Wednesday, July 20, 2011

oh durian

 
 dulu kan.. masa shin kekecik.. era tahun 80an ar.. jaman lom pakai tepon lagik.. time nak cuti skolah jer shin akan bagi surat kat moksu.. tanya kat kampong la tu dok musim buah apa.. ngee.. pastu pandai plak pokok durian tu bebuah.. asal musim cuti skolah jer mesti bebuah.. atok akan simpankan durian utk anak cucu dia time sesekali lik kampong.. meriah giler der.. dengar jer bunyik durian jatuh.. memasing cecepat pegi jenguk even mastu dah jauh tengah malam.. ngee.. suluh jgn x suluh..

atok lelaki shin penah kena hempap buah durian.. sib baek la x bebetul jatuh atas kepala.. kalo nak parking kete pon memasing mmg elak ler park bawah pokok durian.. x pasal pasal kang kemek bertanda.. tak ke haru..

tapi itu dulu ar.. la ni xde pokok durian dah kat umah atok.. sebatang pon xde.. semua habis kena tebang.. pastu pakcik pakcik dok wat umah kat tanah bekas ada pokok durian tu.. cedey beb.. x merasa lagi da buah durian umah atok *nanges

sib baek la bakak durian umah atok.. mak ada bawak balik kat tanah felda.. tanam kat belakang umah.. cuma tak banyak la pokok nya.. dulu kekecik ada la dkt 10 batang pokok.. tp la ni ada 3 batang jer yg tinggal.. tu pun dah nak monopos.. skit jer bebuah.. tahun ni ada la dekat 15 bijik..
p/s : jadi satu pantang larang tau time buah durian nak membeso kat pokok.. xleh kira.. nnt buah tak letak.. gugur sebelum waktunya... ngee.. dulu selalu kena marah ngan org tetua kalo dok kira..

shin ada gak ler tanya kat mak.. apa cite durian kat belakang umah.. senyap jer xde bunyi jatuh.. mak cakap.. x yah berharap sangat.. sebab dia ada jumpa tp buahnya x elok.. buang buruk kata orang dedulu.. abis kalo dah buah ada 15 bijik.. gugur buang buruk dkt 10 bijik.. apa jer yg tinggal?? *nanges
 
petang semalam.. saje la shin ngetest pegi belakang umah.. kot kot ada rejeki ada durian yg gugur kan.. hurmm Alhamdulillah.. ada 4 bijik.. tu pun teselit kat bawah daun pokok nenas.. sib baek hidung shin ni masih leh scan bau durian huhu tu pasal ler jumpa.. ngee~

 tadaaaaaa~

nyum nyum
kitaorg yg kat umah leh bezakan.. buah mana yg sedap.. buah mana yg nampak bijik.. haa kalo yak ni rasanya pahit pahit skit.. tp yak ni paling laku kat umah shin.. makan 3 bijik da berpeluh.. pening jer rasa.. bau jgn ckp ar.. sekali sedawa.. pengsan.. tu belum kentut lagi tu.. paengggg hahaha

petua org dedulu.. minum kat pangsa dia utk elak badan panas

shin xde la kuat sangat makan durian.. skit skit leh ar.. tp kalo bau durian mmg x tahan.. baek makan dari bau durian.. pening der.. tp yg paling shin suka.. dengar bunyi durian pastu pi kutip.. mmg best.. lagi dengar pastu cari x jumpa.. time tu beriyer betul cari.. mesti kena jumpakan baru puas ati.. huhu

tapi.. jaman dulu ngan jaman skrg mmg x sama der.. anak anak buah shin xde nyer tergamak beriyer nak lik umah parent shin time cuti skolah ker.. time musim buah ker.. padahal umah dkt dkt jer.. x sama mcm shin kekecik dulu.. kalo lik kampong awal awal mak dah sound masa nak betolak.. jgn nanges nak tinggal kat umah atok.. awal awal mmg la janji xmo nanges.. tp kalo dah sampai umah atok.. mmg xmo balik.. huhu.. janji tinggal janji gamaknya..

tahun ni manggis ngan pulasan x berbuah langsung der.. ada sesapa ubah dia ada buah manggis ngan pulasan.. bagi la shin banyak banyak.. bole??

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

luddin said...

tahun ni belum makan buah durian lagi....(nangesss)

::FAIZ FARISH:: said...

ko ni klakar gakkan... amal petua dulu2... hebat... ayat ko klakar

f said...

Hye abang comel.boleh berkenalan :)

i'm shin... i'm inesen said...

luddin : alololo cian.. skrg ni belambak ada jual ler

i'm shin... i'm inesen said...

faiz : erk.. shin pemalu orgnya.. x reti wat kelakar ar

i'm shin... i'm inesen said...

f : x comel ler.. kalo x comel nak berkenalan x?