Wednesday, July 2, 2014

cerita ari ke 4 puasa : PARAM

kengkawan nak tau.. shin baru tau apa tu PARAM.. walopon perkataan ni orang dah guna dekat 2 tahun.. memula blur la gak.. apa tu PARAM hehe.. ingat Param pelakon verteran popular tahun 70-80an tu jer.. rupa rupanya.. PARAM tu singkatan pada Pasar Ramadhan.. huhu.. camtu plakk..

sebelom ni dah biasa guna perkataan Bazar Ramadhan.. x plak sebut Pasar Ramadhan.. tp ada la orang orang dok cakap.. kenapa mesti di arabkan perkataan ni.. walhal kita dah biasa guna perkataan Pasar Lambak.. Pasar Malam.. Pasar Rabu.. Pasr Tani.. kena tetiba bulan Ramadhan tak di sebut Pasar Ramadhan.. dari situ la timbul istilah PARAM.. 

bagi shin.. shin lebih selesa guna perkataan Bazar Ramadhan.. x kesah la ada bunyik arab ke apa.. Ramadhan tu pon kita sebut dalam sebutan arab.. kenapa kita xleh nak guna perkataan bazar kan huhu.. dan agak x suka guna shortform.. x kena.. sebut jer la nama panjang.. Pasar Ramadhan.. or Pasar Ramadhan.. bukan susah pon.. cer bayangkan korang nak gi Pasar Rabu.. terus jadi PABU.. takpon Pasar Tani jadinya PANI.. x ker pelik.. x sedap lagi pon bunyiknya..

apa apa pon.. selamat beberlanja ngan bijak kat bazar Ramadhan ek.. beli apa yak perlu.. jgn sampai jadi bazir Ramadhan huhu..

kepada peniaganyer pula.. berniaga la dengan ikhlas.. berniat sedekah.. wat sesedap.. x rugi.. InsyaAllah org akan datang lagik.. kesian dorang yak bizi berniaga ni.. byk masa abis utk berniaga.. takot kepenatan kejo keutungan dunia.. cukup ker rehat utk kejo keuntungan bulan Ramadhan utk akhirat nanti?? cukup ke masa?? 

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Sesungguhnya di syurga terdapat pintu yang dinamakan al-Rayyan. Orang-orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu itu pada hari Kiamat. Tidak ada seseorang pun yang akan masuk melalui pintu ini kecuali mereka .Dikatakan: Mana orang-orang yang berpuasa? Lalu mereka semua berdiri. Tidak ada seorang pun yang masuk melalui pintu ini selain mereka. Apabila mereka semua telah masuk, pintu ini akan ditutup dan tidak ada seorang pun yang akan masuk melaluinya”
(Diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam Shahih al-Bukhari)


m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

Sylarius Yusof said...

Bazar Ramadhan ni dah jadi medan peniaga nak dapat untung segera. Itu yang skill memasak dan ikhlas hati semua ke laut. Yang penting, duit masyuuuuk.

i'm shin... i'm inesen said...

Sylarius Yusof : sian pembeli

Sobri Yaacob said...

param..lol x pnah dgr pun ..nasib baik shin terngkan klau x sampai ke mati pun x pnah dgr pkataan tu..agaknya org johor kot guna pkataan tu he..he

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : idok ler.. rasa org Kolompo kot huhu.. saya baca kat tenet.. apa la yak dorang bising sebut Param Param.. rupa pasar Ramadhan.. them kawan skolah shin yak dok Kolompo la ni pon gitau.. dah 2 tahun lepas tau pasal Param