Tuesday, July 1, 2014

cerita ari ketiga puasa : jangan tinggal sahor

Alhamdulillah.. dah hampir selesai puasa ari ke 3 kita semua ek.. jap jer.. dah 3 ari kita melangkah masok di bulan Ramadhan.. so far shin xde rasa lapar sangat.. mungkin sbb shin dah start puasa dari sblm masok Ramadhan lagik.. cuma perasaan haus tu jer la.. tekak rasa kering jer.. cuaca panas sangat la kot.. cuma harap harap.. jgn la sampai demam.. leceh nak puasa kalo x sehat ni hukkk..

korang senang tak mangon sahor?? shin xde masalah sangat mangon sahor.. biasa dedekat kul 5 pagik baru shin makan sahor.. awal awal shin dah bilang kat mak.. jgn kejot awal awal.. kalo dorang nak makan sahor kul 4.30.. gi la makan dulu.. shin nak makan lewat skit huhu.. 

kalo jenis yak reti mangon sahor Alhamdulillah lah.. tapi kalo jenis yak susah mangon sahor mmg agak kesian la sesapa yak tukang kejutkan tu.. puas la terjerit jerit org tu kejot.. kemaen sedap lagik tido.. huhu.. kalo pastu mangon takpe la gak.. kalo terus terlajak sampai abis sahor.. perghh rugi rugi..

shin harap kengkawan semua jgn la sampai ada yak amek mudah pasal sahor ni ek.. sampai ada rasa malas nak mangon sahor.. Nabi pon ada gitau suh kita cepat cepatkan berbuka bila dah masok waktu.. dan lewat lewatkan sahor sblm abis waktu.. mesti ada hikmahnya kan.. 

sebenarnyer sahur ni mudah jer.. Rasulullah S.A.W makan cuka dan minyak zaitun yang dicampurkan dengan makanan asasi seperti roti.. ia bermanfaat mencegah lemah tulang..  melancarkan sembelit.. menghancurkan kolestrol.. melancarkan pencernaan dan menjaga suhu tubuh.. baginda melebihkan makanan berasaskan bijiran dan ubi kerana ia membekalkan karbohidrat kopleks.. vitamin, mineral dan serat..

kalo time makan sahor tu.. shin x berapa nak lalu sgt makan kalo makanan yak berkuah.. paling tak shin suh mak goreng sayor sawi ngan ayam goreng jer.. haa baru la selera tu terbukak.. then minum air mineral bebanyak.. konon nnt siang leh la tahan hausnya.. hehe tp sama jer.. tetap rasa tekak ni kering.. haus hehe

ada jugak yak mangon sahor just minum air milo.. or makan oat.. takpon buah kurma ngan air sejuk.. hmm xper la.. janji makan sahor kann tp kalo leh sumbat la jugak makanan.. kalo takat air kosong jer.. camne nk ada tenaga kannn..

antara kelebihan kelebihan sahor ni yelah : 

1. kita akan mendapat pahala kerana ianya sunnah Rasulullah S.A.W
2. dengar bersahur kita juga akan dapat keberkatan
3. bersahur leh kurangkan rasa marah yak di sebabkan kelaparan
4. waktu sahur merupakan waktu paling mustajab kita berdoa
5. dengan bersahur di akhir waktu.. fizikal kita lebih kuat sehingga sampai waktu berbuka

ok lah.. selamat meneruskan ibadah puasa ek.. selamat menyambut waktu berbuka puasa.. dan jangan tinggal sahur yer kengkawan.. salam sayang dari jauh.. tata

Dari Anas R.A, Rasulullah S.A.W bersada yang bermaksud : “Bersahurlah kamu kerana pada sahur itu ada berkat” (Hadis riwayat Bukhari, Muslim,Ahmad,Tirmidzi, Nasai, dan Ibnu Majah)

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

Sobri Yaacob said...

tahu x pe..minum air bayak2 sahur pun hausnya tetap sama... he..he.. :P ok lah kalu mak kejut saya bngun..tapi kalau kawan2 kejut insaallah memng x terjaga

Nadia Nasir said...

awat bangun jd mangon??? haha

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : alahai manja anak mak

i'm shin... i'm inesen said...

Nadia Nasir : ouhhhh bahasa paso kot

Sylarius Yusof said...

Bagus makan oat time-time sahur ni. Tahan lama sikit perut tu dari berlapor sebab makanan berserat ni lambat nak hadamnya.

i'm shin... i'm inesen said...

Sylarius Yusof : shin balun nasik je.. x penah sahur ngan oat so x tau camne rasanya