Sunday, May 18, 2014

bila orang bujang ke dapur - kerabu mangga

heyo kengkawan.. selamat berhujung minggu ek.. selamat bekeje bagi yak rela di kejekan di hari Ahad yak sejuk ni.. huhu kat tempat shin skrg ni ngah hujan lebat.. jap gi nak sesiap gi bando Kulai sat.. nak cari cake utk celebrate besday mak malam karang.. pepagik lagik shin dah gigih ke paso.. bajet nak bikin nasi ayam.. beli semua bahan bahan then shin anto umah kakak shin.. hehe kasi dia masak la.. kalo shin masak karang hapah xleh makan #nanges

memadangkan ada buah pelam apple muda kat umah.. shin plan nak wat kerabu mangga la gamaknya.. nak padokkan makan ngan nasik ayam karang.. x penah wat.. pestime.. sibaek kengkawan shin ramai yak menolong.. dorang tolong kat whatsapp hehe.. sejak join group UPSR 1990.. terus jumpa balik ramai kengkawan lama.. endut lama.. hehe.. 
 
haaa jom shin tunjuk kengkawan acaner nak wat kerabu mangga ek.. ni basih jer ler.. ada org letak sos ikan la.. taugeh la.. mcm mcm lagik la.. tp shin wat apa yak ada jer kat umah ni ek.. 

bahan utama dia.. pelam muda + limau nipih.. pelam ni kita cari yak x lah berapa muda.. tp jangan plak dah dekat nak masak.. nnt x berapa keras ek.. shin guna 2 bijik jer pelam apple ni..

kendian.. kita ada bunga kantan.. kalo xde bunga kantan jgn plak cecuba nak guna bunga ros ker.. bunga raya ker.. bunga taik ayam ker.. tp kalo korang suka.. x kesahhh ok jer.. shin guna satu kuntum jer bunga kantan ni..

udang kering.. hurmm shin guna skit jer.. kalo korang ada penyakit resung.. toksah ler letak ek.. kang x pasal pasal menggatal pastu huhu.. sangan la kecap udang kering ni.. tp jgn la sampai hangus ek..

udang ni shin kisar halus

 amek senggengam kacang.. sangan then tumbuk kasar

pelam tu di hiris dan potong agak halus.. or ekot ketebalan yak korang suka.. pastu korang potong la bawang beso sebijik.. size kecik jer.. pastu amek la lada cili 5-6 bijik.. kalo korang suka pedas.. letak lebih skit.. potong halus halus.. pastu korang gaul semua.. letak skit garam and skit gula.. pastu perahkan air limau nipih ek.. pastu korang perapkan jap dalam peti ais.. nak makan terus pon boleh.. tp lom rasa kick lagik laa..

ni la hasilnya ek..

selamat mencoba ek kengkawannn #sengih

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

8 comments:

Sobri Yaacob said...

wow..dia punya gambar mula2 tu sungguh mengairahkan!!
owh teringin nak rasa jarabu mangga shin..eh cerita gunung bromo tu dah abih ke?

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : lom sempat update .. esok leh start kot hehe.. meh la sini makan kerabu mangga

luddin said...

shin...beso sungguh pelam tu....nak sebesar kepala...pelam gapo tu?

i'm shin... i'm inesen said...

luddin : pelam apple huhu

Sylarius Yusof said...

Balik-balik dari Bromo terus cerita pasal kerabu mangga. Haha. Kerabu mangga ni kalau makan kat kedai, yang sedap selalunya yang kat kedai tom yam. Kedai lain macam kureng sikit tastenya.

i'm shin... i'm inesen said...

Sylarius Yusof : mungkin pasal dorang lg terer wat kot.. selalu makan.. shin pon wat sedap tau.. meh la rasa

Lizzie Yasmin said...

nyum.. letak banyak cili, mangga keras skit. Ratah kerabu tak payah sentuh nasi.

i'm shin... i'm inesen said...

Lizzie Yasmin : mau kang sakit perot