Wednesday, August 1, 2012

cerita ari ke 12 puasa - songket

haaa.. arini shin nak cite pasal songket.. ngee.. ari raya kalo bebaju melayu mmg x lengkap la kalo x bersongket kan.. takkan nak togel jer.. kalo xde pon atleast amek kain pelikat.. lipat dua.. then sarung wat mcm pakai songket.. kira halal la kann..

menurut wikipedia.. songket ni biasanya di tenun tangan dengan menggunakan benang emas atopon perak.. maksud perkataan SONGKET tu adalah.. membawa keluar atau menarik benang daripada kain atau menenung benang emas ato perak..

dari segi sejarah.. kebiasaan orang yak memakai songket ni adalah golong bangsawan.. golongan di raja ato pon orang besar negeri #gitu

songket ni popular di Malaysia dan Indonesia sejak abad ke 13 lagik.. perghh lama tu kannn.. makin rumit corak songket.. makin halus tenunan songket.. makin menunggukan tarap kebesaran si pemakai.. haaa.. kiranya.. makin cantik songket.. makin mahal harganya.. makin tinggi la martabat si pemakai..dulu laaa.. skrg rasanya xde lagik pikir camtu kan.. sesapa leh pakai.. yak murah.. yak mahal.. asalkan cantik.. kena ngan kaler baju.. #kannn

sejarah dari mana datangnya songket ini tidak dapat di kenal pasti.. even tanya google pon depa jawab TAK TAU.. x dapat di kesan gamaknya.. namun ada asal usul mengatakan songket ni berasal dari Siam.. sebab perkataan "menyungkit" tu dalam perkataan siam bermaksut "kek".. dan ada jugak mengatanan ia nya berasal dari Cina.. hmmm Cina??? mcm pelik jer.. kalo dari Pakistan ker India ker bole jadi gak kann..

yank pasti dari mana pon asalnya songket ni.. yak popularnyer tetap di Terengganu.. huhu.. pegi jer Pasar Payang tu.. berlambak songket.. dari yak murah sampai ke mahal.. dari puluh ringgi sampai ker puluh ribu.. #ko ado?

alkesahnya masa shin pegi Terengganu itu haru.. sempat la shin mencuci mata hampir semua kedai songket yak ada.. nak cari paling murah tp cantik punya pasal... huhu 

yak ni harga paling murah dia bagi Rm350

hok ni pon sama... Rm350

jangan terkejut.. kalo pergi luar Terengganu.. harga kain songket mcm yak shin tunjuk tu leh melampau harganya.. jadi Rm1200.. haaa.. nnt dia akan kurangkan paling rendah Rm900.. so.. jgn terpedaya laa.. sebenarnya kalo pergi Terengganu.. korang leh dpt lebih murah dari tu...

antara corak laen.. gamar ni shin google jer..

tapi yak ni berkenan di hati.. harga di rahsiakan~

sekarang ni.. banyak pattern songket ada jual.. yak tulen.. yak tiruan.. yak tenun tangan.. yak tenun mesin.. yak Terengganu nyer.. yak pakistan nyer.. korang cuma kena pandai menilai.. kuasa membeli di tangan korang.. jgn sampai kena kencing udah ler.. pendapat shin.. kalo kain songket tu ringan.. lembik.. so harga nya patut murah.. kalo kain berat.. corak rumit.. kaler banyak.. kalo mahal pon mmg berbaloi laaa..

sebut pasal tipu menipu songket ni.. baru baru ni ada kuar kat surat kabo pasal penipuan jualan songket.. haa jap ek shin tepek..

KUALA TERENGGANU: Pengguna yang ingin membeli songket Terengganu perlu berhati-hati berikutan ada segelintir peniaga yang tidak bertanggungjawab di negeri ini menjual songket tiruan dari India dengan harga tinggi seperti songket tempatan.

Malah, songket tiruan yang didakwa seakan-akan songket tempatan itu ditiru 100 peratus bagi mengaburi mata pengguna sehingga sukar untuk membezakannya. Lebih teruk apabila penjualan songket tiruan secara berleluasa itu melumpuhkan pasaran songket tempatan serta menjejaskan pendapatan penenun songket berkenaan.

Penenun songket, Ahmad Ibrahim, 45, dari Kampung Manir, berkata sejak songket dari India dijual berleluasa di Pasar Besar Kedai Payang, permintaan terhadap songket Terengganu semakin berkurangan.

“Sedih juga apabila mengenangkan nasib, malah perbuatan segelintir peniaga yang menjual songket itu dan menipu dengan mendakwa songket yang dijual itu songket Terengganu juga mengecewakan. Songket tiruan bermutu rendah berbanding songket Terengganu, paling lama ia hanya boleh dipakai selama satu tahun.

Sementara itu, peniaga songket, Syed Ahmad Idrus, 72, berkata sebagai peniaga songket dia juga terkilan dengan sikap segelintir peniaga yang sanggup menipu pengguna apabila menjual songket India dengan harga tinggi seperti songket Terengganu.

“Cuba bayangkan, untuk sehelai songket tiruan itu, kami hanya membayar RM12 sehelai dan ia mengikut gred, namun segelintir peniaga menjualnya dengan harga RM200 hingga RM400 sehelai. Saya akui, boleh dikatakan semua peniaga menjual songket tiruan termasuk saya tetapi saya menjualnya dengan harga RM50 sehelai dan menjelaskan kepada pelanggan antara songket tiruan dan songket Terengganu.

“Tambahan pula, songket tiruan itu tidak memerlukan peniaga mengeluarkan modal kerana ia di hantar oleh pembekal dari India. Terpulanglah kepada peniaga sama ada ingin menjualnya dengan harga tinggi atau sebaliknya," katanya.

*** end ***

hmmm harga yak tiruan tu penjual leh dapat ngan harga Rm12 selai.. pastu jual Rm50 selai.. perghhh banyak untung tu kannnnn.. tp kena la jujur.. ckp songket tu di tenun mesin.. jgn gunakan nama Songket Terengganu utk menipu.. x elok tu kannn..

hmm ok lah.. mata dah ngantok.. kena tido.. esok nak kena kerjaaa.. boring boring.. x sabo dah nak cuti raya.. x sabo nak pakai baju raya... huhu.. selamat tido.. jgn lupa mangon sahur ek..

sekian~


ececeh~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

Aisyah Rafaei said...

Shin...mak ai..lawonye songket2 sampin..ni kuor tajuk sket..akak baru khatam 1/3 jus blog shin ni..kelakor le entri2 shin..gelok gulin2 akak baca..haha..akak pun sari 2 ni rajin ngupdate blog..tp blog akak xde semeriah dan mesra alam cam blog shin..xde hiasan...byk hurup je..di short cut kan..jemput betandang le ek..

ejans said...

nice info =)

Anonymous said...

Dear Shin
Songket yang ditunjukkan di atas berharga RM350 itu songket drpd India, bukan songket asli Terengganu.
Hanya Jauhari yang kenal manikam, kena cari expert on songket untuk kenal, kalau orang biasa memang tak dapat bezakan.

Akukah Lelaki Itu said...

bro tu songket dari india yg bro tunjuk kat gambar..