Tuesday, August 18, 2015

Siri Jelajah Tanah Jawa : Part 4 - Yogjakarta

sambungan dari entri sebelumnya.. kitaorg dah berpindah ke homestay lain plak.. dekat skit ngan bando.. planningnya nak gi Museum Ullen Sentelu.. x de sambutan.. di tambah plak mcm penat nk merempit 1 jam pejalanan.. pastu planning nak nengok wayang cite Mission Impossible pon x menjadi pasal kat Jogja dorang tayang lewat satu hari dari Malaysia.. so just jalan jalan Malioboro jer.. then malam tu balik rumah berehat jer la.. mlm tu shin dah msg kat agent transport yak akan kitaorg ke Dieng.. suruh amek kul 8am.. kitaorg dah booking water rafting kat Sungai Elo.. pastu nk gi Borobudur sat.. tp xde reply pon.. tetau pagi tu jam 7am dah ada drive dok menunggu.. Mas Dwi nama dia.. alolololo cian dia kena tunggu.. so shin siapkan dulu air milo panas utk dia.. sementara kitaorg sesiap pakcing barang utk check out sekali.. haa sapa suh datang awal kannnn..

Sewa Transport + Supir = Rp600,000 x 0.0002876 = Rm172.50

ini la homestay De Timoho yak kitaorg stay one night stand tu.. mmg penuh ngan ukiran kayu.. agaknya owner mmg suka deco umah dia ngan kayu jati kot.. actually masa kitaorg check in tu.. ada skit rasa x puas ati sebab ada mbah yak dok sekali ngan kitaorg.. so kitaorg rasa x bebas la nk wat apa apa aktiviti huhu.. agaknya mbah tu xde umah laen dia nak stay.. hurmm last last kitaorg pasrah jer la.. so selamba jer la shin masak megi ke apa dlm umah tu.. mbah tu pon wat keje dia je la.. membasuh segala.. nengok tivi huhu adoiii.. gasak ko lah..

tu dia mbah yak xmo kuar dari umah hehe

siap dah packing barang.. terus ckp ngan mbah tu kitaorg nk check out.. sebab lepas ni kitaorg nk gi Dieng.. mbah tu pon ala ala blur.. so mlm nk cite banyak huhu.. pulang je kunci.. pastu agent sewa moto pon kitaorg dah sesiap call suh amek moto dorang kat homestay jer.. so senang ler.. dorang datang amek jer..

itinerary hari ke 4 tu kitaorg pergi water rafting dulu kat Sungai Elo.. kiranya situ dkt ngan area Borobudur.. then Borobudur pon kitaorg nk singgah lepas rafting.. so sekali jalan.. xde caj tambahan pon.. baeknya abam Dwi kita..

Sewa Transport + Supir = Rp600,000 x 0.0002876 = Rm172.50
Photographer + CD Gambo = Rp150,000 x 0.0002876 = Rm43.10

sebelom rafting.. ada ar sedikit taklimat.. kata kata azimat dari guide hehe.. maen rafting around 3 jam.. siap dpt snack ringan.. memandangkan masa kitaorg gi ni bukan musim hujan.. so x baper adventure sangat la arus sungai dia.. erkkk #sedih

org penat ngayuh.. encik Raz sebok berselfie

aksi aksi kitaorgnya di awal rafting

ala la arus arus manja hehe

cewah~

meraikan kemenangan hehe

hadiahnya buah kelapa muda hehe

kiranya ni la snack ringan yak dorang ckp tu.. air kelapa muda ngan tempe goreng.. balun jer la.. even till now teringat sedap nya tempe goreng dia hehe.. kalo kat Malaysia shin x minat pon..

lepas siap rafting.. kitaorg di bagi lunch.. dah include sekali.. ouhh ok la tu.. siap makan tgh ari.. pastu dorang bagi sekali photo album rafting.. perghh cpt betul.. tp gambonya pon ciput jer.. hampeh

lepas lunch.. terus kitaorg di bawak ke Borobudur.. hmmm masa ni baru tau.. cik Asserk ngan guide kitaorg Mas Diaz x ekot naek Borobudur.. alamak.. iyo shin harapkan Mas Diaz belikan ticket.. sbb kalo shin yak pegi beli.. mesti kena bayar ticket warga asing.. USD20.. kalo Mas Diaz yak beli.. leh ngelat skit.. Rp30,000 jer..

bila Mas Dwi tau.. dia ingatkan kitaorg.. hati hati wat camtu.. kalo kantoi.. nnt kena kuar pastu bayo ticket lagik sekali.. harga yak betul.. hmm cuak gak la.. pastu Mas Diaz ckp.. dia leh belikan.. tp kitaorg kena senyap jer.. jgn bercakap apa apa.. huhu..

lepas dah beli ticket.. tunggu bila ada rombongan local nak masok Borobudur.. kitaorg pon follow sekali.. perghh cuak.. tp selamat dahhhhh.. psst.. x elok tau wat camni kengkawan!!!

kali ke dua shin masok Borobudur.. dah x baper excited sgt.. boring jer masok candi candi ni.. kitaorg kat area sini sekejap jer.. dorang pon rasa x menarik lelama.. terus balik ke Mas Dwi.. then.. terus gerak ke Dieng.. lama sehh pejalanan #nanges

perjalanan ke Dieng mengambil masa lebih kurang 3-4 jam dari bandar Jogja.. lama tu kannn.. sampai Dieng around kul 8 malam.. tp dia punya sejuk.. perghhhh.. kalo becakap ni bekepul kepul asap kuor hehehe.. tengok hp ada tulis 16'C.. hmm kalo pagik katanya leh cecah 6'C.. matilahhh.. esok kena mangon pepagi utk hiking #hukk

check in homestay terus sesiap shin prepare masak megi.. opkoz la memula shin watkan air utk abam Dwi.. driver kena layan lebih skit.. cian dia penat.. pastu bagi makan megi jer hehehe.. sementara sblm tuan umah blah.. dia preparekan bahan pemanas badan.. ekotkan dah ada Mas Dwi.. tp xmo la share reramai kan.. lg pon dia kena byk rehat.. so redha je la panaskan badan guna kayu arang #nanges

Sewa Homestay Anyelir, Dieng = Rp600,000 x 0.0002876 = Rm172.50

sempat la shin berlari gi kedai kejap beli sarung tangan ngan penutup kepala.. x sanggup nak nahan sejuk esok pagi hiking.. cukuplah pengalaman hiking kat gunung Ijen ngan Bromo tahun lepas.. sejuk bangettt

DAY 4

Sewa Kereta + Supir : Rp120,000 Rm34.50

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

Jiran Sebelah said...

seronoknya berjalan. kita yg tengok gambar ni pulak excited lebih hahaha

i'm shin... i'm inesen said...

Jiran Sebelah : ala gi la tempatnya bebetul..

Asyraf_Crescent said...

borobudur tu kejap je rasa excited kan...hahaha...tapi cantik...kagum tengok org dulu dulu buat candi macam tu...besar nak mati...penat jalan...haha...btw homestay tu cantik eh...terus rasa macam orang local...haha...

i'm shin... i'm inesen said...

crescent : aah.. x yah gi pon xpe haha.. tp sbb nk teman kengkawan yak lom penah masok.. gi je la.. dorang pon ada yak ckp x best haha

Ghazali said...

Banyak gak activity yang Shin buat !!!

Sure penat !!!!

Tapi AWESOME !!!!

i'm shin... i'm inesen said...

Ghazali Aziz : yerp.. mmg pulun abis.. bkn senang nk gi sana.. bengkak otak ni dok pk itinerary utk semua org #nanges