Thursday, June 17, 2010

si bongsu ngan putera ular

haa kengkawan.. nak dengar cerita tak..... haaa duduk duduk duduk.. kot kot korang manja.. susah nak tido.. sblm tido nak kena ada org dok bercerita... huhu.. xper.. meh shin citer ek... tajuk citenya Si Bongsu ngan Putera Raja

pada zaman dahulu.. ada satu keluarga yg miskin.. tinggallah seorang ibu tua ngan 3 org anak perempuannya, si sulung, si tengah ngan si bongsu.. pada suatu mlm.. dorang kehabisan kayu api.. ibu tua tadi menyuruhlah anak anaknya mencari kayu api.. si sulung ngan si ...tengah berkeras tak mau pergi.. masing masing menolak dan memberi alasan lalu....

ibu tua tu pun mengalah.. sedih melihat keletah si sulung ngan si tengah.. ibu tua pun berkata ''xper la.. biarlah mak pergi sorang sorang cari kayu api, korang tinggalkan kat rumah ''

tetiba si bongsu bersuara '' biar bongsu teman mak ya.. kesian mak pegi sorang sorang.. jauh malam ni.. dah gelap..''

si sulung ngan si tengah mencelah '' haaa baguslah bongsu teman mak.. bongsu berani sangat.. hah cepat la balik.. kitaorg kesejukan kat sini.. kitaorg lapar..''...

berbekalkan lampu pelita, keluarlah ibu tua tadi ngan si bongsu menuju ke dalam hutan.. tidak lama kemudian.. ibu tua ngan si bongsu pon balik kerumah membawa kayu api... diaorg bukan bawak kayu api saja tapi ngan seekor ular sawa yang besar..

si sulung ngan si tengah bersorang girang '' yeah yeah mak dah balik.. haa bongsu cepatlah hidupkan unggun api.. kami sejuk ni... mak cepat lah masak.. kami dah lapar ''

tetiba si sulung ngan si tengah menjerit ketakutan '' mak.. bongsu.. kenapa bawak balik ular sawa ni.. korang nak kita semua mati kena makan ngan ular ni kah?? eiiii takutnya ''

si bongsu segera mencelah ''masa bongsu ... ngan mak cari kayu api tadi.. kami terserempak ngan ular sawa ni, dia nak makan mak.. tp bongsu merayu supaya tidak di apa apakan.. sebagai ganti.. ular sawa ni akan tido ngan bongsu malam ni, kak long ngan kak ngah x perlu la risau''

si sulung ngan si tengah berasa tidak selesa ngan kehadiran ular sawa tersebut.. mereka kelihatan geli ngan keadaan ular sawa itu.. selepas makan malam.. seperti yg di janjikan.. si bongsu membawa ular sawa tersebut ke dalam bilik utk tido bersamanya...

tetiba masa tengah malam.. terdengar suara bongsu menjerit..

'' aduh mak..sakitnya kaki bongsu mak.. tolong mak '' ...

si sulung ngan si tengah berasa takut mendengar jeritan si bongsu itu tadi..

ibu tua tadi berkata '' kesian bongsu.. sebab nak selamatkan mak.. ular sawa tu dah makan kaki dia ''

kemudian terdengar lagi suara bongsu menjerit..

'' aduh mak.. sakitnya tangan bongsu.. ''


ibu tua tadi pon berkata '' kesian bongsu.. ular sawa dah makan tangan bongsu ''

tidak lama kemudian.. terdengar suara bongsu menjerit...

''aduh mak... sakitnya leher bongsu mak.. matilah bongsu mak''... See More

ibu tua tadi berasa sedih.. lantas berkata '' kesian bongsu.. ular sawa dah makan seluruh badan bongus ''

selepas itu.. terdengar suara bongsu menjerit... kali ni lebih kuat dari sebelumnya

'' aduh mak.. sakitnya kepala bongsu mak.. matilah bongsu mak kali ni...''

terus senyap sunyi keadaan rumah tu... xde dengar lagi suara jeritan si bongsu..

si ibu tua tadi menangis...'' kesian bongsu.. ular sawa dah telan bongsu...''

keesokkan paginya... ibu tua tadi mengajak si sulung dan si tengah membuka bilik si bongsu.. utk melihat keadaan mayat si bongsu..

dalam keadaan ketakutan.. diaorg membuka bilik si bongsu.. alangkah terperanjatnya bila mereka ternampak sesuatu yg memeranjatkan......

ibu tua tadi pon menangis lalu berkata...

bersambung ek... nnt shin sambung.. ngantok ni..

m(^0^)m

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

Terry ♥ said...

choiiiii.. apa jadi lepas tu?
ular tu buat ape kat si bongsu tu??!! !

hurm

izon kimie said...

pat ar shin sambung...best lak cite nie....

bOyFeiZ said...

laa.. apa la shin..jgn nanti sambungan nye hampeh2 udah lah yek...kang kena bakar panggung kang..hik3

i'm shin... i'm inesen said...

terry : hahahaha... ular tu buat bongsu jadi bbq la.. tu dah sambung da

i'm shin... i'm inesen said...

izon kimie : ye la tu best.. dah sambung dah

i'm shin... i'm inesen said...

boy : ending dia menghairahkan .. bole??

bOyFeiZ said...

hahaha..shin kemain...