Friday, August 10, 2012

cerita ari ke 21 puasa - apa beza?

ngee.. kengkawan nak tau.. gambo kecit tu umo shin 7 tahun lebih.. zaman kanak kanak ria ria alam semesta.. x pikir apa pon.. pikir nak maen jer.. yak sebelah tu plak.. umo shin skrg ni laa.. 34 tahun.. zaman pikir nak maen gakk hahaha.. maen apa?? haaa pikirlah sendirik..

arini kita dah 21 ari puasa.. tahun ni kalo ekot kalender kuda.. kita puasa 29 ari jer.. haaa kalo ikot kalender Islam.. kena la nengok anak bulan huhu.. kalo ari sabtu depan.. mmg sah la kita puasa 29 ari.. kalo x nampak.. kena la cukupkan 30 ari..

puasa dah nak abish.. tp suasana kat area tempat tinggal shin ni x meriah pon.. x nampak lagi tiap rumah pasang pelita.. ada skit skit jer yak pasang.. agaknyer xde sapa kowser nak pasang pelita.. yak ada semua tinggal org tua jer.. anak anak ramai dah berkeluarga.. xde sapa dok sini lagik.. hurmmm

shin teringat zaman shin kekecik dulu.. puasa dulu besh.. semua org ada kat umah ni.. akak.. abang abang.. semua org lom kawen lagik.. so meriah.. makanan pon wat sendiri kat umah.. xde pon istilah pi bazar ramadhan.. x wujud lagik time tu.. even nak minum cendol pon mak shin bikin sendiri.. kalo ada makanan laen.. maybe tukar ngan jenjiran.. dulu makan xde la mewah sgt cam skrg.. tp meriahnya Tuhan jer yak tahu... lepas sahur jer.. nnt abang abang akan ajar niat puasa.. tp selalunya shin asyik terlepas sahur jer.. sbb xde sapa kejot #nanges

lepas jer buka.. mesti kuar memaen munga api.. haaa mcm pesta weihh.. kengkawan laen semua dah jerit jerit panggil kalo lambat kuar.. haa.. maen la pepuas.. xde pon kes putus putus jari ni.. walau pon tunjuk terer letak mercun roket kat tangan sbb nak fire umah jiran yak kitaorg jaki.. pakcik tu garang giler.. atau pakcik tu umah dia buruk.. erk eh itu jaman jahiliah ek.. bebudak.. biasalah.. so inesen la.. dah beso camni.. tobat dah.. x baek nak wat org len camtu #nanges lagik kuat

skrg ni.. xde la mcm dulu.. akak dah kawen.. abang abang dah kawen.. kengkawan laen dah kawen.. munga api pon dah mahal.. susah nak jumpa.. kalo ada pon.. baru bako dah abis.. pendek giler.. pakcik garang tu dah arwah.. pakcik umah dia buruk pon dah arwah.. umah dia still buruk sampai skrg.. kecian.. xde sapa dah kat sini.. shin jer laa... bawak diri sendiri.. sib baek ada mak.. ada babah.. ada adik sorang.. tu pon mcm ada xde jer.. huk huk.. yang penting.. semuaaaaaaaa nyer ada depan mata shin.. walaopon mak ngan babah x sehat sgt.. at least shin selalu ada ngan dorang...

cuma yak beshnya.. dulu shin puasa yang yang yok.. mesti kantoi.. x penuh puasa.. dah beso beso ni.. Alhamudlillah.. Allah bagi peluang utk shin rasa nikmat puasa penuh.. beza la.. dulu kekecit happy time nak raya sbb leh kumpul duit raya.. skrg ni hepi nak raya sbb dapat puasa penuh dan dapat berkumpul ngan org org yak shin syg..

korang plak... banyak beza ker??

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

:|: TinTa Kibod :|: said...

comeynya kekecik dlu :p

jaman dh berubah shin ^_^

luddin said...

setuju...zaman dah berubah...ke arah kemodenan...

dulu ingat lagi arwah atuk buat kuih bahulu bakar pakai sabut kelapa...*nanges*

Aisyah Rafaei said...

uih..byk benor beza nyer shin..masa renit pikior sonok je..mana tau dah besor byk betoi dugaan dlm hidup kan? Tp akak puas jd budak kpg..bersyukor zaman kiter masih kekampungan..budak kpg sekarang dah tak merase suasana nak nyambut raye mcm kiter rase dulu..