas tahun yg lepas hehe.. masa tu dok asrama.. then ada la sorang hamba Allah ni bagi lipbalm vaseline tu kat roomate shin.. mungkin hamba Allah tu nak ngorat roomate shin kot.. masa tu shin ngan roomate shin tu ikot hamba Allah tu pi bandar Seremban.. kat Seremban Parade ( baru bukak time tu.. tp hazab sgt.. nothing )

roomate shin x suka, dia bagi kat shin.. huhu hamba Allah tu pun satu.. bagi kat budak str8 nak wat per... hilang la jantan agaknya kalo dia pakai.. tp shin masa tu masih ada 70% nilai str8 dalam diri huhu.. tp shin amik gak la.. roomate shin tu x tau agaknya niat 'suci' hamba Allah tu cuma kesian tengok bibir dia yg kering tu.. ish ish.. apa daa~

haa camtu la sejarah silam camne shin leh tau pasal lipbalm ni.. dan kira produk Vaseline ni mmg dah berkurum lama di gunapakai oleh manusia di muka bumi ini yer huhu

masa berubah.. kini Vaseline lipbalm dah ada mcm mcm~

haaa shin plak.. bukan spesis manusia berbibir kering, mengelupas tidak bermaya ek.. maklumlah.. shin jenis kuat minum air masak yer... tidak merokok.. kurang bercium (ops ).. bukan x laku yer.. tp x minat sgt ( malu ).. so shin sgt jarang la nak pakai lipbalm atau lip gloss ni.. kiranya mcm x kesah sangat la gamaknya..

tp sejak 2 tahun lepas.. shin suka sgt ngan brand Lancome', actually suka tang perfumenya jer.. tp ntah ngaper.. tetiba shin leh tertry lip juice dari Lancome' ni.. rasanya sedap.. rasa buah.. tp agak mahal laa.. nak beli satu tiub jer dan dkt Rm70..

then masa shin jenjalan kat Singapore 2 thn lepas.. shin terjumpa kat satu kedai ni.. harga dia leh tahan.. murah ar gak.. xleh dapat kat JB huhu.. size mini 7ml = Rm30, mcm brand lagi ada.. Clinique ada, Estee Lauder ada... huhu..

biasanya, shin jarang gak pakai... yer la.. x suka sgt nampak bibir ni basah, lembap jer.. huhu.. nnt nampak macam terjuih la plak hik hik.. tp kalo kat tempat kerja tu.. kedaaan ber'ekon', haa time tu la shin pakai.. utk protect bibir shin.. kalo pakai time memalam ari sebelum tido pun best huhu... kot kot ada yg dok cium bibir shin time tu.. leh rasa buah stroberi hehe

haa kalo yak besar ni harga dia Rm60

brand ni bagus gak.. shin cuma pakai sabun dia jer

Nivea pun ada kuarkan produk khas utk lelaki

banyak lagi laa kalo kita cari kat farmasi.. Guardian ker.. Watson Nyambek ker huhu.. ikot korang nyer kemampuan.. dan kadang kadang.. bibir korang alahan ngan sesuatu produk.. so kena banyak mencuba la ek..

kengkawan nak tau x.. naper ada bibir kengkawan kita nampak kering dan tak menawan ( macam la bibir sendiri tu lawa.. nk ckp org len lak yer ) huhu... haaa bibir dorang tu kering sebab kurang minum air... tubuh badan susah nak cari sumber air.. huhu... tu pasal bibir jadi kering.. dorang jugak jenis pemalas makan buah buahan ngan sayur sayuran... camne bibir nak lawa kannn.. pastu sedey xde org nak cium diaa.. hik hik

selain dari tu.. dorang ni mungkin seorang perokok yg tegar.. haaa x elok yer.. bibir kan menjadi kering.. hitam legam.. x berseri *nanges

haaa lagi satu tabiat kengkawan korang yg bibir kering tu.. mungkin dorang ni suka jilat bibir.. lelebih lagi time dia rasa bibir dia dok kering.. time tu la dia jilat bagi basah.. euwww.. dorang silap.. sebenarnya air liur manusia mempunayi 'saliva' yg lebih mengurangkan kelembapan bibir.. ngerti!

banyak lagi punca bibir kering sebenarnya.... antaranya faktor cuaca.. suhu.. kosmetik.. coffee dan alkohol.. kekerapan mengambil makanan masam dan masin.. dan sebagainya..

haa setiap masalah mesti ada cara utk kita memperbaiki keadaan kannn.. so nasihatkan la kengkawan korang yg bibir kering tu.. supaya dorang banyakkan minum air setiap hari.. 8 gelas atau lebih yer.. makan sayur.. makan buah.. kurangkan merokok..

kalau rasa bibir kering.. jgn la dok jilat jilat yer.. adoiii.. buruk.. better basahkan bibir ngan air masak atau air mineral... bibir akan rasa lembap.. dan kita pun nampak la beradap.. yer~

dan.. jgn malu malu pakai lip balm atau lip gloss yer.. haa x kira la korang jantina apa.. asalkan utk kesihatan.. x de salahnya kan.. cuma pilih lah barangan yg sesuai.. takkan nak pakai yg ada glitter plak kan.. mengarut jer.. atau pakai yg kurang nampak kesan mcm kita pakai gloss atau lipbalm.. cari jer kat farmasi yg berdekatan atau berjauhan huhu ikot suka korang laa ek..

sekian dulu entri shin di pagi hari ni ek.. tetiba ada idea plak.. sebenarnya nak nulis panjang panjang.. tp mata pon dah kelat kelat ni.. akhir kata.. KATAKAN TIDAK PADA BIBIR KERING... kerana bibir mu begitu beharga~

mongel jer bibir ikan ni kan~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Tuesday, May 12, 2009

ops! ketiak you berbau la...



hey.. apa cerita... tetiba ada orang tegur ketiak korang berbau.. adehhh... bengang x?? atau korang wat muka seposen.. selamber jer.... lagi la kalo member korang dok komplen jer.. apa kata.. masa dia dok melazer tu.. korang seluk tangan kat celah ketiak tu.. pastu korang tekup tangan korang tu kat muka dia........... rasain kamu! hik hik

ada orang bilang.. kalo kita banyak makan bawang.. nanti peluh berbau... ntah la ek.. shin suka makan bawang.. ada masa peluh tuh berbau... di ulangi.. ADA MASA.. bukan setiap masa yer! lebih lebih lagi lepas men tennis.. perghh bau pangittt sangat.. ingatkan bau member member.. rupanya bau badan sendirik.. ngee~ tp nak cover diri punya pasal.. anggap jer.. bau jantannn gitu... hik hik.. anyway makan bawang ni banyak pekdah utk memekatkan dan memperbanyakan sperma.. kata orang la.. bukan shin kata.. tp shin terpedaya gak lak.. huhuhu

ataupun memang jenis keturunan kita kerap berpeluh... ada banyak jenis orang berpeluh la.. ada yg x berbau... ada yang kurang bau... ada yang hangit.. hapak.. haram jadah.. semua ada... pastu orang tu jenis x reti nak wat sesuatu untuk bagi orang lain selesa dok sebelah dia.. lagik lagik cuaca panas ( di jangkakan sampai september )... perghh tahan hidung jer la member member..

apa kata... korang spare kan ler baju lain masa nak pi keje tu.. bila time rasa patut tukar.. korang bole pi tukar... untuk keselesaan diri sendiri dan orang lain... ataupun spare bawak baju T'shirt berkolar @ tak.. ikut kesesuaian la... nanti time korang balik keje.. nak naik bas awam ker.. LRT ker.. xde la nampak selekeh ngan bau masam.. berpeluh semua.. lain la korang memang jenis kinky.. stim bila bau peluh sendiri atau orang lain... perghhhhhh! teruk teruk teruk..

ataupun.. korang biasakan pakai deodorant.. x kisah la.. jenis spray atau roll on.. apa jenis brand pon x kisah.. asalkan sesuai dan ketiak korang x alami alahan.... continue pakai.. jangan malas malas.. agar kering sepanjang masa... dan jangan lupa.. banyakkan minum air...! kalo deodorant yang sekarang ni x sesuai.. jangan la buat pasal.. apa pasal korang still pakai semata mata nak ngabiskan dulu sebotol.. carik yak lain plak.. kenapa mesti korang nak menyiksa orang lain?? deodorant yak lama tu korang wakafkan pada sapa sapa yg nak... ( itu pun kalo ada jenis semberono.. x kisah pakai deadorant orang lain ) hik hik... hah.. mesti ada jenis orang camtu kan! jenis budak serumah yg suka kaut orang lain punya.. kekadang spender orang lain pun dia nak pakai gak... perghh sengal!

kalo korang duduk ngan member sebelah tu.. rajin rajin la tanya.. '' psst.. arini ketiak aku berbau tak?? '' hahhhhhhhhhh at least korang akan lebih yakin diri.. kekal ceria sepanjang hati.. x gitu!

kat sini shin tepek petua pasal ketiak.. kalo ada lain nanti shin add tepek ek.. sekian~


MENGHILANGKAN BAU KETIAK
Sekiranya anda bermasalah badan berbau hangit dan kurang menyenangkan, cuba pula cara ini. Ambil sebiji limau kasturi, belah dua dan gosokkan kedua-dua belah ketiak anda dengannya. Amalkan seminggu sekali sebelum mandi. Insya-Allah masalah badan berbau semakin berkurangan dan akan hilang dengan perlahan-lahan.

ATASI MASALAH BULU KETIAK
Ada banyak cara tradisional boleh digunakan untuk menghilangkan bulu ketiak. Antara yang paling mudah dan berkesan ialah menggunakan bahan seperti kapur sirih dan kunyit hidup. Caranya, cabut semua bulu ketiak, selepas itu celupkan ibu kunyit ke dalam kapur sirih dan gosokkannya hingga rata selama beberapa minit. Kemudian bilas semula dengan air bersih. Lakukannya selama beberapa kali hingga masalah anda itu selesai. Petua ini juga sangat bagus dicuba oleh anak perempuan dan lelaki yang masih belum tumbuh bulu ketiak bagi menghalangnya daripada tumbuh.

HILANGKAN BAU HANGIT KETIAK
Cara yang mudah dan murah. Anda hanya perlu sapukan sedikit sahaja kapur sirih di kedua dua ketiak anda selepas mandi iaitu sebelum anda memakai bedak atau deodorant. InsyaAllah berkesan untuk aktiviti anda seharian.



dah tau ketiak basah.. jgn over confident nak ngepose..


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen