Monday, March 29, 2010

2 jasad 1 lahad


shin baru ja balik dari melawat arwah jiran shin.. cuaca panas.. tp alhamdulillah.. masa kat kubur tadi.. redup la plak.. panas skejap jer... then anak arwah yg kat kuching pun dah sampai.. lepas jer solat zohor tadi.. terus siap siap solatkan jenazah...


arwah pakcik Haji Hashim ngan arwah makcik Hajah Maznab

hmm dah ditakdirkankan Allah cabut cabut ajal depa suami isteri pada hari yg sama.. shin pun selalu nampak depa ni rajin kuar bedua.. x kira la kat mana mana... shin xleh lupa suara besar pakcik Hashim ni.. makcik nab ni plak.. suara dia nyaring.. kalo dia dok melepak kat umah parent shin dok chit chat ngan mak shin.. shin dah leh agak.. suara dia... hmm lepas ni dah xde dengar dah...


mayat di kebumikan dalam satu lahad ja..





selesai sudah... yg bagusnya anak anak arwah ni.. semuanya xde meraung ker meratap hiba ker semasa kat tanah perkuburan.. sesekali nampak la depa dok menahan sedu..

uztaz shin ada bagitau.. kalo kita ada anak nanti.. kita kena beri peringatan kat depa.. kalo kita meninggal nanti.. jangan menangis dok sampai meratap meraung.. sebab itu semua amalan orang jahiliah.. x pasal pasal kita dapat seksaan kerana tak peringatkan anak cucu kita pasal benda ni..

kita selalu dok habaq.. kita meziarah orang meninggal.. kita macam penghormatan terkakhir.. tp semua tu xde makna.. kalo kita setakat melawa.. pakai baju kaler warna warni mcm pergi fun fair.. pastu melepak kat luar umah.. berbual.. ada yg bergelak ketawa... mcm xde makna penghormatan terakhir kita tu..

seeloknya.. marilah kita sama sama.. sedekahkan fatehah.. bersolat jenazah berjemaah.. terus pergi ke kubur bagi yg lelaki ( afdhal ), kita bukan saje menziarahi arwah sebagai tanda hormat, kasih sayang.. tetapi secara automatik ia memberi peringatan pada kita tentang mati..

yg peliknya.. kalo time pembesar pembesar negeri... raja raja.. depa meninggal.. berduyun duyun orang datang... semuanya menunjukkan simpati, boleh plak memakai pakaian yg menunjukkan rasa kita sama sama berkongsi duka cita.. x kaler hitam.. kaler putih.. tp bila orang biasa meninggal.. masing masing dok pakai baju kaler ceria.. yg pompuan ada yg baju jarang.. aishhh... x paham!

semoga kita sama sama. fikirkan sejenak. kalo kita rajin menziarahi orang meninggal dunia ni.. hopefully.. kalo tak masa kita.. mak parent kita.. akan ramai yg menziarahi jenazah diaorg.. akan ramai yg sembahnyangkan diaorg.. akan ramai yg mendoakan diaorg..

sekian ek.. jumpa lagi.. jaga diri korang bebaik k~

p/s : ntah ntah kita semua x berapa ingat camne nak solat jenazah kan!

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

ezam said...

inilah yg dinamakan cinta ke hujung nyawa bersama.....

so sweet.....moga roh mereka berdua dirahmati dan dilindungi Allah hendaknya...

sayu pula teringat dosa berlambak2 nieh....

haissshhhhh

Helmi Razali said...

aku pun sama. terpikir bila la masa aku nak sampai nanti. Amalan ciput, dosa berbondong bondong. :(

AkU said...

hmmm..
al-Fatihah tuk arwah berdua..
dunia..dunia..

i'm shin... i'm inesen said...

ezam : kann.. cinta ke liang lahad.. bersama bedua. semoga hingga ke syurga besama

helmi : aishhh... sama ler

aku : jangan memandu dengan membahayakan diri sendiri ngan orang len...

Terry Verry Berry. said...

inallilah-wa-inalillah hirajiun...

semoga roh-roh diorang dicucuri rahmat..

al-fatihah..

Sofi said...

innalillah.. dorg meninggal sakit apa? ni lah mcm yg org kata sehidup semati..

moga roh mereka dirahmati Allah

ed ezairy said...

insaf plak...erm... :(