Thursday, June 30, 2011

sikit sikit lama lama jadi bukit

selalunya kan.. setiap kali korang dapat gaji.. berapa banyak duit dari gaji korang tu korang gunakan untuk menabung? ker korang abiskan ngan menjoli.. mengspedo anak hikan.. berhiburan siang malam.. jeng jeng jeng... haaa sila jawab ngan pengakuan yg jujur lagi ikhlas.. keimanan di dada ek... sila sila.. jgn memalu ek!!

ada kawan kita.. tiap kali gaji dia dah listkan tabung tabung yg patut di isik.. mcm mcm tabung dia ada.. tu lom masuk ASB, Tabung Haji, Tabung AhLong.. eh ahlong ahlong xde ek.. bagus budak tu.. mcm baek jer.. mesti dia inesen kan.. wah shin mcm kenal jer budak tu kannn huhu
ada jugak kengkawan kita yg tiap kali gaji.. dorang terus ketepikan Rm500, Rm1000 utk terus masukkan dalam bank.. simpanan hari tua katanya.. tp masa muda dia kuas hisap rokok.. sehari 5 kotak.. pastu merempit secara berbahaya.. erkk sempat ker nak sampai hari tua kalo camni?? huhu.. tp xper.. dia beringat time tua banyak nak pakai duit.. rawatan peparu semua kann..

ada jugak kengkawan yg peruntukkan 10% dari duit gaji dia utk di simpan.. hurm.. tu pun lepas di tolak semua hutang yg ada.. bagus jugak tu..

tapi kengkawan nak tau tak... haaa ni shin nak bagitau.. ada satu kajian mengatakan.. duit yg sempatutnya kita simpan dari duit gaji kita adalah sebanyak 16% - 20%.... haa itu yg sebaik baiknya.. 

contoh la ek... 

RM1400 - gaji korang
RM1000 - hutang korang
RM400   - belen gaji korang

RM400 x 16% = RM64 yg patut saving
atau
RM400 x 20% = RM80 yg patut saving

haaa camne??  boleh tak?? rasional tak.. sikit sangat?? ouhh kalo ada lebih.. korang simpan la lebih skit.. tp tunggu hujung bulan laa... kot kot nak sampai gaji yg baru ada lagi belen terlebih.. baru la korang simpan baki yg ada duit.. jgn joli plak.. 

disiplinkan diri... cuba bertahan.. jgn ikot napsu bebelanja.. ngee.. ok lah.. semoga berjaya ek.. ingat.. simpanlah utk masa akan datang dan memerlukan... sikit sikit.. lama lama jadi banyak.. bukan jadi bukit ek.. kalo jadi bukit.. apa pon x boleh... ngee~

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

Prince Patrick said...

Hmmm bagus jugak bang Shin ni hahaha

flyz said...

ok la tu..

walau sikit..

Aman Ibrahim said...

Aman dah lama meninggalkan amalan menabung~ kene start balik..

i'm shin... i'm inesen said...

pat : ngee.. xde la bagus mana

i'm shin... i'm inesen said...

flyz : betul betul betul

i'm shin... i'm inesen said...

aman : haaa jgn malu malu.. start balik k