Thursday, August 20, 2015

Siri Jelajah Tanah Jawa : Part 5 - Dieng

hye kengkawan.. arini shin nak sambung entri Siri Jelajah Tanah Jawa shin yak dah masok hari ke 5.. dari Jogja la ni shin dah berpindah ke Dieng plak..  kemaen sejuknya kat sini.. malam tu kitaorg tido awal skit pasal pagi esoknya.. kul 3.30am kitaorg dah gerak ke Bukit Sikunir utk nengok Sunrise.. makan malam tu just megi jer huhu.. Mas Dwi dah tido awal.. cian dia tido kesorangan dalam kesejukkan #hukk

sebelum tido.. owner homestay ( shin lupa nama dia la.. hukk ) briefing skit pasal itinerary di Dieng.. secara tak langsung.. kitaorg upah dia jadi guide utk manjat Bukit Sikunir.. dia ckp x de bayaran.. just bagi seikhlas hati.. mungkin sbb kitaorg dah sewa homestay dia kot..

ada lah beberapa tempat kitaorg akan pergi kat Dieng ni.. mcm Kawah Sikidang.. Batu Ratapan.. Candi Arjuna.. kitaorg x leh lama sgt kat Dieng.. planning nyer check out kul 12 tgh ari.. pastu nak kena gerak ke Jepara.. so terpaksa skip beberapa tempat yak guide suggestkan.. InsyaAllah ada rezeki leh datang lagi ke Dieng huhu rasa bertuah gak la.. dulu shin gi Jogja x dpt pergi Dieng walopon dah bayo.. mcm mcm alasan driver bagi semata xmo bawak shin ke Dieng.. hampeh tul..

itinerary Dieng ni pon shin x sure dorang suka ke tidak.. encik Raz masa awal awal msg dulu ckp kalo dia rasa x menarik.. dia nak terus pegi ke Karimun Jawa.. jumpa kitaorg kat sana jer.. hukkk camtu plak ek.. cik Asserk mmg dia lebih focus nak pegi Karimun Jawa jer.. encik Sham ngan encik Zul jer la x kesah.. mmg dorang suka je follow planning shin..

shin dah sesiap kunci jam pagi tu.. lepas kejut bebudak ni mangon bersiap.. pak guide pon sampai.. so dia kena tungggu kejap la.. mmg semua org x mandi pon pagik tu.. ada yak dah besiap dulu pastu tido.. mangon tinggal gosok gigi jer huhu.. paling lambat mangon Mas Dwi.. hehe.. pak guide suruh Mas Dwi tido jer.. biar dia je yak bawak kitaorg.. tp sbb Mas Dwi rasa sayang bertanggungjawab kat shin kitaorg.. dia nak gak ekot sekali..

malam tu shin dah sesiap collect duit utk bayaran masok ke tempat tempat lawatan.. ngan tips utk pak guide sekali..

Bukit Sikunir Rp6000 Rm1.70
Kawah Sikidang + Candi Arjuna Rp10,000 Rm2.90
Batu Ratapan Rp10,000 Rm2.90
Local Guide Rp100,000 Rm28.70

sampai kat Bukit Sikunir around 4.30 pg.. x jauh sgt dari homestay.. tp nak mendaki puncak bukit tu yak seksa.. agak tinggi jugak la.. sibaek shin bawak flash light.. sejuk dia perghhh 6'C #nanges

bila sampai puncak.. rasa hilang penat nengok view yak sangat cantik bagi shin.. huhu.. so.. mmg asyik begambo jer la.. time dah terang tu baru pasan.. ramai nyer ummat manusia.. tp sayang.. x betemu jodoh pon #sedih

yeahhh.. bejaya ke puncak Bukit Sikunir

otw turun bukit balik ke van tu.. nampak la tanaman penduduk tempatan.. mostly dorang tanah kentang.. pestime shin nengok pokok kentang.. huhu excited giler..

sedap tauuu!!

kalo korang datang sini.. tp x sempat beli sarung tangan ke apa.. x yah risau.. byk kedai yak jual.. tp beli kat Dieng lagi murah skit la

satu satunya.. kampong yak ada kat puncak bukit

kemudian shin terus pegi ke Batu Ratapan untuk nengok Telaga Warna dari atas.. view dia mmg shin suka sgt..

macam macam pose hahaha jgn marahhh

sampai jugak shin kat Telaga Warna ni #nanges

abis begambo sakan kat Batu Ratapan.. seterusnya shin ke Kawah Sikidang.. nengok kawan gunung merapi.. dah jauh dah dengok bunyik mengaum.. seramm.. pastu nengok kawah tu menggelegak mcm kita wat dodol.. perghhh kalo tercebur dalam tu.. naya #nanges

xde nak begambo sangat.. sbb x de view menarik sgt kat sini selain kawah gunung merapi tu.. lepas tu shin pegi Candi Arjuna plak.. semua x jauh..

Candi Arjunanya pon x banyak.. ada yak dah rebah ke bumi huhu.. so snap apa yak ada je la.. lepas tu terus balik ke homestay utk makan tgh ari.. pastu packing barang utk check out dan seterusnya gerak ke Jepara..

Sewa Kereta + Supir : Rp750,000 Rm215.70

jauh gak la dari Dieng nak ke Jepara.. around 6 jam gak ar.. kat Jepara ni kitaorg stay kat umah kawan Mas Diaz.. sempat la sebelum sampai umah dia kitaorg beli buah tangan skit.. memadangkan Puan Umah xmo kita bayar apa apa kat dia.. so takkan nak dtg lenggang kangkung kannn..

nama kawan baru kita ni Cik Indah.. shin bahasakan dia Kakak jer.. dia ni sorang cikgu.. suka travel ngan berbasikal.. pastu dia rajin gak travel ke luar negara.. sblm ni dah beberapa org tourist luar negara yak tumpang tido umah dia.. kitaorg la org melayu yak pertama kali menumpang tido kat umah dia huhu

Beli Buah Untuk Kak Indah : Rp30,000 Rm8.60

begambo ngan Tuan Umah

masa ni la kitaog berpisah ngan Mas Dwi.. hukkk.. dia nk kena balik Jogja pasal esok paginya dia kena bawak org ke Bali.. alahai.. ciannya.. mesti penat.. bila la agaknya jumpa mas Dwi lagikkk #nanges

DAY 5

Bukit Sikunir Rp6000 Rm1.70

Shin ...

Hehehhehehee

Mas Dwi ler, Mas Diaz ler .... tapi semua cute cute hahahahhahahahahahahahhaaa

Nanti kalau Shin datang ke Canada, lagi sejuk tau !!! Dan Insya Allah pemandangannya memang menarik !!! Boleh jer tidur kat umah kita orang kalau di Calgary.

Hehehheee

i'm shin... i'm inesen said...

Ghazali Aziz : nak sgt bang .. tp x tau nk flight turun mana hahaha mesti jauh kannn.. Mas Dwi supir .. Mas Diaz Local Guide hehe

Asyraf_Crescent said...

hahaha aku pon confuse jap Mas Dwi dgn Mas Diaz...cantiknya telaga warna tu...biasa tgk orang amek pic dekat bawah tapi shin pg naik atas pulak eh...good...hahaha...

i'm shin... i'm inesen said...

crescent : Mas Diaz local guide yak dari awal entri dah ada.. Mas Dwi plak since episode Water Rafting baru muncul gitu haha actually shin nk amek dkt betul ngan telaga warna hehe tp guide ckp better dari atas.. hmm x puas haha

numan said...

Cantek laaa .... lg 2 thn numan sampai ..hehe ..

Nu'man Qatadah : meh gi sesama

Carleed Danial said...

cantik pemandangan...relax je bila tengok..ada rezeki nak pergi juga..

lelaki seksi : InsyaAllah.. semoga ada rezeki nnt ek

Mie said...

Tulisan Sikidang tu baru lagi nampaknya. Tahun lepas pergi belum ada lagi...

i'm shin... i'm inesen said...

Mie : ouhh kena gi lagi tu hehe

Jati Wijaya said...

Assalamualaikum wr wb.

Sebelumnya saya mohon maaf bilamana Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan, saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami ialah company pelanjongan khususnya pakej pelancongan Jogja. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan. Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan service memuaskan kerana kami handle langsung dari Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan sila whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.(FREE).

Ada juga sewa kereta (avanza, xenia, innova, etc) / van (elf, travello, dyna, hiace 11-17 seats) / bus (31-50 seater) dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian. Bole ambik pakej fullboard, ground (tanpa hotel), atau pakej tanpa makan, semua kami sesuaikan keinginan Tuan/ Puan/ Abang/ Akak.

Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
Day 1
Kami jemput Tuan/ Puan/ Abang/ Akak di airport. Lepas itu kita pergi ke local resto untuk makan tegah hari. Lalu menuju ke hotel guna check in. Lepas istirahat sekejap di hotel kita menuju Kasongan iaitu tempat kerajinan gerabah yang ada di Bantul, selepas itu menuju Pantai Parangtritis, disini kita bole naik delman (kereta kuda dengan dua roda), atau naik ATV atau bole duduk2 sahaja di pinggir pantai. Selepas dari pantai Parangtritis kita menuju Manding, iaitu pusat kerajinan kulit semacam dompet, kasut, jaket dan lain sebagainya. Selepas shopping di manding kita menuju local resto untuk makan malam, lalu menuju hotel untuk istirahat persiapan tour esok hari.
Day 2
Pagi hari sekitar pukul 07.00 kita menuju Borobudur Temple iaitu candi Budha yang dulu pernah menjadi satu dari keajaiban dunia, selepas itu kita menuju gunung merapi menikmati sisa erupsi merapi guna jeep adventure. Selepas itu kita makan tengah hari lalu melanjutkan menuju masjid tertua di Jogja yang masih meninggalkan bangunan Hindu kerana pada masa itu merupakan peralihan dari kebudayaan Hindu ke Islam. Selepas dari masjid Kotagede kita menuju ke pusat kerajinan Silver dan chocolate di Kotagede, lalu menuju local resto untuk makan malam. Kembali ke hotel untuk istirahat.
Day 3
Menuju Kraton, iaitu bangunan peninggalan dari Raja Hamengkubuwono dan juga sebagai salah satu icon Jogja. Lalu menuju tamansari watercastle, tempat pemandian gundik raja, bilaman sempat bole tengok masjid bawah tanah. Selepas dari Tamansari Watercastle kita nak menuju local resto guna makan tengah hari. Setelah itu kita menuju Goa pindul iaitu menyusuri sungai bawah goa menggunakan ban. Selepas itu kita menuju indrayanti / drini / baron beach (optional), lalu menuju bukit bintang untuk menikmati keindahan kota Jogja dari atas. Kembali menuju hotel.
Day 4
Drop airport

Harga bermula dari:
RM 599 (2-5 pax)
RM 421 (6-11 pax)
RM 379 (12-17 pax)
RM 333 (18-33 pax)

All package types include:
Private Car AC (All new Avanza /Livina /Jazz /Xenia /Innova for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 18-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
Hotels 3 nights *2
Driver
Driver Meals
Parking fees
Tour guide (by request)
Entrance ticket’s stated in itinerary
Dinner and lunch based itinerary
Documentation (by request)

Exclude:
Airport taxes
Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
Additional menu for dinner / lunch (if included)
Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

Note:
Harga dapat berubah sewaktu-waktu
Harga tidak berlaku bagi high season

Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010, atau whatsapp +628985101301 (FREE).
Email: ganeshabantul@yahoo.com
FB: jati182@yahoo.co.id (Jati Wijaya)
Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.