Friday, March 4, 2011

setiap pertemuan ada perpisahan


peaceeeeeee! ngee. heyo kengkawan.. selamat hari Jumaat ek.. seronoknya.. esok dah x yah keje.. dah leh pi merap.. dating dating.. cari jodoh.. hurm x sabar!!

korang wat pe esok??? shin ingat shin nak pi persada JB.. ada PC Fair.. sorang sorang jer.. xde hal.. tp kalo ada yg nak join.. ok jer.. jumpa korang kat sana ek... kita kenal kenal.. kot kot hati berkenan.. leh wat teman geli geli hehehe

sebut pasal jodoh.. ni haa shin nak kongsi artikel dari keratan akhbar Utusan Malaysia edisi hari ini.. pasal jodoh yg kecundang gitu.. jom kita baca..


PUTRAJAYA 3 Mac – Purata pasangan Islam yang bercerai di negara ini mencatatkan rekod mengejutkan iaitu satu pasangan setiap 15 minit.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim berkata, angka itu diperoleh berdasarkan rekod Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) pada 2009.

Menurut beliau, statistik perceraian itu terus menunjukkan peningkatan saban tahun dan ia mencetuskan kebimbangan mengenai keharmonian rumah tangga terutamanya dalam kalangan golongan muda.

Beliau berkata, kebanyakan kes perceraian berlaku disebabkan pasangan suami isteri tidak begitu menghayati kehendak ajaran agama dalam melayari kehidupan rumah tangga termasuk menunaikan tanggungjawab sebaik mungkin.

Masalah ini mungkin disebabkan peredaran masa yang memaksa mana-mana pasangan mengambil jalan mudah menamatkan ikatan perkahwinan mereka.

Beliau menasihatkan pasangan yang bakal berkahwin supaya bersedia menghadapi tekanan seperti proses penyesuaian tingkah laku dan tabiat suami isteri.

Dalam pada itu, katanya, mereka juga harus bersedia menanggung beban tugas dengan penambahan anak, beban membayar hutang, membeli kenderaan dan menguruskan perbelanjaan persekolahan anak-anak.

Sementara itu, katanya, perceraian memberi kesan buruk kepada anak-anak hingga banyak gejala sosial berpunca daripada keluarga yang kucar-kacir.

*** end ***

sebelum tu.. shin mintak maap.. kalo entri ni agak sensitif pada kengkawan yg membacanya.. mungkin korang antara mangsa penceraian ibu bapa.. atau korang sendiri pernah berkahwin dan bercerai.. atau korang seorang yg trauma pasal penceraian sbb korang byk kali putus cinta.. putus tunang.. haa shin x bermaksud apa apa ek.. saja nak kongsi pendapat jer..

kekadang.. shin pun x paham.. ada org berkawan bagai nak rak.. bahagiaa.. dari skolah sampai dah bekerja.. sentiasa bersama.. kat skolah lagi dah berkapel.. begado.. tetap bersama.. lebih 10 tahun.. lalu berkahwin.. tp dengar dengar.. dorang bercerai.. x sampai 2 tahun.. masing masing bagi alasan x sefahaman.. aishh.. dah 10 tahun still x faham lagi satu sama lain ek?? pelik...

orang dulu dulu.. mcm mak babah shin contohnya.. kawen bukan suka sama suka.. tp leh bertahan lebih 45 tahun.. kakak shin yg kena kawen paksa umo 17 tahun.. sampai skrg bersama suami dia.. mungkin tu org dulu dulu kot..

actually shin pun takot kalo bab kawen kawen ni.. takot bosan.. nnt x mesra.. atau rasa tak bahagia.. pastu nnt camne nak kawen lama lama.. sampai tua lak tu *nanges

shin rasa la kan.. faktor org skrg ni berkawen x lama.. mungkin ada antara dorang ni.. pernah wat hubungan sex sebelum berkahwin.. haaa ni mungkin realiti kot.. dorang dah rasa nikmat dulu.. pastu mungkin lepas dah lama sedap sedap.. tiba masa dorang kawen.. mungkin terpaksa.. atau desakan salah satu pihak.. biasanya pompuan ar.. pastu nnt lepas kawen.. mcm sama jer.. xde kerseronokkan.. sebab dorang dah rasa dulu... ni apa yg shin pikir laa

atau.. sebab org skrg.. bz manjang.. lelaki kuar keje.. pompuan pun sama.. lelaki enjoy kat luar.. pompuan pon reti enjoy gak.. memasing tau cari duit sendiri.. pastu memasing rasa dorang x kesah kalo becerai.. sbb x bergantung sesama sendiri.. sex bukan lagi keutamaan.. anak anak.. memasing leh jaga.. xpun dah biasa hantar anak anak kat umah penjaga atau kat umah family kat kampong.. amik time hujung minggu atau time cuti skolah.. leh jadi jugak kan!

faktor kemajuan teknologi dan hiburan.. mcm sms, facebook, karaoke... haa semua ni leh jadi penyebab jugak.. memasing ada hiburan baru.. bosan ngan pasangan.. dorang cari alternative lain.. kenal org baru.. tu pasal nnt jadi cerai berai..

duit xde.. harta xde.. ni pun antara penyebab bercerai.. sebab duit, sesapa leh jadi panas hati.. bole buat bergado.. sanggup berbunuh.. haaa.. last last rumahtangga x aman.. pastu bercerai.. banyak lagi sebab kot.. tp ni yg shin rasa antara penyebab utama.. mengapa dorang bercerai..

yg jadi mangsa.. anak anak.. kalo anak dah besar xper la gak.. tp kalo yg kecik kecik.. hmm kesian dorang.. pastu mak bapak plak jenis pentingkan diri.. lepaskan diri memasing jer.. apa laa.. buat anak pandai.. sengal!

takot ek.. bila kenikmatan rumahtangga dah x de.. takkan la nak paksa diri.. akhirnya.. berpisah la juga.. betul laa.. ajal maut.. jodoh pertemua di Tangan Tuhan.. kita cuma mampu berusaha jer.. apa pon tak sapa suka kan perpisahan..

p/s : kalo PLU PLU.. jgn kan 15 minit.. dalam 5 saat ramai yg clash.. pastu drama air mata kat pesbuk.. then ada yg pay attention kononnya.. terus jumpa kapel baru.. pastu clash semula huhu touch and go lagi la ramai.. isk isk isk.. sedey.. shin pon kalo bole xmo kapel sekejap sekejap.. tp apakan daya.. selalu jadi mangsa keadaan *nanges


tekak tetiba nak makan natang ni la *nanges

sekian ek.. selamat berhujung minggu!!!

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm insen

8 comments:

luddin said...

berkenan dengan baju putih tu...beli kat Tanah Abang ke?

i'm shin... i'm inesen said...

luddin : a'ah.. ngee~

bukankosong said...

jodoh tak panjang,namun kalau bole d'selamatkan cuba selamatkan..begitu juga berkwan harus ada tolak ansur n memahami

i'm shin... i'm inesen said...

bukan kosong : iyer.. tp susah la nak faham antara satu sama lain.. ibarat tido satu bantal.. mimpi lain lain.. rambut sama hitam.. hati lain lain..

::FAIZ FARISH:: said...

kalau blh nak perkahwinan yg kekal sampai akhir hayat

kaAka said...

nice entry shin...
kdg2 dorg xde sbb munasabah pn tuk bcerai,lpas bcerai still cntct each othr..ad yg jd best fren lg tp msng2 hdp single...myB dorg xnk pikul komitmen each othr n xnk btolak ansur..prkahwinan skrg nh mcm main2 jer,bla nk kawin dorg kawin...xtkt kpd hkm hakam sdngkn pncraian adlh jln yg trakhir...
hal nh tjadi dsbbkn krngny pgthuan agama n rndhny moral mereka...yg jd mangsa mstlh ank2...

*emo skit hal cmnh...=(

i'm shin... i'm inesen said...

faiz : semoga org nak camtu kan

i'm shin... i'm inesen said...

kaaka : sabaq naa