Thursday, July 10, 2014

cerita ari ke 12 puasa : kemaafan dendam yak terindah

bagi kengkawan yak penah mengikuti kes pasangan suami isteri yak di penjarakan kat Sweden kes mendera anak  ( kes pukul sebab anak tak solat ).. berita terbaru.. ayah kepada bebudak ni.. Azizul telah pon di bebaskan dari penjara semalam.. tp isteri beliau masih lagik di tahan lagik 3 bulan.. kalo semuanya lancar.. 15hb ni Azizul akan pulang ke Malaysia utk bercuti sebelom mendaftarkan diri ke Putrajaya.. still lagik bekerja di bawah Kementerian Perlancongan sebelom mungkin akan di hantar bekerja ke Sweden semula..

Alhamdulillah.. bebas dah dia.. tinggal turn isterinya jer tak lama lagik.. kiranya beraya tanpa isteri la gamaknya.. shin baca gak la kat forum pasal berita pembebasan Azizul ni.. mostly 90% yak mcm menyokong pasangan ni di penjara.. hmm shin malas nak berhujah ker berbahas ngan dorang tu semua.. paling tak shin just komen skit jer..

dalam Islam mmg la kita di bolehkan memukul anak anak yak xmo solat.. tp xde la sampai cedera parah atau mati.. just utk membuat dorang insap dan takot sekejap.. so itu la yak di buat oleh pasangan kuarga ni kat anak anak dorang.. shin x nampak pulak anak anak dia tu lebam sana leban sini.. berjahit sana bejahit sini.. elok jer memasing.. 

tp memandangkan pasangan itu berada di Sweden.. maka pihak berkuasa tempatan mengambil tindakan berlandaskan undang-undang yak dorang praktikkan di negara itu sejak 1979.. di mana hukuman atau denda terhadap kanak-kanak adalah kesalahan jenayah..
 
kalo kengkawan nak tau.. di Sweden..  negara dorang mengamalkan no spanking law iaitu undang-undang melarang ibu bapa menghukum anak dengan cara memukul.. meskipun tidak meninggalkan kesan namun ia menyalahi undang-undang Sweden.. malah.. menengking pun tidak dibenarkan.. aiyoo kemaen lemak la dorang kan..

shin masa kekecik tok sah harap la di manja manja.. mak besokan biji mata jer shin dah takot.. kalo kena sebat.. kena pukul ngan babah mmg dah biasa la.. tp xde la sampai shin nak amek hati ker.. berdendam ker sampai nak wat report polis.. itu akan wat kita lagi hormat kat dorang.. skrg ni dorang dah tua.. xde plak shin nak ungkit pasal benda benda dulu ker.. makin sayang kat dorang ada la..

then shin terpikir.. kalo Azizul ni balik umah dia.. nengok muka anak anak dia.. apa perasaan dia.. marah ker? sayang ker? rindu ker? terbayang tak kesusahan dan pernderitaan yak dia alami sejak kes tu sampai dia ngan isteri masok penjara.. berdendamkan dia kat anak anak yak buat dia dan isteri dia camni?

then anak anak dia mcm mana plak.. ada rasa malu kah? rasa puas kah? rasa takot kah? rasa bersalah kah wat mak ayah dia macam tu hanya sebab dorang degil xmo dengok kata.. xmo solat.. hurmmm..

apa apa pon.. hanya dorang yak tau.. shin cuma doakan dorang berbaek baek.. mungkin susah nak lupakan apa yak berlaku.. tp mungkin naluri kasih sayang ibu bapa terhadap anak anak.. hanya yak mengalami jer la tau.. sempena bulan mulia ni.. ada sinar baru utk hidup dorang.. bermaaf maafan.. x yah tunggu pagik raya ek..

begitu juga kita semua.. kalo ada salah faham ngan ibu ayah atau keluarga atau ngan sesapa sahaja.. pasrah jer la.. redha.. berserah pada Allah.. semoga dengan memaafkan tu dapat membantu meringankan beban kepala hotak kita dok pikirkan yak bembukan ek..

kemaafan dendam yak terindah

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

azieazah said...

Betul. Kak Azie pun tertanya-tanya soalan sebegitu. Apa perasaan anak-anak depa tu.? Rasa bersalah tak sehingga ayah mak kena penjara demi mendidik mereka.?

Alahai....

i'm shin... i'm inesen said...

azieazah : shin rasa mesti ada kuar dialog masa jumpa dorang anak beranak "sampai hati kamu semua wat mak ayah mcm ni.. kamu tak sayang kami ker.. kami pukul kamu suruh solat sbb kami sayang kamu semua" gitu la kot

Wak Gelas said...

wak pon tengok tv3 smlm ayah tu dh bebas cuma tungu mak dorg je masih dlm penjara kanns., Uhuuu

i'm shin... i'm inesen said...

Wak Gelas : mak dia lagik 3 bln wak.. cian

Sobri Yaacob said...

wah shin..kelas setiap hari ada cerita ramadhan..sampai teman pun termiss berapa enrty..eh da cuba resepi sadin roll tu.memng mjadi kah2 first time buat..mak gelak2 kat dapur pelik ank dia rajin masuk dapur,,tapi abah ckap msin sikit ar.. tensen teman he,.he., nak buat lg :P

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : semangat puasa tu namanya huhu.. sambil countdown.. wahhh pandai ek dia masak.. tepek la gambo.. haa ni teman nak kabo.. kalo masin tu maknanya gatai nak kawen huhu