Showing posts with label Koh Tao. Show all posts
Showing posts with label Koh Tao. Show all posts

Friday, March 25, 2016

jom jalan jalan - Day 3 (Koh Tao - Koh Samui)

arini shin nak sambung entri tergendala pasal Koh Tao - Koh Samui.. sebelom banyak point yak shin terlupa.. better cecepat update.. beberapa arini bizi ulang alik gi spital.. dok teman kakak shin jaga suami dia.. cancer peparu tahap 4.. kitaorg kat sini dah redho dan dalam masa yak sama sentiasa berdoa.. Allah dpt pulihkan abang ipar shin tu.. sbb doc pon ckp sakit tu berisiko even wat operation #speechless

ok ni sambungan cite trip shin tu.. hari ketiga.. jam 8.30 pagi dah check out dari hotel.. then pulangkan moto sewa.. amek passport segala.. pastu singgah beli makanan skit.. shin sarap megi cup jer.. kena jimat ceremat.. duit ada balance lagik 1396THB (Rm166.80

masa sampai kat jetty tu.. ramainya org.. mujur shin awal awal dah beli ticket ferry.. even dah beli tetap kena beratur panjang untuk check in ticket.. nnt tunjuk resit sebagai bukti kita dah beli ticket.. nnt dorang akan bagi ticket original dan bg sticket tujuan kita ke Koh Samui.. sbb nnt ada penumpang akan turun ke Koh Phangan.. tempat letak beg pon bebeza.. shin angkut jer beg ke mana shin pegi.. x koser nak letak longgok longgok.. takot org len terambil ker hilang ker.. naya..

jetty kat Koh Tao ni ada 2.. satu utk Ferry Lomprayah.. satu lagik utk Seatran.. so.. korang yak beli ticket awal awal tu jgn tersilap tempat.. pekeje ferry pon lemau.. dah panjang beratur baru la dorang check.. kesian la yak dah lama beratur.. pastu salah tempat..

ferry gerak jam 9.30 pagi.. nnt dia tulis kat resit ticket.. time check in jam 9.00 pagi.. korang jgn la sesuka nak gerak lambat yer.. ingat tu.. nk kena beratur.. pastu ferry gerak on time.. kalo korang lambat.. mmg bye bye la

perjalanan ke Koh Samui amek masa dalam 2 jam.. so cuci mata la kat atas ferry tu.. harap harap bertemu jodoh.. tp hampaaaaa #nanges

 yeah dah sampai~

masa lalu kat laluan keluar tu.. nnt ada agent Lomprayah dok mintak bayaran 150THB (Rm17.90) utk shuttle van ker hotel.. adehhh duit lagik.. masa ni mcm ramai org confuse.. ingatkan dah bayo duit ferry.. ada shuttle van sekali.. rupanya kena bayo lain.. hampeh tul.. nak tak nak bayo jer la.. kalo tau.. jalan keluar skit.. pastu cari moto sewa.. tp sebabkan baru sampai..agak blur blur la..

dari jetty Koh Samui nak ke hotel area Chaweng dalam 45 minit gak la.. so x sempat nk tido bagai.. walopon mata rasa letih.. lapo sangat.. kali ni first time shin stay kat backpacker hotel hehe.. nk murah punya pasal.. xper la.. test test kot serasi.. sehari sewa dalam 300THB (Rm35.80) bayaran hotel shin dah settle kan kat Malaysia #lega

agak seksa dapat katil belah atas.. tp ompteh kat katil bawah shin agak molek.. cute orang nyer.. bestnya kalo memalam tgh tido.. tetiba tegolek jatuh terus baring kat katil bawah.. ngeee #sengihmiang

lepas berehat kejap.. kitaorg pegi cari moto sewa.. dapat la harga 350THB (Rm41.80) actually dia mintak lebih.. tp lepas tawar menawar.. dia kasi harga segitu la.. then pegi isik minyak pastu cari kedai makan.. terjumpa la kedai makan ni.. Farest 

 nasik puteh pon 30THB (Rm3.60) #mahal


telo dado ni  80THB (Rm9.60) #cehh

ayam masak apa ntah ni  120THB (Rm14.30)

daging masak merah  120THB (Rm14.30)

so kitaorg share share makan.. portion dia agak besar.. kecuali telo hehehe.. mahal tp ok la.. rate makan kat sini mmg gitu la kot #nanges

lepas makan snap snap gambo kat Central Festival Mall.. meround kejap kat mall.. banyak barang best best.. tp duit xde.. telan air liur jer la #sedih

lepas tu kitaorg gi area Fisherman Village kat Chaweng ni.. ada night market.. awal sampai.. dorang baru nak set-up kedai.. lepas kul 5 kenderaan xleh masok area sini.. hanya penjalan kaki jer.. mamat vespa tu sempat kena kejo ngan guard tu hahaha.. tp lepas gak la lepas dia turun moto.. pastu sorong moto masok kat area night market.. hahaha camtu pon ada ek.. 

 mcm mcm ada jual kat sini.. lama gak la kitaorg dok tawaf cari barang.. encik sham.. encik zul ngan encik araf dok cari fridge magnet utk kengkawan dorang.. shin mmg xde nak beli apa.. just nk cari barang utk diri sendiri jer.. budget xde utk org len #nanges

tgh jalan jalan tu.. nampak org jual bantal meow.. adoooiii.. geramnyer.. mahal harganya.. tawar 300THB (Rm35.85) x dpt.. harga last dia bagi 500THB (Rm59.75) hmmm mahal.. tp encik sham gitau.. kalo kat Malaysia lagik mahal org jual.. sbb dia ada nampak kat pesbuk org jual..tp shin x terpedaya.. makan hati jer laaaa.. tp shin beli beg kat kedai lain hehe.. beg gambo meow.. jadilahhh #sengih

 Bajet Day 3 Koh Tao - Koh Samui
Shuttle Van 150THB (Rm17.90)
Sewa motor 175THB (Rm20.90)
Isi Petrol 25THB (Rm3.00)
Lunch 110THB (Rm13.10)
Beli air ice tea night market 25THB (Rm3.00)
Beli ole-ole night market 20THB (Rm2.40)
Dinner 95THB (Rm11.35)

Total 600THB (Rm71.70)

meow~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen


Wednesday, March 16, 2016

jom jalan jalan - Day 2 (Koh Tao)

lately cuaca sgt panas.. badan shin cpt lesu.. tekak cpt rasa perit.. cpt horny.. cpt nak tido.. nk bukak lappy pon malas huhu.. maka arini baru la terasa nak update cite pasal trip ke Koh Tao itu hari.. hope xde la shin lupa point point penting.. 

masok hari kedua.. duit bath dah tinggal separuh.. hukkk.. risau gak.. cukup ke tidak nak sampai hari ke-5, pastu nk ke Koh Samui lagikkk.. cuma rasa lega bila pk pasal ticket ticket ferry ngan hotel semua dah settle.. 

kat Pattaya itu hari shin x dpt nengok corals ngan nemo.. shin pk kat Koh Tao ni dapat la nengok.. tp memandangkan budget x mengizinkan.. so hampa la lagikk kali ni nak nengok corals.. xper la.. xde rezeki.. shin cari cari gak pakej island hoping kat area hotel.. agak mahal gak la.. memula mcm nak amek gak.. tanya kengkawan laen ada yak mcm berat nk amek.. so.. decide kitaorg tour sendiri pakai moto jer laaaa #nanges 


 pakej island hoping~

mangon pagi hari ke-2 tu rasa fresh sgt.. yer la.. memasing dah terbongkang awal malam tu.. rugi jer sewa moto.. x guna semaksimum yak boleh.. turun kat lobby.. mintak peta nk tour Koh Tao.. tokey hotel dok pesan.. jangan nak kena Mango Bay.. pasal jalan x elok..

tp kitaorg buat x paham.. anggap dorang sengaja x mo bagi.. pasal nak suruh amek pakej island tour yak mahal tu.. nyampahhhh.. apa apa hal kitaorg isi perut dulu.. mahal gak ler makan kat Koh Tao ni #sedih

pancake camni pon nk 100THB (Rm11.95)

 yak ni 80THB (Rm9.60)

lepas breakfast.. kitaorg pon mulakan ronda ronda naek moto.. sibaek hepon encik sham leh guna google maps.. so.. follow google maps jer la.. destinasi pertama kitaorg gi Mango Bay!

amek engko.. jalan nk ke Mango Bay mmg hazab giler.. naek bukit turun bukit.. berpasir.. tangan shin terseliuh gegara turun bukit.. ada part tu.. shin suruh encik sham yak bawak moto.. shin lebih rela jalan kaki.. takot tegolek dog #hukkk

sampai je Mango Bay.. kena bayo 100THB (Rm11.95) .. dah la kena bayo.. nk ke pantai tu kitaorg kena lalu jalan batu batu.. banyak buang masa tul kat Mango Bay ni.. tobat rasanyaaaa.. dah la x baper cantik laut dia.. sentap tul ekot ckp omputeh yak dok suggest kitaorg ke Mango Bay #nanges

 Mango Bay~

bila tanya taxi boat kat sini utk bawak kitaorg ke Koh Nang Yuan.. depa nk caj harga mahal sampai 1500THB (Rm179.25).. maha giler.. rasa hampa sgt.. Koh Nang Yuan la cantik utk nengok view point.. rugi kalo dah gi Koh Tao x ke sana #sendih

lepas mandi mandi kat Mango Bay.. kitaorg gerak kuar untuk cari kedai makan.. pon buang masa gak pejalanan nk kuar ni.. jalan dia teruk betul.. dkt kul 2.30 kitaorg bejaya kuar.. pastu shin ternampak papan tanda taxi boat.. terus shin ajak kengkawan lain pegi tanya harga taxi utk ke Koh Nang Yuang..

rupanya tempat yak shin singgah ni yelah Sairee Beach.. perghhh Sairee Beach ni cantik gak.. shin ingat nk lepak lepak nengok sunset kat sini jer.. pastu terus tanya harga boat utk ke Koh Nang Yuan.. lepas tawar harga.. dapat la harga 1000THB (Rm119.50)

 sampai gak akhirnya~

sampai kat sini.. kena bayo 100THB (Rm11.95), pastu nampak papan tanda x leh nengok view point.. perghhh hampa siot.. dah la ada sorang kakak kakak ni.. mintak kitaorg bayo duit masok tu ngan gangster.. siap pegang kayu.. teruk betul.. mintak je la elok elok.. dia bukan local Thai.. sbb dia pandai ckp Melayu.. memburukkan imej Koh Nang Yuan jer.. muka dah la buruk #geram

kat Koh Tao ni xde makanan halal.. xleh bawak makanan dari luar.. giler kejam.. so oder la pizza seafood kat sini.. walopon dalam menu ada pork pork.. pasrah jer la.. sgt lapo.. harap Tuhan maapkan kitaorg.. mahal lak tu 280THB (Rm33.50) #nanges

shin sorang jer mandi manda kat sini.. yak len semua pakat melepek baring baring.. di sebabkan dah bayo duit masok.. so leh guna kerusi dorang ni x yah bayo apa apa lagik dah.. bagus gakkkk.. leh letak barang kat situ..

pukul 5pm.. semua pelawat di kehendaki keluar dari Koh Nang Yuan.. hanya yak tinggal kat resort tu jer leh stay.. cehhhh... 

lepas kitaorg sampai Sairee Beach.. stay kejap utk cuci mata sambil nunggu sunset.. pon sama.. shin sorang jer yak mandi.. boring tul... 

 sedap mata memandang sedap lagi kalo dapat pegang #eh

 agak berawan.. kurang sunsetnya


lepas dah maghrib.. kitaorg balik hotel.. mandi dan rehat kejap.. pastu kuar lagik utk dinner.. pastu gi round keliling Koh Tao.. beli ole ole skit utk diri sendiri.. duit x byk.. so agak terkawal la diri ni dari nk membeli benda bukan bukan..

acah acah pandai berenang~

p/s : moral of the story.. amek je la pakej island tour tu.. jgn menyusahkan diri sendiri.. duit boleh di cari.. nyawa melayang xleh di ganti #insap

Bajet Day 2 Koh Tao
Breakfast 100THB (Rm11.95)
Mango Bay 100THB (Rm11.95)
Taxi Boat 250THB (Rm119.50)
Koh Nang Yuan 100THB (Rm11.95)
Lunch Pizza 100THB (Rm11.95)
Dinner 100THB (Rm11.95)
Ole-Ole 250THB (Rm29.90)

Total 1000THB (Rm119.50)


m(^o^)m
*i'm shin.. i'm inesen

Friday, March 11, 2016

jom jalan jalan - Day 1 (Koh Tao)

hye kengkwan.. shin kembali bersiaran dalam entri.. jom jalan jalan.. destinasi kali ni ye lah.. Koh Tao, Thailand.. Koh Tao atau Pulau Penyu ni terletak di antara Koh Samui.. Koh Phangan dan Koh Nang Yuan.. untuk ke sini korang leh naek flight direct terus ke Koh Samui.. pastu nek ferry ke Koh Tao.. atau nk lebih murah tp membuang masa.. korang leh naek flight ke Surat Thani.. pastu korang nek shuttle bas ke Donsak (Surat Thani Pier).. pastu baru lah korang leh nek ferry utk ke Koh Tao.. sehari pejalanan.. timing Air Asia plak x baper best.. tgh ari baru nk fly.. kalo fly jam 8 pagi ok la gak.. xde la buang masa sgt #takgitu

trip Koh Tao - Koh Samui ni shin pergi ber4.. ada encik sham.. encik zul ngan encik araf.. ticket flight ke Surat Thani shin dah beli setahun yak lepas.. masa tu ada promo free seat.. Rm95 utk pergi balik.. shin ada cite kat entri lepas.. kitaorg punya trip patutnya 4h3m jer.. shin ada try usha ticket baru utk extend lagik sehari.. tp mahal bebenor.. tetiba.. Air Asia bg email flight cancel.. so dia tukar ke hari baru untuk kitaorg balik.. so dapat la extend.. free jer.. huhu #Alhamdulillah

ticket flight JB - KL pon shin dah beli tahun lepas.. kena Rm50 utk ticket pergi balik.. murah la gak.. x yah sesusah naek bus..

trip kali ni shin serahkan 90% kat encik sham untuk cari hotel.. sediakan itinerary.. sbb asyik shin jer yak sediakan.. shin takot.. itinerary shin org len x selesa.. ato hotel yak shin pilih di luar bajet org len.. tp dendiam shin study gak la kann.. tanya kat encik ensem dan shin ask encik google ngan blogwalking.. tp shin x amek note pon..

kalo kat Pattaya itu ari shin tukar duit bath Rm500 x cukup.. kali ni shin tukar lebih skit.. Rm597.50 dapat 5000THB.. duit emergency shin guna duit yak sama masa gi Pattaya dulu.. 2500THB.. flight kali ni shin xde amek meals.. shin amek insurance jer Rm30 pegi balik.. 

shin gerak dari rumah encik Sham jam 9 pagi.. parking kereta kat Putraja Central.. pastu beli ticket ERL ke KLIA2 Rm9.40, flight kitaorg jam 11.55am.. x sempat nak gi breakfast.. perut dah lapo giler.. kat KLIA2.. singgah jap kat Popye.. makan skit dan tapau bawak nek flight huhu.. sempat la beli meggi cup ngan roti utk bantuan kebuluran masa kat Koh Tao nnt #hukk

fly delayed 15 minutes camtu.. bila dah fly mula la lapo bila bau makanan org beli.. adehhh time beli x lalu makan.. time x beli x leh tahan plak.. so shin oder la kids meal.. mini chicken beger ni.. siap ngan mineral water Rm12 #bolehlahhhh

pejalanan ke Surat Thani amek masa dalam 3 jam.. kitaorg selamat landing kat airport Surat Thani dalam pukul 2 petang waktu tempatan.. tp punya la lembap service dorang.. kaunter imgiresen bukak 3 jer.. dekat 1 jam la beratur.. tetiba ada org puteh kat belakang shin menyapa.. pastu borak borak.. dia suggest suruh kitaorg pegi Mango Bay.. best katanya.. so shin take note benda tu..

kul 2.45 shin dah settle cop passport.. sementara nk nunggu kengkawan laen siap.. shin pegi cari ticket bus ke Donsak (Surat Thani Pier).. shin ke kaunter Lomprayah.. tetiba dorang ckp.. ticket dah sold out.. shin pegi kaunter lagik satu.. pon sama sold out.. comel budak yak jaga kaunter tu.. pastu dia suggest suh naik bot malam.. kul 10 malam gerak.. 6 pagi baru sampai Koh Tao.. perghhhh panic dah masa tu.. shin mmg cpt kelam kabut.. terus cari encik sham nak gitau ticket dah abis..

lepas jumpa encik sham dan kengkawan laen.. shin gitau ticket dah abis.. nk wat acaner.. pastu shin ngan encik sham pegi kat kaunter budak comel tu balik.. dia ckp benda yak sama.. suggest boat malam.. pastu shin tanya la.. xde ker cara lain.. pastu dia ckp.. cer pegi kaunter 1st sekali.. kot kot ada ticket.. 

x buang masa terus kitaorg gi kaunter 1st.. Phantip Agency.. Alhmadulillah.. ada pon seat kat bus yak leh bawak kitaorg ke Donsak.. kena bayar 150THB (Rm17.90).. pastu untuk ticket Lomprayah ke Koh Tao kena bayar 900THB (Rm107.60).. jadual ferry begerak kul 4petang.. pastu dia tampal sticker Koh Tao kat baju.. tulis 3.45, maksudnya kena ada kat jetty kul 3.45, adoii risau.. sempat ker?

ada gorup omputeh yak patut sama sama nek bus ngan shin dah hangin sbb bus dah penuh.. so tinggal ler group shin ngan group family omputeh tu jer x dpt nek bus.. pastu shin tanya kat pompuan yak dok jaga bus tu.. masam jer muka dia.. dia mcm nk marah plakkk.. dia ckp ada lagi bas.. sekali yak datang.. bus agak buruk.. pendek.. muat muat kitaorg.. yak bawak nyer orang tua #nanges

naek jer la.. bus gerak agak slow.. then tetiba dia benti kat tepi jalan.. sorang agent Phantip naek.. pastu dia tanya kat org depan shin.. pegi mana.. hotel mana.. dah beli ticket lom.. dah tempat hotel ker belum.. nk amek pakej tour ke tak.. budak tu x hingin.. terus agent tu dtg kat shin plakk..

pastu dia offer benda yak sama.. pastu shin dok pk.. takot nnt leceh nak beli ticket kat sana.. shin tanya kengkawan laen utk beli je terus ngan agent ni.. dorang setuju.. so kitaorg pon beli lah ticket ferry Lomprayah Koh Tao - Koh Samui 600THB (Rm71.70) dan tickert ferry Seatran Koh Samui - Surat Thani Airport 550THB (Rm65.70).. kebetulan hotel kitaorg kat Koh Tao dkt ngan jetty.. so x perlu bayar 150THB (Rm17.90) utk shuttle van nak angkut masa kami kena naek ferry utk ke Koh Samui.. memula agent ni suruh bayar.. tp lepas dia tanya nama hotel.. pastu dia call hotel tu.. terus dia ckp.. xperlu bayar.. sbb kami leh jalan kaki jer.. hmmm agak jujur gak agent ni.. bagussss

sampai kat Donsak (Surat Thani Pier) dkt kul 4 petang.. Alhamdulillah.. xperlu tunggu lama.. sbb mereka mereka yak sampai awal tu yak kena tunggu kami huhu.. then baru leh naek ferry.. for your info.. Ferry Lomprayah ni guna speed engine.. so agak laju bebanding ngan Ferry Seatran.. thats why harga ferry Lomprayah agak mahal skit.. kalo naek Lomprayah leh sampai Koh Tao dalam masa 3 jam.. Seatran plak 4 jam baru sampai.. tu x campo ngan delay sbb nak kena turunkan penumpang kat Koh Samui.. Koh Phangan.. amek penumpang lagikk.. so mmg bukan bebetul 3 jam la..

sebelum naek kapal shin nak telan pil perancang.. eh pil mabukkkk huhu.. takot incident naek ferry kat Pattaya berlaku lagik.. x pepasal spoil mood..

sampai Koh Tao around kul 7 petang.. sempat tanya org org kat situ.. arah nk ke hotel kami.. mmg agak dkt.. jalan kaki kejap dah sampai.. Jom Thong nama hotel yak kami booking.. payment shin dah settlekan masa kat Malaysia lagik

 quad sharing bedroom

lepas berehat kejap.. letak letak barang.. terus cari simcard.. pastu cari kedai yak jual air panas.. hampeh xde.. pastu gi 7E.. ada pekeje kat situ ckp.. amek jer la.. x yah bayar huhu.. cantekkkk!

simcard ni harga sebenar dia 49THB (Rm5.85) jer.. tp org kedai tu jual 99THB (Rm11.80).. x per la.. ni jer la paling murah.. bukan nk guna lama.. leh la wat pakai 5 hari..

nampak sedap!!

kitaorg bawak turun sekali meggi cup pastu air panas kat 7E.. beli air minuman kat 7E.. so xde la nampak sgt nk amek air panas dia jer.. mmg haus pon.. pastu shin nampak plak ada gerai pancake Islam kat sebelah 7E, beli la utk dinner malam tu huhu

eh yak ni barulah nampak sedap!

lepas dah kenyang.. kitaorg pegi cari moto untuk di sewa.. dapat la sewa 350THB (Rm41.80) utk 2 hari.. ingatkan malam tu nak ronda ronda.. tp bila masok bilik jer.. sorang sorang tombang tido hehehe.. shin org 1st sekali tido.. last last.. malam kitaorg kat Koh Tao berlalu begitu saja.. rugi #nanges

Bajet settle kat Malaysia
Ticket Flight KL - Surat Thani - KL Rm95
Ticket Flight JB - KL - JB Rm50
Insurance Rm30
Ticket ERL Rm9.40
Popeye Rm20
Meggi Cup + Roti Rm10
Kids Mini Chicken Burger Rm12
Hotel Koh Tao + Koh Samui Rm131


Total Rm357.40

Bajet Day 1 Koh Tao
Shuttle Van 150THB (Rm17.90)
Ferry Lomprayah Donsak - Koh Tao 900THB (Rm107.60)
Ferry Lomprayah Koh Tao - Koh Samui 600THB (Rm71.70)
Ferry Seatran Koh Samui - Airport 550THB (Rm65.70)
Simcard True Move 99THB (Rm11.80)
Sewa motor 175THB (Rm20.90)
Isi Petrol 30THB (Rm3.6)
Beli air kat 7E 50THB (Rm6.00)
Beli pancake 50THB (Rm6.00)

Total 2604THB (Rm311.20)

GRAND TOTAL Rm668.60

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen