Thursday, May 28, 2009

jom pi bayar bil



mak shin kata... dia penat dok umah.. kena ngemas.. kena masak... kena buat macam macam.. ( ek eleh shin tengok dia banyak baring jerrrrrrrr )

dia kata lagi.. bukan senang nak jadi orang pompuan.. duit belanja semua orang pompuan uruskan.. nak harapkan orang lelaki.. memang tiap bulan tak cukup duit jer.. sebab tu mak akan mintak abah duit untuk dia simpan.. kalo abah nak pi pasar.. mak yang akan bagi duit.. hmmmmm..

mak kata lagi dengan bangga.... tengoklahh.. sebab mak reti simpan duit.. mak dapat belikan macam macam untuk umah ni.. mak dapat besarkan umah semua... nak harapkan abah??? hmm hampeh... ish ish ish.. derhaka kannn mak cakap mcm tu kat abah..

abah plak dok cakap... orang pompuan suka memaksa dan wat apa apa x pk panjang.. nanti bila benda yg dia buat x menjadi.. orang lelaki gak di salahkan.. lagi satu.. orang pompuan bukan jer pandai menyimpan... tp pandai kelepet duit suamisendiri... sebab tu duit dia banyak.. duit suami duit dia.. duit dia lak suami x leh usik.. hmmmm patut la kannnnnnn...

tp kan... shin bangga ngan diri sendiri... walaupun shin xde ciri ciri anak yg soleh.. tp sebagai anak yg inesen tu ada yer.. yg pandai buat sesuatu untuk family tanpa di suruh.. hmmm ( kembang idung jap ).. puji diri sendiri la ek.. bila lagi..

tiap kali bil sampai.. secara automatik shin akan simpan kat satu tempat.. shin asingkan bil terbaru ngan bil yg lama.. kalo nak harap mak shin... hmmm bila time nak bayar.. time tu la dia lupa bil tu dia letak kat mana... kekadang sebab terlebih rajin.. abis semua benda dia nak buang.. nak bakar.. termasuk lah surat surat penting.. gambar.. bil... benda camni la buat mak ngan abah selalu berkelahi.. ngee~

padahal shin dah ajar kat mak.. bil bil.. surat surat.. simpan dalam kotak.. jangan di buang.. kekadang kita perlukan bil bil tu semua.. awal awal dia ikut.. tp lelama ngan kotak kotak tu sekali dia bakar...

lepas tu shin sendiri yg simpankan bil.. pastu bila time nak bayar.. baru shin totalkan semua.. mintak kat mak duit.. masa tu la dia dok bebel.. naper bil tinggi sangat... dia suruh reduce guna api.. guna air.. ek eleh.. kekadang dia lupa matikan air.. dia lupa matikan kipas.. lupa matikan iron baju.. kalo dia bole jer.. kalo orang lain.. mmg kena bebel.. that's my mak!!

nak harapkan abah dok bayar bil... hmm baik tak yah... tau tau.. dapat jer bil tertunggak.. memang la dia dah bayar.. tp sebab lambat.. so jadi la bil terunggak.. dan mak shin plak.. bila tengok bil yg tertunggak tu.. mula besokan bijik mata... puas la kita explain.. yg total bil tu di campur ngan bayaran terdahulu... perghhh dia punya lambat penerimaan tu boleh bikin shin jadi anak yg derhaka.. susah nak xplain ngan orang yg x paham ni..

satu lagi kelebihan shin... ececeh.. bila bil x sampai @ x sampai langsung.. contohnya bil asteruk atau bil streamyx.. shin dah tau ammountnya.. so shin simpan duitnya.. letak kat kotak bil.. bila bulan depan dapat bil terbaru.. so.. shin dah standby duit yg tertunggak.. so xde la rasa beban sangat.. kannnnnnnn... so mentang mentang bil x sampai.. duit tu jgn di enjoy ok!

ada orang dok ckp.. naper x guna maybank2u.. naper nak susah susah pi pejabat pos @ bank.. hmm ish ish.. bukan shin x cerdit IT yer.. banyak kelebihannya kalo kita bergerak.. kuar umah.. pi buat urusan ni semua.. selain dapat cuci cuci mata.. mungkin kita terjumpa semula kawan kawan lama.. selain tu.. dapat la kita membakar lemak yang ada.. sambil bediri.. kita jalan setempat.. baca pamplet yg ada... tak gitu... dan yang paling penting.. masa kita nak bayar bil tu.. kot kot kita bertemu jodoh kat sana yer ... mana la tau kan... ngee~

leganya hari ni dah bayar semua bil... lepas ni.. tinggal nak bayar duit umah bujang jer.. lepas tu.. kepala otak bersih dari pk nak bayar bil semua.. hidup sihat.. aman bahagia.. tak gitu..

korang jangan lupa bayar bil ek.. sekian.. jumpa lagi


dah masuk 3 bulan bil api kat umah ni free sokmo.. mungkin sbb benda alah ni rosak kot.. ni kesan kena petir.. selalu nya bil api umah ni mau dekat 40~50 hengget.. tp la ni free.. heran tul..


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

.:Mas Ayu:. said...

rumah minah kiwi free jer..x payah bayar bil pun..jangan jelez tau...

i'm shin... i'm inesen said...

perghhhhhhhhh best tuu.. apesal ek?

.:Mas Ayu:. said...

sebab employer mas ayu sponsored everything..dari makan..minum ngan tempat tinggal plus free internet lagi..

mas syukur dapat employer camnie..so prihatin giteww

AzAz said...

kannnn....bole cuci mata katanya