Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul


p/s : tahun ni kerajaan Johor x mengajurkan majlis perarakan sempena Maulidur Rasul.. Alhamdulillah... xde unsur biadaah, xde agenda politik.. xde unsur munafiq.. xde unsur fitnah.. hmm apa kata dalam duduk duduk tu.. sesekali berselawat ke atas Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.. semoga kita mendapat syafa'at baginda diakhirat kelak...

kalo masa skolah2 dulu.. banyak la cerita bab kelebihan selawat ni.. hmm salah satu yg popular... ada sorang ustaz ni dok cerita... alkisahnya kita sebagai ummat Nabi Muhammaad ni sangat la beruntung.. pasai apa.. pasai sah sah masa akhirat kelak.. Nabi Muhammad yg amat terkenal ngan sifat penyayangnya itu, seboleh boleh nak ummat baginda semua masuk syurga.. sehinggakan sebelum baginda wafat.. perkataan yg kuar dari mulut baginda adalah 'ummatti', 'ummatti' bermaksud ummatku ummatku.. betapa baginda berasa gusar akan nasib ummatnya pabila baginda xde nanti..

then masa hari akhirat kelak.. berlaku la timbangan amalan kita.. mana lebih banyak, dosa ker pahala... ada satu special case untuk ummat Nabi Muhammad ni.. xdpt pada ummat Nabi Nabi yang terdahulu.. iaitu.. barang siapa yg banyak berselawat ke atas junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, maka di situlah ganjaran yg akan kita dapat nanti.. timbangan pahala kita akan di beratkkan.. selagi banyak mana kita beselawat...

ada gak cerita yg mengatakan.. Nabi Muhammad akan membentangkan serbannya... kalo kita banyak berselawat.. makan serban itu akan panjang la berjela jela... kalo kita skit jer berselawat.. makan pendek la... wallahualam..

bab syafaat ni.. hanya Allah yg Maha Mengetahui.. kalo DIA mengizinkan.. InsyaAllh.. kita akan dapat jugak nanti.. yg penting.. kita kena amik port skit bab ni..

sedangkan kita hampir hari hari dok karok lagu omputeh.. lagu korea.. lagu hindustan.. bebelit belit lidah kita dok hafal... x bosan... apa kata.. kita sebut lak perkataan arab yg ringkas ni... iaitu selawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
Allahumma salli `ala muhammadin wa`ala ali muhammad

hah.. nak lebih panjang pun ado ek.. wat ler mana yg korang mampu... kita tok sah pikir pasal benefitnya.. kalo cari dan baca kat tenet.. mmg banyak la artikel ok citer pasal fadhilatnya yg kita leh jumpa.. macam macam.. x tau sohih ker tak.. tp yg paling sohih.. gerenti kita akan dapat pahala.. huhu.. dan kalo kita selawat.. insyaAllah.. Nabi akan jawab selawat tu ek..

untungnya kalo ada di antara kita yg x tinggal solat 5 waktu sehari semalam.. for sure dalam solat tu sendiri, automaticly kita berselawat ke atas Nabi melalui tahiyat awal, tahiyat akhir, doa qunut, doa lepas solat... haa.. dari situ kita nampak hikmahnya mengerjakan solat kan.. Alla Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.

tp kalo kita plak jenis solat seminggu sekali.. time hari Jumaat jer.. tu pun sebab malu kat kengkawan opis.. x pon boifren ajak pi solat.. time tu la baru kita berselawat.. lagi haru kalo setahun sekali dua jer solat.. tu pun masa solat sunat hari raya.. perghhh.. lagi la ciput kita ok selawat.. dan paling sadis.. kalo setahun sekali pun xde solat.. nauzubillah min zalik.. harap harapnya.. kita semua.. kawan kawan yg shin sayang ni xde la macam tu sekali ek... hmm...

oleh itu.. marilah sama sama berselawat.. bukan hari ni jer.. hari hari lain gak.. dan jangan lupa.. solat.. ''walaupun hidup seribu tahun, kalau tak semayang apa gunanya''... ngerti!!!

sekian... Salam Maulidur Rasul

m(^0^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

AkU said...

jom kta uat perarakan sendiri..kat tgh2 Bukit Bintang..hehhe..

ikanbilis said...

alhamdulilllah... this is my favorite post by you =)

Adam said...

kat bukit bintang katanyaaaa... jom shin..bes gak

i'm shin... i'm inesen said...

aku : ok gak tu.. bagi 'ceria' skit kat bukit bintang tu...

ikanbilis : ouh yer ker.. x pasan lak..

adam : hm yer la tu.. pastu kita nak pi mana??? ehemm.. balik umah adam la ek..