Thursday, March 3, 2011

korang donut ker keria??


alololo tomey nya mamat korea ni kann.. ngee.. haa korang nampak tak apa dia pegang tu?? DONUT... korang suka makan donut tak?? hurm ada yg suka.. ada gak yg x minat ek.. pesal rasa dia manis.. ada time rasa tepung alat alat.. huhu.. skrg ni penjual nak lakukan donut.. dorang letak laa macam macam.. hias bagi comel.. bior ramai yak beli.. tp rasanya.. non adoooo...

kengkawan nak dengar cerita tak?? haaa duduk duduk duduk.. camni.. korang pernah dengar Dunkin' Donuts x?? ajer giler kalo x penah dengar kan... hurm.. ha korang tau camne leh terciptanya natang Donut ni.. lantas teciptanya kedai Dunkin Donut?? jom shin cite skrg!!


pada tahun 1847.. di satu hari di perang dunia pertama.. burung burung pun berkicauan pada ari itu.. ada yg bekerja.. ada yg bergembira.. seorang pegawai tentera iaitu Kapton Hanson Crockett Gregory mendapati adunan kueh yg di goreng untuk anggota tentera tidak masak pada bahagian tengahnya..

oleh itu.. dia pun tak pasal pasal memandai buat lobang pada bahagian tengah kuih tersebut.. apabila di masak.. takde lagi bahagian tengah yg tak masak.. malah kueh tu menjadi semakin sedap kaedahnya.. sejak hari itu.. kueh ada di tengahnya ada lobang itu di panggil sebagai kueh donut.. ngee~

donut menjadi kueh kegemaran anggotan tentera.. malah donut di jadikan sebagai makanan penghormatan bagi tentera yg pulang dari berjuang.. di Chicago telah menetapkan Hari Donut pada 4 & 5hb June.. ngee.. ala besday shin 3hb June.. x kena plak ngan Hari Donut *nanges

dengan popularnya Donut ni.. secara tak langsung telah mendorong seorang pengusaha makanan yg bernama William Rosenberg untuk menjual donut sebagai salah satu menu utama di kedainya.. Rosenberg telah membuka kedai kopi dan donut pada tahun 1948 dengan nama Open Kettle di Quincy, Massachussets... perghh apesal teruk bebeno nama tempat ni ek..

pada tahun 1950.. Rosenberg telah menukarkan nama kedainya menjadi Dunkin' Donut.. haa.. Dunkin' Donut telah menjadi terkenal sekelip mata di seluruh dunia.. haa cuba korang kelip mata.. popular tak natang ni?? huhu.. anyway.. Rosenberg ni mati pada 20 September 2002.. wahh cantik nombor kan.. dia mati akibat kanser.. uiks.. ingatkan mati sbb kencik manis ker.. sbb donut donut kat kedai dia kan manis manis.. uhuk~

begitulah serba ringkas citer pasal asal usul Dunkin' Donuts ni.. haa ringkas ker?? huhu.. haa korang jangan main bedal jer.. kena tau sejarah dia ek.. pastu.. makan pon agak2 ler.. kang korang pon leh jadi mcm donut tu.. gebu jer.. huhu


haa ni plak donut kampong.. donut malaysia.. yg di jual tepi jalan.. ngee.. petang tadi... lepas balik dari senam.. shin singgah la jap.. pastu x leh tahan nengok natang ni.. beli la Rm2... roti goreng Rm1 huhu.. sedappp..


nak tak??? jgn shin jadi tembam cam donut sudah ler!


sebut pasal Donut ni.. teringat drama Donut yg penah main kat TV Asteruk.. shin tengok masa ikot encik Nolan pi celebrate besday Nic.. pastu kat umah dia ada record cite ni.. so nengok laa reramai huhu... menarik la.. haa korang Donut ke Keria??? kalo yg penah nengok cite ni mesti tauuuuu!

haaa ni shin nak tepek gambo comel actor korea, Kim Bum.. belakon cite Baker King.. sangat comel la ngan Donut dia.. alololo.. suka sgtttt nengok.. mcm nak picit picit orgnyaa.. eh donutnyaaa..






comel kannnn!



kalo camni la penjualnya.. hari hari shin nak mkn donut~


haa korang penah nengok x natang ni.. benda ni maenan jer.. tp ada bau kueh.. haa sedap nya.. comel lak tu.. geram nengok.. hurm.. x de sapa nak hadiahkan ker?? hahahaah *x malu

p/s : sapa nak belaja buat adunan donut.. leh klik kat [sini] ek

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

15 comments:

Calvin Charles said...

i like Big Apple than Dunkin Donut... ngee~ Bestnyer donut buatan malaysia... well, i love any types of donuts... hurmmm tetibe jer pasal donut laparrrr..... sbb belajar bnyk sngt ari ne.... :(

Fauzzan Helmy Anuar said...

Kurangkan manis dalam makanan... Lebihkan manis dalam senyuman...
Senyum...
Eh, macam kenallah awak ni kan. Awak ni facebookers yang femes tu kan? Wah!!!

p/s: Donut sambal... Entahlah. Mie kek marble~

a m e said...

HAHAHA . shin shin , guling guling ame gelak baca post nie . BHAHA .

ehh , jap jap . ape tu ? donut with sambal ? ame tak pernah jumpa pun . :O

adamzico said...

Prefer Big Apple or Jco..

::FAIZ FARISH:: said...

makan donat kekadang... tp suka big aple donut.. hehehe

pakcik said...

This is major JUNK food.. sugar... OIL... you will grow PLUMP / FAT / OBESE like those doughnuts..

Even local keria is full of OIL when it's fried.. worse when its covered with a layer of crystalised sugar..

Fried bread? do you know how much OIL it absorbs and retains?

i'm shin... i'm inesen said...

calvin : x penah masuk kedai big apple.. makan lagi la x penah *nanges

i'm shin... i'm inesen said...

fauzan : ouh awak la yg add sy semalam ek.. patut la mcm familiar.. mekaceh ek awak.. sbb ada sy.. nahh.. donut!!

i'm shin... i'm inesen said...

ame : naper?? x kelakar pon entri ni... hurm.. meh sini.. kita makan donut sambal sesama.. nak??

i'm shin... i'm inesen said...

adam : x penah masuk kedai big apple.. makan lagi la x penah *nanges

i'm shin... i'm inesen said...

faiz : x penah masuk kedai big apple.. makan lagi la x penah *nanges

i'm shin... i'm inesen said...

pakcik : iyo laaaaaaaa.. bukan selalu pon makan.. *sigh.. ada org xmo jumpa shin aritu.. cedey..

pakcik said...

I think you dont understand the difference between COULD NOT meet and WOULD NOT meet...

:)

i am S!L4H.. said...

suke donat sbb die lembut. lg2 yg ade corak2 tumpah coklat la tabur la. heee. lme dh x mkn keria. T__T

luddin said...

dua-dua la......bak kata orang jgn memilih sangat.....hehehhe...
donut JCo pun sedap....tapi semua dah mahal la skrg nie...tax dah 6 %...ok yg ini kene cari keria laaa...huhuhu