Friday, April 4, 2014

manusia vs bintatang

sejak shin ada bela meow kat umah ni.. jiwa shin cepat tersentuh kalo nampak kuceng2 terbiar kat memana shin jumpa.. mesti shin terpikir meow shin kat umah.. mesti kuceng tu lapo.. xde org bagi makan.. meow shin kat umah InsyaAllah.. mmg takkan terbiar lapo.. cukup time sure makanan terhidang.. tp kalo kuceng tebior ni.. bila masa la dia akan dpt makan hukkk..

kemarin shin terbaca satu kesah berlaku kat Kampung Taman Seri Waja, Segamat, Johor.. ada sorang cikgu ni sampai ati dia meracun 20 eko kuceng jenjiran dia.. alasan dia.. kuceng2 tu buat kotor.. agaknya dia dah penah sound la tuan punya kuceng.. tp xde response baek.. so dia amek alternative laen.. dia pi racun kuceng kuceng tu.. dia bagi makan kuceng ni semua nasi yak di gaul ngan ikan berserta racun.. pastu lepas makan.. menggelupur la kuceng ni.. sampai mulut bebueh.. bedarah sbb effect racun tu.. terus mati kejung.. hukk.. mesti terseksa giler laa..

shin tak paham naper la cikgu tu wat camtu.. kenapa dia x guna otak dia yak waras tu di tambah plak IQ dia sebagai pendidik takkan la dia x boleh nak pk.. meracun kuceng tu satu dosa.. satu penganiayaan.. sangat kejam tak berperikemanusiaan.. dia mmg tak layak di gelar pendidik.. bukan tu jer.. tak layak di gelar manusia.. tak rasa bedosa ker wat camtu.. tak kesian ker??

yak shin heran.. kat forum shin baca pasal berita.. ramai yak menyokong tindakan cikgu tu.. dorang menyalahkan tuan tuan kuceng tu sbb dok bior kuceng tu meliar.. well.. mmg salah.. tp adakah tindakan cikgu tu betul?? nampak sgt ramai manusia berhati keringgg.. dok menghalalkan cara yak terang terang memang salah.. haram.. bedosa.. 

kepada kengkawan yak suka bela kuceng.. hope jadikan pengajaran.. x semua org suka kuceng.. so pastikan kuceng kuceng korang sentiasa di awasi.. tak ganggu org len.. tak kotorkan rumah org len.. tak curi makanan org len.. kalo rasa x mampu nak bela.. jgn bela.. 

kepada kengkawan yak x suka kuceng.. kalo rasa kuceng tu menganggu.. jgn la dok seksa kuceng tu.. bunuh ker apa.. pi la anto kuceng tu kat tempat yak sepatutnya.. jauh dari umah korang ek.. mungin cara tu lagi bagus bebanding bunuh haiwan kesayangan Nabi Muhammad s.a.w ni.. dorang xde tenaga macam kita utk melawan.. tak de otak macam kita untuk berfikir.. so renung renungkan lah ek

yak membezakan manusia ngan binatang tu adalah akal.. so kalo akal tu x leh pakai ngan betul.. layak ker diri tu di panggil sebagai manusia??

p/s : maceh kat Aisyah bagi ole ole dari Korea ek

*i'm shin.. i'm inesen

9 comments:

Aisyah said...

shin..kdg2 weekend kitowg pegi umah usben kat klang..disambut dgn 'ketolan' kat dpn pintu..ada le 3-4 ketoi..huhu..letak beg..terus cuci dulu..skrg dah ok sket..munkin depa sll dengor kitowg merungut time cuci tu kot..hee

eh..inteprem gak ole2 kecik tu..hee..

i'm shin... i'm inesen said...

Aisyah : kalo cuci.. kena ckp laaa.. jgn buang lg kat situ.. pastu jgn tinggalkan bau najis kalo leh.. nnt dorang x membuang lg.. hehehe maceh ek kak

t.a.t.a said...

Baca berita tu. Memang bongok. Kalau ya pun tak suka tak pyah la nak racun bgai. Kan dengan memberi makan binatang itu Dia akan beri kita rezeki yang lain?

i'm shin... i'm inesen said...

t.a.t.a : sangat kejan xde hati perot..

Sobri Yaacob said...

betul shin..klau x suka jgn diseksa.. :P

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : org yak kejam tu mmg dah hilang pedoman agaknya

Sobri Yaacob said...

erm..itulah manusia..
eh untunglah dpat hadiah ya..

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : alololo nak ker.. meh kita share dua

Anonymous said...

tak sangka ada juga yg menyokong tindakan guru tersebut...itu menunjukkan dalam masyarakat kita ni maaf cakap...memang kejam dan tidak berperikemanusiaan dan pentingkan diri sendiri, nama saja islam dan bertamadun, walhal?...apa salah kucing tersebut? ..benda boleh dibawa berbincang dan ada banyak cara dan penyelesaian yg lebih baik daripada membunuh..nauzubillah..semoga guru dan penyokongnya insaf