Sunday, February 9, 2014

Waterproof Cameras: What Makes Them Waterproof?

hari cecuti ni shin ngabiskan masa kat umah jer.. semalam cuti shin dah gigih carik duit.. dah lama x dapat keje overtime.. smlm pulun habis.. tetunggu gak arini kot kot ada.. tp hampa.. hukk.. xpe la.. xde rejeki.. shin kena kumpul duit sebanyak yak boleh.. buat masa ni dah ada 4 destinasi yak shin nk kena hadap.. semua tu perlukan duit.. dah la tu.. camera DSLR shin wat hal.. hurmm lom ada peluang nk gi anto kedai baiki.. acaner ni.. x lama jer lagi shin dah nak bejalan.. x besh la kalo camera xde #nanges

dah beberapa ari shin dok godeh tenet.. survey pasal camera kalis air.. memandangkan shin suka gi laut dan tempat yak berpemandangan.. shin amat memerlukan camera yak gambo dia cantik.. leh masok dalam air.. dan harga murah #sengih

kengkawan ada idea x???

bila sebut camera kalis air ni.. sesapa je tau.. camera tu mesti la jenis tahan lasak.. leh masok dalam air lelama.. pastu leh amek gambo ikan.. gambo time kita berenang.. x risau kalo kena hujan.. tp sebelom nk beli camera kalis air tu.. kena gak amek tau.. sejauh mana kekalisan air dia tu kan.. haa.. meh shin tepek.. shin dapat info ni dari website Top Ten Reviews

Kamera kalis air: Apa yang membuatkan dorang kalis air?
 
sama ada anda seorang adventure atau jenis berani mati, mempunyai sebuah kamera kalis air di tangan boleh sudah cukup memastikan anda boleh mendapatkan shot terbaik tanpa merosakkan sekeping peralatan yang mahal. Percaya atau tidak, kamera digital yang kalis air ini adalah masih bidang yang baru dan semakin meningkat. Biasanya ia disediakan hanya untuk mereka yang mempunyai bajet yang besar. Tetapi kini pengeluar di pasaran sudah mula mengeluarkan model kamera harga rendah. Ini bermakna bahawa orang awam kini boleh mengambil gambar di dalam air dengan harga yang berpatutan.. Tetapi bagaimana memilih kamera yang benar-benar bagus, dan bagaimana anda boleh membiarkan  kamera anda dalam keadaan sempurna?

Camera Housing.  
Perkara pertama yang membezakan kamera kalis air lain daripada kamera digital tetap adalah housing. Housing bagi kamera kalis air perlu benar-benar mantap dan kukuh supaya air tidak dapat masuk ke dalam kamera. Anda juga boleh membeli housing kalis air untuk kamera digital biasa anda, tetapi membeli sebuah kamera kalis air dengan housing kalis air buatan kilang adalah biasanya lebih dipercayai, kerana besar kemungkinan jika ada sedikit kesilapan pengguna.. peluang untuk membolehkan air untuk masuk ke dalam kamera adalah tinggi dan ini boleh menyebabkan masalah besar.

Rubber Seals. Sesebuah kilang pengeluar kamera kalis ais secara tidak langsung menerapkan ciri-ciri getah ( rubber seals ) di sekitar dan semua bahagian yang terbuka kamera untuk membolehkan air mengalir dan keluar, tetapi ini juga bermakna bahawa kamera perlu bersih, tanpa garam dan kering sebelum anda menyimpan mereka.

Ketebalan kanta.  
Untuk pengetahuan semua, kaca akan pecah pada kedalaman tertentu. Itulah sebabnya mengapa kapal selam dan kapal-kapal lain dalam air memerlukan windows Super tebal. Jadi, kamera kalis air yang menggunakan konsep yang sama, pada skala yang lebih kecil. Apabila anda membeli sebuah kamera kalis air, salah satu perkara pertama yang anda perlu menyemak adalah kedalaman yang dibenarkan. Hal ini penting, kerana biasanya kamera telah diuji secara kejuruteraan untuk pergi dalam jarak yang tertentu dari permukaan dan tekanan tambahan. Jika anda pergi lebih dalam, peningkatan tekanan air akan berlaku. Berkemungkinan kanta kamera anda akan berkecai. Kamera kalis aie mempunyai kanta yang lebih tebal daripada kamera digital tetap, tetapi ianya tidak benar benar kebal. Jika anda merancang untuk pergi ke laut dalam yang untuk menyelam, pastikan anda menyemak maklumat mendalam bagi setiap model sebelum anda membeli.

Kamera kalis air boleh membolehkan percutian anda lebih bermakna. Jika sebelum ini kamera digital anda hanya boleh mengambil gambar pemandangan di luar sahaja tetapi dengan kamera kalis air anda boleh mengambil pemandangan di luar dan juga di dalam air. Anda hanya perlu pastikan anda tahu apa yang anda beli. Terdapat banyak pilihan, dan anda tidak mahu berakhir dengan kamera yang benar-benar tidak sesuai dengan keperluan anda.
 
hurmmm menariknya kalo ada kamera kalis air ni.. hmm buat masa ni shin tertarik ngan dua benda alah ni.. kamera Pentax WG-3 Gps ngan GoPro Hero 3+ hmm nk kena survey kat JB.. leh godeh sekali.. minggu dpn ar..

 anggaran harga RM1200

 anggaran harga RM1500

apapon ekot kemampuan laa.. rasanya Pentax tu shin mampu.. walaupon shin mmg teringin nak ada GoPro.. mahal skit.. lg satu.. nk nengok function kedua camera ni.. mana lagi senang pakai.. kang nnt beli tp x reti guna.. mebazir je #nanges

hope murah la rejeki.. dpt beli #hukk

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen


9 comments:

Sylarius Yusof said...

Kamera tahan masuk air ni biasanya berguna bagi penunggang motosikal. Kadang tetiba kena hujan turun lebat, memang tak sempat nak sarung baju hujan.

Basah baju takper, boleh jemur. Basah hanset, masuk kedai la jawabnya. Haha

Sobri Yaacob said...

klau nak beli beli go pro..serius sangat berpuas hati..kawan dah angkat satu.. nak berself pun puas hati :)

i'm shin... i'm inesen said...

Sylarius Yusof : haha kemaen.. skrg dah ada jual beg pestik kalis air utk hp

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : utk berselfie kena beli tongkat sakit dia tu.. di jual berasingan.. hmm senang x guna gopro.. hurm 6 March ni shin travel.. yok join.. 9 May pon sama.. nk gi nengok gunung Bromo kat Surabaya.. tp sensorang.. xde kawan.. yok yok

t.a.t.a said...

Kita tahu, abg shin buat entry ni sebab nak bagi kita hadiah tu kan?

kan?

kaaannnn?


*kelip-kelip mata.

i'm shin... i'm inesen said...

t.a.t.a : tettttt salah.. shin nk hadiah dari kamu laa haha #sengihpalingmanis

t.a.t.a said...

terbalik la pulak. hahaha apa la abg shin ni.

i'm shin... i'm inesen said...

t.a.t.a : haha camtu la

Sobri Yaacob said...

owh ya.. tapi g pro..nak travel snang baca..saya klau dberi plihan.. skrg memng saya akan tkar cmera dslr..tkar dgm cmera compact snang nak bawa jalan..tengkok pun x sakit..he..he. member ckp ok.. tapi saya pun x pnah tesh g pro mcm mana..
almak bestnya nak p surabaya.. naik gunung berapi ya? nak ikut..tapi x sure bleh ke x...takut dpt keja baru pyah nak mintak cuti :)