Saturday, May 9, 2009

selamat hari IBU



tu dia gambar mak shin masa muda muda ngee... suka sangat pic ni...mak shin yak belah kiri.. belah kanan tu.. kawan baik dia.. mak yatin nama dia.. kalo time shin balik kampong kat pagoh tu.. kalo pi pasar awam ada ler jumpa mak yatin ni.. tiap kali raya mesti pegi umah dia.. tak jauh.. umah dia bedepan ngan umah atok shin jer..


ni plak gambo kawen mak ngan abah.. kalo ikut cerita atok & makcik.. dulu ada orang datang merisik mak shin... tp dia xmo... sbb dia nak kawen ngan abah.. tp peliknya.. mak ngan abah dulu kuat bertengkar.. x sangka lak leh kawen.. makcik citer lagik.. lepas kawen pon kuat bertengkar.. asal bertengkar jer.. diaorg balik umah atok shin.. konon nak bercerai laa... tp atok just suh balik umah... tiap kali tengkar mesti adegan tu berlaku.. sampai anak ada 8... kekal sebagai suami isteri.. Alhamdulillah..


ni pic lama kita orang shin masih kecik lagi.. tu yang tengah tutup telinga.. hehehe.. yang lain lain semuanya abang shin.. cuma yg duduk belah kiri sekali tu.. jiran sebelah umah.. ni pic masa raya.. agaknya baru lepas beli kusi kot.. pestik tempat duduk pon x bukak lagik ngee~


ni plak pic mak ngan adik shin... satu satunya adik yg shin ada.. hmm.. sangat la manja ngan mak.. kira adik shin la anak yg paling mak sayang dan manjakan.. menyampah ada.. meluat pun ada.. ngee~


dulu masa kekecik.. family kitaorg sederhana jer.. macam macam kerja mak shin buat.. kerja menoreh getah, kerja ladang, bukak kedai makan, jual kain baju... macam macam la.. mak shin pandai jimat duit.. kelepet duit.. hehehe kalo masa kecik kecik.. nak mintak duit pun susah.. mak ngan abah garang.. kalo dia melazer bukan takat sakit telinga jer.. tp sakit hati meresap ke jantung, hati, limpa... peparu.. tp bila anak anak dah besar.. mak dah bole hidup senang skit.. banyak merayap.. jalan jalan.. pergi mekah... cuma sekarang.. mak kerap x sihat..lebih lebih lagi ada darah tinggi dan lemah jantung.. harap mak sihat2 selalu...

walaupun mak garang.. shin x penah dendam kat mak... apa yg mak buat tu semua.. menjadikan shin jadi 'orang' sekarang ni.. walaupun ada yg x sempurna pada diri shin.. dan mak tau semua tu... tp mak tak penah tunjuk mak benci kat shin.. terima kasih untuk itu... walaupun shin tau.. dalam ramai ramai anak mak... shin la anak yg mak tak puas hati.. yg paling degil.. ( shin tau sbb mak ada cakap kat akak.. dan akak ada sampaikan kat shin )... sedih time dengar.. tp.. mak jangan risau... kalo mak sakit... kalo mak dah tua... kalo anak anak mak yg lain x mau jaga mak.. shin tak akan sekali kali tinggalkan mak.. tp shin tau... akak, abang abang...shin sendirik dan adik... tak akan buat begitu pada mak.. sbb apa yg mak bagi selama ni... kasih sayang... makan minum.. apa apa jer la.. semuanya cukup.. even shin rasa.. kadang kadang.. mak ada pilih kasih.. tp shin x kesah semua tu... tengok la sekarang.. shin dah besar pon..dah nak masuk 31 tahun.. still dapat hidup ngan apa yg mak dah bagi.. anak anak mak yang lain macam tu gak.. xde ahli keluarga kita yang mati x cukup makan.. x cukup kasih sayang.. sbb tu mak jangan risau.. kitaorang sayang kat mak!

dulu kalo mak besarkan mata jer.. shin dah takut.. kalo dah tahap kena cubit tu.. lagi la shin takut... semua tu buat shin tak berani nak kurang ajar kat mak... tp shin mintak maap kalo masa shin marah.. x puas hati.. shin cakap kasar kat mak.. anggap la itu faktor sifat semula jadi yg ada pada semua orang.. tp pecayalah.. shin x penah niat nak derhaka kat mak.. skrang ni.. mak dah tua.. mak dah tak kuat nak pukul pukul shin... tp kalo mak lazer shin sekali jer.. mau cedera.. bengkak hati ni.. even ada tahap shin kena menjawab gak untuk kurangkan stress bila mak rasa mak sorang jer yang betul... maap la mak.. shin x sengaja.. mungkin dah x dapat tahan dah...semoga mak ampunkan dosa dosa shin selama ni... semoga mak paham.. yg shin ni INESEN..

semoga mak dapat terima shin seadanya sebagai anak yg serba kekurangan... tp mak jangan risau.. shin pandai jaga diri sendiri.. cuma kalo dah xde duit.. mmg terpaksa jadikan mak sebagai baitulmal... ngee~ dan shin akan terus berada dekat sini.. duduk dekat ngan mak.. dekat ngan anak anak mak yg lain.. shin tak akan jauh dari semua orang... shin nak tengok orang orang yg shin sayang.. sihat selalu.. susah senang kita sekeluarga bersama.. shin nak selalu tengok mak happy, mak ketawa... yang penting nak tengok mak selalu sihat macam biasa.. cuma kalo bole.. mak rentikan la sifat garang ngan lazer yg masih besisa tu.. hidup ngan aman damai ek~ ngee~

SELAMAT HARI IBU mak... semoga mak sihat sihat selalu... ceria..bahagia dunia dan akhirat.. AMIN.. shin sayang kat mak sangat sangat..

sekian~


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

bestke2003 said...

menitis air mata aku baca posting ni :-(

Umar said...

Comelnye budak shin ni mase kechik

AzAz said...

hensemnyer adik shin, very the jantanz... leh jadik anak ikan ker dik...Opsss...

yup... mmg sedey entry ni... sama lah kita kan... smua mak dlm dunia ni klu bab leter mmg pakar kan.... tapi kita kena taw, mak kita ada satu sajork... xde 2 atau 3... so apa2 yg nk wat kena utamakan permaisuri agong kita dulu nooooo....