Thursday, February 18, 2010

ahhh ngantoknyaa!


arghhh... rasa mengantok x bleh blah... aishh dalam dapat tido sejam dua ni... ah leganya.. shin rasa pelik la... shin tido x de la lewat.. tp tiap kali keje pagi camni.. mesti ngantok.. x kira waktu.. time xde keje ngantok.. time banyak keje ngantok.. time sblm makan ngantok.. nanti lepas makan lagi la ngnatok... kul 8 pagi ngantok.. kul 9 pagi ngantok... kul 11 ngantok.. kul 2 ngantok... haaa.. sapa nak jawab??? camne leh ngantok gila bangau ni!

korang rasa.. ngantok ni satu penyakit ke ek??? kawan shin dok bilang.. kalo asyik menguap.. ngantok... tu orang yg kurang oksigen... hmmm aishh.. kiranya shin x cukup oksigen la ek.. sesapa leh salurkan sumber oksigen korang kat shin?? CPR ker.. apa ker... help~

ouh.. shin sempat cari info pasal rasa mengantok ni... meh shin kongsi kongsi ngan korang ek... hmm kot kot.. ada kebenarnnya...


hmm sapa nak dulu ni?? hahahaha

mengapa badan kita ni terasa cepat penat, tidak bertenaga, lesu dan mengantuk ketika di sian hari? apakah punca masalah badan letih ini dan bagaimana untuk mengetasi badan letih dan cepat mengantuk?

haaa.. kat sini ada beberapa sebab yang menyebabkan badan cepat letih dan mengantuk di siang hari. jom kita tengok ek

Sensitiviti Elektrik

kekadang kita terasa seperti tak cukup tidur, sakit kepala, pening dan penat. semua ni boleh disebabkan kerana kita di kelilingi alat-alat elektrik. ada fakta menyatakan bahawa sensitiviti elektrik mempengaruhi 35% terhadap populasi dunia.

korang nak tau?? haa kita x sedar, dengan meletakkan telefon bimbit kat tepi katil,penggunaan pengering rambut melebihi 10 minit, meletakkan jam digital berdekatan ketika tidur dan terlalu dekat dengan skrin komputer boleh mempengaruhi sistem dalam badan kita..

haaa cara untuk kita mengatasi badan letih akibat sensitiviti elektrik ialah gantikan digital kepada jam analog, guna monitor komputer jenis LCD, alihkan alat-alat tanpa wayar ke bilik berasingan...

Diabetes tanpa Sedar

ada antara kita tak mengetahui yg kita ni mengidap diabetes. Menurut pakar pemakanan, diabetes terjadi apabila terdapat banyak gula dalam darah yang tidak diperlukan oleh tubuh. Apabila glukosa tidak ditukarkan kepada tenaga sama ada disebabkan insulin yang tidak cukup atau insulin tidak bekerja dengan betul menyebabkan hati mengeluar glukosa berlebihan dan badan tidak mampu menukarkan kepada tenaga kemudian memecahkanya menjadi lemak dan protein yang menyebabkan lebih banyak glukosa terhasil. Simptom diabetes ialah kencing kerap dan cepat dahaga badan pula menjadi mudah letih dan lemah.

cuba ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan memastikan adaka berkebarangkalian kita ni mengidap diabetes, lakukan ujian darah untuk mengukur tahap gula dalam darah. makan setiap 3 jam.. wah nyum nyum..

Makan Tengahari

masa makan yang tidak menentu dan tidak teratur menyebabkan kita mudah marah dan keletihan. Amalan pemakanan yang tidak teratur mempengaruhi tindak balas imunisasi yang mengurangkan amaun tenaga dalam badan. Makan tengahari tidak harus diambil terlalu berat kerana mendorong perasaan malas dan mengantuk.

kita makan tengahari bukan untuk mengenyangkan tetapi untuk meneruskan aktiviti seterusnya. lebih baik mengambil makanan berat ketika bersarapan dan jangan sesekali meninggalkan sarapan.. ingat tuuuuuu!


korang mampu pose cantik masa makan?? haa...

Masalah Ginjal

Maslah ginjal boleh mnyebabkan anemia (kurang darah merah) seterusnya membawa keletihan.

Kekurangan Zat Besi dan Vitamin B12.

kekurangan zat besi dan vitamin B12 boleh membawa kepada penyakit anemia. B12 pula berfungsi dalam sisitem darah iaitu membantu membawa oksigen ke serata badan. Manakala zat besi untuk penghasilan darah merah. Tanda-tanda pengidap anemia ialah kulit kelihatan kekuningan, tetapi jika kamu letih dan cepat emosional cubalah mengambil vitamin B12.

Cara Senaman

senaman memang bagus untuk badan namun jika waktu yang dilakukan itu tidak kena boleh menyebabkan keletihan kerana kamu kurang tenaga dan kesan pada keesokan harinya. haaa.. so x yah la nak besenam sangat sebelum nak tido tu ek..

p/s : pemainan atas katil pun mcm senaman gak.. aishhh.. so kena wat sejam dua awal sblm waktu tido kot huhu

Tekanan

sebenarnya kalo kita mengalami tekanan akan memberi efek terhadap tubuh juga. Kita mengalami tekanan mungkin di sebabkan malasah-masalah seperti berikut iaitu kurang motivasi, tiada keinginan terhadap seks, dan juga mengalami turun naik berat badan yang tidak seimbang, handphone rosak ker, kapel curang dan macam macam lagi...

p/s : kalo selalu 'menekan' dan 'ditekan' pun leh cpt rasa letih.. ngantok... aishhh kang nak pi keje lemah lutut.. huhu

moral of the story : x tau la apa sebab.. mmg shin rasa cepat mengantok.. mungkin banyak lemak kat kelopak mata... thats all~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

8 comments:

Terry said...

mengantuk sbb dah jadi habit dah kot.. suke tidow.. huhu..

kalau terlebih tidur pon badan kita akan letih...

baby tidur 16 jam sehari,
budak tecik 9 jam sehari,
budak tak tecik 7-8 jam sehari,
budak inesen 6 jam sehari jer..
budak tua 4-5 jam sehari.

huhuhuhu..
untuk x bg mengantuk, minum la nescafe ke, milo panas ker, starbuck ker, lolipop ker, romen ker.. *opsss*

kalau x ckup oksigen gak.. meh kita buat therapy kat bilik shin..
bagi terus x tidur.. hehehhe

HIZAMI said...

maybe shin bosan kot.
cuba wat aktiviti yg shin suka.
mesti tak ngantok.
kot.
hehe.

pakcik said...

If you had that pizzahut boy... you wouldn't be sleepy I think... Just Do It..~!

i'm shin... i'm inesen said...

terry : ouh dak inesen bukan tido 8-9 jam sehari ker?? wahh romen? apa tu.. mcm besh jer

hizami : bosan? x jugak.. tgh duduk duduk ni.. tetiba mata tepejam.. tau2 mcm tido jer... then terus sambung tido.. dah alang alang kan

pakcik : hehehehe.. malu la... ala.. maluuuuuuuuuu! *tp mau

hans said...

senang cakap cuba ko tidur cukup2 waktu

AzAz said...

nyonyot asam boi jer lah... musti segar

Adam said...

aaaaaaaaaa.... meh adam segarkan shin. meh2~~ lala

i'm shin... i'm inesen said...

hans : baekkkkkkkkkk boss!

azaz : tu yg shin wat.. tiap kalo ngantok mesti selongkar laci sendiri.. laci orang lain.. cari makanan.. ngee..

adam : ada rasal lemah lutut x lepas tu?? hik hik