Friday, July 8, 2011

gosok jangan tak gosok

yeahhh.. sampai pon hari Jumaat yang mulia ini.. hari yg penuh kemuliaan.. penghulu segala hari..  hurmm.. naib penghulu hari shin x tau plak hari apa ek..  aka selalu pembantu penghulu.. ngee.. haaa korang nampak gambo apa di atas tu?? haaa itu barang lama.. mmg sesuai utk wat ngankung.. tp kalo nak kena pelangkong.. terai ar... 

actually kan.. barang kat atas tu semua adalah peninggalan arwah atok pompuan shin.. di mana ada di antara barang tembaga tersebut.. mcm tempat bakar bara tu.. atok kepada arwah atok pompuan shin yg punya.. haa bukan maen lama lagi kann... kalo cium natang tu.. masih ada bau bau lagi tau.. perghh seriau~

shin sayangkan benda lama ni.. shin mintak  kebenaran kat mak usu shin ngan atok lelaki shin untuk jaga barang barang ni semua.. ada lagi barang yg xde.. mcm seterika, kacip, pohor dan lain lain lagi yg ghaib begitu saja.. so sebelum semuanya ghaib.. baek shin pelihara.. simpan elok elok utk tatapan generasi akan datang.. cewahh...

tapi yg paling berkesan ngan diri shin yelah.. bekas acuan kuih baulu arwah atok pompuan shin.. haa.. dulu masa kekecik kalo balik raya.. selain kueh wajik.. shin suka baulu yg arwah atok shin bikin.. cicah ngan air teh o.. perghh sedap beb.. paling shin suka baulu yg berbentuk ikan.. makan ekonya dulu huhu.. 

mak shin pun ada cite.. dulu masa dia kekecik pon berebut ngan adik beradik lain utk dapatkan baulu bebentuk ikan.. ngee.. laaa.. perangai mak menurun kat shin pla ek...hik hik

shin penah gak la nengok arwah atok pompuan shin dok bikin baulu ni.. kena guna sabut kelapa.. arang..hurm.. bakar atas bawah acuan ni.. susah gak ek.. 

shin ada cadang nak bikin baulu untuk raya tahun ni.. x reti.. tp nak mintak mak ngan akak shin tolong bikinkan hehe.. nnt leh la shin packing skit utk bagi kat sedara mara kat kampong.. nnt shin ckp la.. baulu ni shin bakar guna arwah atok pompuan nyer acuan tembaga tu.. mesti semua org dapat rasa lagi makan baulu arwah atok pompuan.. even rasanya mungkin tak sama.. tp sikit sikit.. nostalgia tu dapat la rasa.. hurm.. harap harap jadi kenyataan ar..

sebelum tu shin kena pikir cabaran cabaran yg harus shin hadapi untuk wat kueh baulu ni.. hehehe.. yer la.. ngan x tau resepi.. x tau camne nak bakar.. hurm dan paling sakit.. x tau camne nak bersihkan acuan tembaga yg dah lama x digunakan ni.. perghh.. kotoran degil yg susah nak di cuci..

 lantas.. bermodalkan Rm20.. shin beli la krim pencuci tembaga dari AMWAY.. haa x tau pon hasilnya camne.. cuba jer la.. memula.. shin sapu dulu krim tu kat semua sudut acuan tembaga.. then.. shin biarkan dulu sejam dua.. biar kotoran lama tu tanggal kot.. ntah la..

 selepas 2 jam.. krim tu pun dah kering.. so amek tisu atau kain buruk.. letak skit air.. pastu gosoklah sekuat mana yg mampu.. gunakan teknik teknik yg mungkin leh menyenangkan lagi proses menggosok.. kalo ada berus gigi pun leh guna.. lelagi utk bersihkan biku biku yg susah untuk di gosok ngan jari.. terpaksa guna sarung tangan utk elakkan jari terluka.. tp mmg pedih skit la.. *nanges

ni lah hasihnya.. selepas bertarung nyawa.. berkat kesabaran.. kekuatan jiwa.. makan hasilnya agak positif la.. ada gak part yg susah utk di gosok.. next time shin gosok lagi.. penat weii.. sakit jari ni haa.. rasa seronok bila dapat bersihkan.. tp bila pikir ada lagi satu acuan yg nak kena bersihkan.. perghh rasa mcm penat la plak ngee.. tp sebelum puasa kena bersihkan.. baru la leh wat kueh baulu kannn!!!

*kalo nak rasa.. meh la datang umah raya nanti!!

haaa.. dah kul 2 pagi ni.. mata dah kelat.. esok sambung lagi la ek.. 

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

2 comments:

Aman Ibrahim said...

rajinya shin,jom polish basikal aman nak. bagi nampak cun sikit hahaha..

i'm shin... i'm inesen said...

aman : xmo..