Sunday, June 20, 2010

si bongsu ngan putera raja part 4

hye kengkawan.. selamat hari ahad semuanya.. ngee.. wahh memasing masih begolek golek atas katil ek.. isk isk.. bau masak la korang.. mana tak nya.. ada yg lom mandi, lom gosok gigi pon ada hehehe.. euww... syg bebeno nak ninggalkan katil ek..

so apa plan harini?? dating? bescandal? bercumbu? bercanda?? hehehe.. dok umah la best ek.. rehat rehat.. esok dah nak keje balik.. haa esok budak skolah dah start skolah balik.. huhu padan muka korang...

oklah.. ni shin nak sambung cite si bongsu ngan putera raja.. haa ni pasal si bongsu yg susah hati ngan perbuatan kakak kakak nya yg buat benda merepek, x pikir panjang semata mata sebab cemburukan kesenangan yg si bongsu dapat.. bongsu yg risau hanya mampu duduk di bilik kerana takutkan keselamatan diri dan ibunya.. dia amat berharap suaminya segera pulang..

keesokan paginya.. bagai pucuk dicita ulam mendatang.. terdengar suara suaminya mengetuk pintu rumah.. si bongsu pun segera membuka pintu..

si bongsu segera menceritakan apa yg telah berlaku kepada suaminya.. putera raja pun memerintahkan pengiring pengiring yg datang bersamanya untuk membantu melihat apa yg berlaku di dalam rumah itu..

ibu tua tadi berasa hairan melihat ramai org di rumahnya.. seraya dia berata '' kenapa riuh rendah rumah ini.. sampai terjaga mak di buatnya.. haa dah sampai pun menantu mak.. bila kau sampai ''

'' saya baru sampai.. dan ingin membawa mak, isteri saya, sulung dan tengah untuk ke istana.. saya bawak sekali pengiring istana untuk memudahkan perjalanan kita..'' kata putera raja itu

putera raja itu berkata lagi '' mak.. bongsu dah ceritakan semuanya pada saya... sebab tu saya bawa pengiring pengiring utk melihat keadaan rumah ini mak.. bongsu risau kalau kalau sesuatu yg tak baik terjadi pada sulung dan tengah.. takper la.. mak pergi lah bersiap ''

tetiba pengiring raja meluru datang kepada putera raja.. sambil nafas yg tercungap cungap dia berkata '' ampun tuaku, patik lihat ada dua ekor ular sawa yg besar sedang tidur kekenyangan tuaku.. ampun tuaku

putera raja, si bongsu serta ibu tua itu segera masuk ke dalam bilik tidur si sulong dan si tengah untuk melihat apa yg telah berlaku..

bongsu terkejut melihat keadaan bilik tidur si sulung dan tengah yg berselerak dengan darah.. sambil menangis dia pun berkata...

'' lihatlah mak.. bukankah bongsu dah kata.. ular sawa ni adalah ular sawa yg benar.. bukan jelmaan putera raja.. kasihan sulung dan tengah.. mereka menjadi makanan untuk ular ular sawa ni ''

ibu tua itu hanya terdiam.. dia terpaku tidak mampu berkata.. dia menangis mengenangkan nasib anak anaknya yg telah di telan ular ular sawa tersebut

putera raja itu memerintahkan pengiring pengiringnya membunuh ular ular sawa tersebut untuk mengeluarkan mayat si sulung dan si tengah...

sayang sekali.. nasi dah menjadi bubur.. kerana sifat cemburu, dengki dan tamak.. si sulung dan si tengah menjadi korban.. ibu tua itu berasa menyesal dengan apa yg berlaku.. dia insap dengan apa yg berlaku.. ... dia lupa hidupnya pernah susah.. dan tidak bersyukur dengah kesenang yg dia dapat sekarang..

putera raja itupon membawa si bongsu dan ibu tua itu ke istana dan memulakan hidup yg baru.. yg baik jadikan teladan, yg buruk jadikan sempadan..yg pahit jangan di kenang.. yg manis jadikan pengalaman...

sekian.. tamatlah kisah Si Bongsu dengan Putera Ular.. semoga kita mendapat pengajaran melalui cerita ini..

p/s : penat tauuuuuuuu menaip sambil berfikri apa nak di tulis hahahaha so lepas ni xde sambungan dah ek.. tamat sudah cite ni

kalo ada ilham lain.. shin cite lagi k

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

AzAz said...

kan dh agak dh...

cik xxx said...

letih tunggu 4 episod

bOyFeiZ said...

habis pun.. dan kebenaranya.. shin la ular sawa ittew.. hik3 larikkkk!

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : buwekkk.. sapa suh agak

i'm shin... i'm inesen said...

cik x : sabo tu kan separuh dari iman huhu

i'm shin... i'm inesen said...

boy : isk.. xde la.. shin bukan putera raja agagaga

Leelah said...

klu u bkn putera raja sah u putera miang keladi! dh mcm keladi plak, makin tua makin miang! ishhk!