Wednesday, July 16, 2014

cerita ari ke 18 puasa : siap sedia raya 1

makin dekat dah nak raya kan.. kekira lagik 10 hari jer lagik.. hurmm baru arini shin terpikir nak gi sesiap apa yak patot.. lepas zohor tadik terus shin pecut kete gi bando Kulai.. memula plan nak gi bayo loan umah ngan kete.. haa sesiap awal nnt xde la pening duit ghaib ke mana x nampak..  bayo hutang yak paling ponting di utamakan #nanges

sambil drive tu.. dalam kepala hotak.. sempat ker nak tukar duit raya ni.. shin dok pk nak bank CIMB.. bank ISLAM.. bank AmBank.. Maybank mmg x mo pegi la gamaknya.. musti ramai org.. 

then lalu bank Rakyat.. singgah jap.. perghh xde orang.. try tukar duit skit.. test nengok camne.. dia bagi duit Rm5 recycle.. hurmmm ingat nak tukar banyak.. cancel terus.. dah la tu.. x dpt pon sampul duit raya cecantek #nanges

pastu shin gi CIMB plak.. bayo loan umah bujang dulu.. pastu tanya nak tukar duit raya.. depa ckp duit dah abis.. erkk.. dekuttt #hukk

terus gi AmBank.. bayo loan kete pastu tanya leh tak nak tukar duit raya.. staff AmBank mesra alam jer.. x de customer lain kot.. pastu ada duit Rm5 baru.. cayalah.. terus dengan Rm5 dari bank Rakyat sekali shin tukar semula huhu dapat yak baru.. tp sampul duit raya pon x santekkk #syukur

saje tukar lebih lebih.. kot kot nnt mak shin x sempat tukar.. or adik beradik shin ada yak x dpt nak tukar kat bank.. alang alang shin dapat tukar.. tukar je lebih skit #sayangdoranglebih

singgah CNI beli kueh raya huhu.. sibaek ada stock.. banyak lagik.. belom belom dah banyak jenis kuih raya shin ada huhu..

lepas dah settle urusan kat bando Kulai.. terus pecut balik umah.. otw nak sampai umah tu.. singgah kedai dobi.. amek kain songket yak shin anto dry cleaning ari senin aritu.. pelik.. tahun ni murah plak dorang caj.. selai Rm6.. tahun lepas selai Rm12.. hurmmm ada unsur kefelikan kat situ..

settle dah duit raya.. kuih raya ngan songket raya.. haaa kena prepare sesikit dulu.. kalo nak wat sekaligus mmg payah ler.. kengkawan plak camne?? #selamatmenyambutwaktuberbukapuasa

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

Sobri Yaacob said...

murah sbab shin reguer customer..amboi awalnya basuh songkek.. teman ni baju pun blum beli lagi

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : harga ahli murah skit ler huhu.. hmm x rugi basuh awal.. x terlupa nnt.. takot kedai dobi stop bisnes awal.. x ke haru

Aisyah said...

Shin...setujuuuu...ape2 utang langsei kan dulu..sukaaa..prinsip shin bab2 money management sama ngan akak..

i'm shin... i'm inesen said...

Aisyah : senang x larik budget.. raya pon happy

Sylarius Yusof said...

Awal betul basuh songketnya. Hehe. Ni pasal duit raya ni, saya pun masih belum tukar lagi duit raya. Anak buah dah la ramai. Ikut hati nak bagi duit syiling je. Baru retro.

i'm shin... i'm inesen said...

Sylarius Yusof : kalo lelambat nnt dah tutup.. tukar duit raya lelambat nnt bank dah sold out laaa abam