Thursday, February 25, 2010

hidup ni...ada masam.. ada manis.. ada pedas


hye kengkawan... shin kembali bersiaran... hmm korang apa kabo eh?? dah 2 hari shin demam.. hari ni agak sihat walafiat ler.. napsu kembali buas... xde la melepek jer.. tekak jer perit lagi.. x pastu la.. sebab cuaca atau penat.. hmm well.. yg penting dah sihat.. Alhamulillah..

rasa gembira skit.. akhirnya penyakit henpon sailormoon shin telah selamat di sembuhkan.. terbang Rm50.. hujung hujung bulan camni.. shin swipe kat babah shin jer huhu


ni la henpon sailormoon kesayangan shin.. dekat 3 tahun lebih shin guna.. baru la ni poblem.. majuk naper ntah.. henpon ni la slalu teman shin.. dok snap snap gambo.. x kira la apa jenis gambo.. huhu.. cian dia.. hope lepas ni jangan majuk majuk lagik...

semalam petang shin teringin nak makan putu mayam.. berangan nak cari masa pi Pasar Rabu.. tapi xde pon... hampeh.. dah pupus agaknya natang tu..

then shin teringin nak makan pelam muda... sib baek jumpa.. tp mahal bebeno.. mampu beli 2 bijik jer.. then rasa nak bikin rojak buah huhu... aishh sib baek ngidam mende makanan.. kalo ngidam nak nak benda lain yg xleh di makan... manusia ker.. mau haru.. mana nak cekau huhu

jom shin tepek gambo rojak buah yg shin bikin semalam ek... anyway.. senang jer wat dia.. kalo beli kat gerai.. mcm x puas jer.. better wat sendiri kan


haa.. bahan bahan penting ek.. itu petis shin dapat masa pi Kelantan hujung tahun lepas huhu.. last day kat sana... last minute pegi Pasar Siti Khatijah... shin masa ni sibuk cari jubah babah shin.. sib baek encik bestke ngan Mohd Shamsul Bahari ada tolong belikan huhu kalo x... hmm x merasa ler...


korang sediakan la buah buah yg korang suka makan.. mana yg favourite korang tu.. bahanya biar lebih huhu... kalo korang jenis xtreme.. letak la buah apa apa.. buah kepala ker.. buah dadu ker.. buah orang ker.. huhuh.. x reti reti... letak buah yg biasa org buat rojak.. sudah laa!


then petis tu korang letak la lada sebijik dua untuk rasa pedas skit


then buah buah tu semua.. korang potong ikot suka korang


pastu satukan buah yg dah di potong dalam bekas berisi petis tadi


gaul rata la.. korang leh bubuh kacang tumbuk.. hmm tp shin x suka

naaaah siap pon Rojak Buah Inesen dari budak inesen.. hehehe.. so korang cuba la ek.. nyum nyum... sedap.... tp kalo ajak kengkawan makan tu.. pastikan masa makan.. diaorg x milih buah yg depa suka jer.. ngelat la kan... baik buah rojak satu jenis buah jer..

mungkin korang mcm x perasan.. byk kelebihan dari aspek kesihatan kalo kita rajin makan buah buahan ni.. depa ni kaya ngan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, magnesium, vitamin A dan C.. even sekecik kecik cili padi pun mempunyai kompaun yg berguna untuk menyelamatkan nyawa manusia..

cuma dari segi bahan tambahan semasa penyediaan tu.. kita balancekan la.. kalo dah ada petisnya tu.. x yah la nak tambah tambah gula ker apa.. biar camtu jer.. sekadar buat rasa rasa jer kan... or lebih enak di makan begitu saja huhu

sekian la ek.. ada masa kita makan benda lain plak.. yg lebih sedap... ghairah lagi menyelerakan.. jumpa lagi di lain siaran...

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

11 comments:

Hizami Li said...

ya.
suka mkn buah2.
mmg utk kesihatan.
;D

ikanbilis said...

cam sedap je tengok jeruk tu tapi i suka makan buah saja... kuah jeruk is very very unhealthy lorr..

huhu sian shin, sendiri demam phone pun leh demam.. uhhuh

bestke said...

en ikanbilis tu bukan kuah jeruk ye..

p/s jeruk ngan rojak sama ke :-)

||| PöJìé PööH ||| said...

sedap tuh!!
shin ngidam ker?
brp bulan nih??
hahah!

i'm shin... i'm inesen said...

hizami : jom mkn sesama....

ikan bilis : jeruk lain.. petis lain la sayang.. iyo tu namanya sedemam sejiwa huhu

bestker : jeruk ngan rojak laen yer

pojie : huhu.. meh checkkn

asna ashraff said...

hoho macam blog jual recipe ;D

i'm shin... i'm inesen said...

asna : ada ek blog jual recipe?? sib baek bukan secret recipe ek.. huhu

HANS XY... said...

rojak yg best tu...

i'm shin... i'm inesen said...

hans xy : nak ker??

AzAz said...

taruk ikan bilis goreng tumbuk ok gak... alternative kpd kacang tumbuk...

slalu mkn rojak buah ngan kuah rojak mak bee... lagik sedap... rasanya boleh didapati kt kedah jer...

apa pun, akhirnya ada blk ruang dapur ni ye...huhuhu

afzainizam said...

Salam Maulidur Rasul dari kami:
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ziarah kami ke blog entry anda tanpa di undang...
Moga dengan cara ini kami dapat mengiratkan silaturahim kita bernama insan...

Salallahu ala Muhammad
Salallahu alaihi wassalam

Selawat ke atas-Mu Nabi
Sejahtera ke atas-Mu Rasul

Akhlak yang terpuji
Kau contoh yang tertinggi
al Quran dan Hadith
Itu peninggalan mu
Rasulullah..
Kami menyintai mu

Sungguh mulianya pekertimu
Sinar bercahaya di wajahmu
Kaulah Nabi kekasih Allah
Kau jadi insan pilihan

Demi umat rela berkorban
Jiwa dan raga kau taruhkan
Demi Tuhan kau tempuhi
Dugaan dan cabaran

Ya Rasulullah
Tika mula kau menerima wahyu
Hatimu resah tiada menentu
Khadijah mengukir kata-kata
Bahwa kau Rasul buat seluruh umat
(Bahwa kau Nabi buat seluruh umat)

Bila kau hampir memejamkan mata
Lidahmu basah menyebut ummati
Kasih sayangmu tak bisa digambar
Hanya selawat pengikat kasih