Tuesday, July 8, 2014

cerita ari ke 10 puasa : Rock 'n' Rolls

bulan puasa ni macam ada aura rajen ke dapo ler huhu.. ada je benda baru shin nak coba.. godek godek kat YouTube.. tanya kengkawan.. then try coba.. tp menu yak senang senang jer la.. haa kali ni resepi paling senang dan mudah.. bahan pon x susah.. kalo korang pepenat lik keje pon leh wat huhu.. Sosej & Sardin Rolls~ 

bembahan yak shin gunakan.. 4 batang sesoje.. 1 tin kecik sarin.. telo sebijik.. roti satu bungkus kecik.. tu jer..  

memula sekali.. shin potong dulu hujung keliling roti yak keras tu.. haa senang nak gulung nnt.. kalo korang sayang nak buang.. korang x yah potong ek.. 

pastu korang lenyek roti tu bagi dia nipis camni ek.. haaa tujuannya supaya nnt bila korang goreng xde la meresap minyak 

pastu korang hiris lada dan potong bawang skit 

tumis bawang tadik sampai naek bau.. masokkan lada.. secubit garam dan masokkan sardin tadi.. pastu hancurkan skit.. jgn hancur sangat.. 

bila dah siap masak sardin tu.. korang dah leh start menggulung.. memula gulung sosej dulu.. korang potong dua atau tiga bahagian.. pastu korang gulung la dia..  

pastikan hujung roti tu korang lipat skit masa menggulung.. haa xde la nnt minyak masok ke dalam gulungan tu ek 

pastu korang kepal kepal camni.. tp kalo utk sardin.. korang jgn kepal plak huhu.. kan terpancut kuar isik sardin.. 

siap dah menggulung 

then korang pecahkan telo.. pastu korang celup roti gulung ni ke dalam telo.. pastu goreng la dorang ni ek.. pastikan korang golek golekkan dia supaya masaknya sekata.. dan jgn leka nnt terhangus plak.. gorengnya x yah la lama sgt.. 

tadaaaa.. dah siap pon.. dah leh makan.. kalo sengah jam sebelom berbuka mmg waktu sedang elok korang buat benda ni.. nnt masa makan still pepanas lagik ek.. 

selamat mencobaaaaa and selamat berbuka puasa ek!

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

Aisyah said...

Hamboii shin..rajin nyer masak...akak plk bln pose gantung peroyok..

Sobri Yaacob said...

eh sedapnya..
tapi menu nilah yg paling cpat nak buat masa bpuasa..
snang plak tu :)

i'm shin... i'm inesen said...

Aisyah : ala saje tolong tolong mak meriah meja mkn time bukak puasa hehe mak lak benda benda camni dia x kuasa nk wat hehe

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : nnt coba try wat tau