Monday, July 25, 2011

ahh sakitnya..arghhhh~

arini senin datang lagi.. perghh rasa malas giler arini.. ngantok jgn cakap ar.. x puas tido.. x puas rehat sabtu ahad.. nak plak shin rasa x sehat arini.. perut shin rasa pedih giler.. dah 2 ari actually.. tp malam tadi lagi sakit ar.. mula ar shin terbayangkan sakit appendiks.. aiyoo takot nyaa..

lama gak shin kuar pi klinik.. dari kul 10 sampai dekat kul 12 tengah ari.. dah hujung bulan ni.. kena pow ngan dokter plak.. bukan maen mahal lagi obat dia bagi.. yang x tahan tu ada yg kena kunyah.. yuks.. 

tapi rasa lega la.. dokter ckp.. kembong perut jer.. alololo.. patut la perut shin nampak moncet skit.. tp comel.. rupanya kembung.. shin ada tanya gak pasal appendiks ngan gastrik kat dokter.. dia ckp.. jgn risau.. shin ada bagitau la shin ada goolge pasal sakit appendiks tu.. dokter ckp.. jgn pening pening.. banyakkan amik vitamin ngan minum air selalu huhu.. camtu jer.. 

ni dah makan obat.. tunggu masa nak tido jer.. so shin amek masa yg skit ni tuk cite pasal sakit appendik kat kengkawan ek.. yok kita baca utk maklumat bersama.. yokkkkk~

kengkawan penah dengar pasar sakit appendiks x?? haaa jangan nak salahkan keturunan, gaya hidup atau apa yang kita makan kalau tetiba korang didiagnosis dengan penyakit apendiks.. bila bercakap tentang penyakit apendiks, kita slalu dok cari punca kenapa boleh terkena penyakit ini... sebenarnya kan, appendiks ni bukanlah disebabkan tabiat pemakanan, atau genetik... haaa caya tak??? meh baca lagik..

sesiapa yang kena appendiks ni boleh dikategorikan sebagai kurang bernasib baik.. cewahh..  pasal.. apendiks bukanlah disebabkan korang suka makan cili padi  atau bagi masyarakat Cina tabiat terus berlari lepas makan.. kesemuanya tidak ada kena mengena.. xde kajian yang membuktikan perkara tersebut sebagai puncanya... haa ngerti?


 aik.. mana rajah zakarnya?? xde ker?? alaaa

ia sebenarnya bermula dari bahagian abdomen atau perut.. bila kita makan ek, makanan akan masuk ke salur pemakanan dari perut ke usus kecil dan akan ke usus besar.. makanan yang kita kunyah akan dihadam, kemudian dicerna dengan sebaiknya oleh organ penghadaman..

makanan tersebut akan bertukar menjadi bentuk serbuk dan usus besar menyerap air.. apabila menjadi bentuk ini, ia senang masuk dan sekali gus menyumbat satu ruangan kecil yang diberi nama apendiks.. kalau tersumbat pasti menyebabkan perjalanan dan bekalan darah seseorang terganggu.

bila dah terganggu, mudah jangkitan berlaku menyebabkan apendiks tersebut membengkak dan menimbulkan kesakitan.. contohnya perut rasa tidak selesa selepas makan dan berlanjutan hingga berhari-hari.. ada jugak yang terasa kelainan di dalam perut.. tapi kita tidak pasti sakit di bahagian mana.. payah gak tu kan..

pastu nnt kita rasa sakit di perut (abdomen).. sakit bermula di bahagian pusat tengah dan kemudian ke bahagian bawah kanan perut (abdomen).. kita rasa sakit akan bertambah apabila bergerak, batuk atau bersin.. pastu rasa macam demam.. loya dan kadang-kala muntah.. sembelit atau cirit-birit serta kurang selera makan..haa korang ada rasa camtu x sekarang ni?? aiyooo x tau!!

pastu kan.. cara diagnosis apendiks mengikut prosedur klinikal ialah.. benda ni bergantung pada pengalaman doktor yang memeriksa keadaan pesakit dan ujian darah dilakukan untuk melihat sama ada sel darah putihnya meningkat atau sebaliknya.. selepas itu barulah dokter akan ambil sampel air kencing..perghh mesti hancing bau air kencing korang kan.. hahaha

prosedur rawatan adalah mcm pembedahan konvensional.. tapi la ni terdapat cara moden.. macam laparoskopi di mana potongan kecil dilakukan untuk kamera, manakala dua lubang lagi untuk peralatan umpama guna penyepit untuk menyingkirkan apendiks.. perghh cakitt~

rupa bentuk appendiks yg dah di buang.. euww

haa.. camtu la serba skit pasal penyakit appendiks ni.. so kalau korang ada rasa sakit sakit tu.. cepat cepat mintak nasihat doktor.. lifestyle korang dah ar x sihat.. so kena la cpt cpt berubah ek.. ngee.. sekian dulu info sihat utk kali ni.. jumpa lagi ek.. tata~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

14 comments:

che Ahmad wasfied said...

nasib kamu bkn kena appendiks... lau tak mesti saye rase sedih :(

i'm shin... i'm inesen said...

che Ahmad : Alhamdulillah.. shin cuma kembung perut.. meh tolong tuam *nanges

che Ahmad wasfied said...

boleh erh tolong tuam2 erh.. t afied g tuam2 kan k lam mimpi shin ngeh3x...

i'm shin... i'm inesen said...

che ahmad : pon boleh.. ngee

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

eee..seram nya...neway get well soon yeeee...

Ri said...

moga cpt sembuh!
jaga mkn tu!

Naga Sepi said...

get well soon~
thanks for the info ek...baru arh sy tau

Adam Iskandar said...

ko melantak doyan banyak sangat kot.tu laa x bagi aku sket hahahaaa :p

i'm shin... i'm inesen said...

pojie : mekaceh pojie...

i'm shin... i'm inesen said...

ari : yer.. org makan bukan banyak sgt.. dah season kot perut ni

i'm shin... i'm inesen said...

naga sepi : sharing is caring.. thankz ek

i'm shin... i'm inesen said...

adam iskandar : kalo dekat leh jer... yg skit sama rasa

::FAIZ FARISH:: said...

sian ko

i'm shin... i'm inesen said...

faiz : sian jer?? bagi ar kad raya ipin ipin ke.. duit raya dalam sampul upin ipin ker *nanges