Sunday, March 2, 2014

acara hari minggu - hargai ketika ada

baru balik dari melawat jiran sebelah umah kat spital.. semalam shin dah pegi sorang sorang.. arini shin bawak mak ngan makcik makcik jiran sebelah menyebalah.. geng kamcing makcik yak sakit ni gak.. dari hospital Kulai terus kena pindah hospital Johor Bahru.. hurmmm kronik dah sakit kencing manis dia.. hukkk

biasa kalo gi spital ato nengok orang sakit.. mmg terlintas laa betapa bersyukurnya diri ni sehat x macam dorang yak terlantar sakit tu.. Alhamdulillah.. tp lepas dah balik umah.. kurang dah kesedaran tu.. ada baeknya kot kena selalu nengok orang sakit.. bior diri ni insap banyak #hukkk

asalnya makcik sebelah umah ni kaki dia melecet jer masa siram poko bunga.. ntah camne.. terus bengkak.. 25hb aritu dah start bengkak.. pastu mak shin dok nasihat soh gi spital.. tp dia takot.. last last.. 3 hari lepas sbb dah x tahan sangat.. anak dia anto gi spital.. tp tu la.. kat spital Kulai mcm xde pekembangan apa.. terbaring jer.. kaki makin bengkak.. last last.. arini terus anak anak dia x puas ati.. suh gak bawak gi Johor.. x pepasal malam ni jari kaki dia nak kena potong.. kalo x bernasib baek.. kena pokok kaki sampai paras lutut.. sedihnya.. hopefully x jadi la teruk camtu sekali..

kebetulan masa shin sampai.. dokter pon dok kerumun makcik ni.. tu yak dengar kaki dia nak kena potong.. anak anak dia dah menangis.. kita yak nengok ni pon ekot sebak.. yer la.. jiran dekat.. dah mcm mak kita jugak.. semalam nengok.. makcik ni nak jugak bebual.. tp arini mata dia pejam jer.. becakap sambil mata pejam.. sesekali dia menanges bila datang rasa hiba dia.. 

tadi pon dia menanges masa mak ngan kengkawan makcik tu salam nak beransur balik.. sambil kitaorg doakan la makcik ni di permudahkan urusan dia.. mana yak baek utk dia dan apa yak spital buat.. sesama redha jer la..

x leh bayangkan la.. kalo dari kecik sampai beso shin hidup cukup Alhamdulillah.. kaki tangan.. mata.. telinga.. lidah.. semua Alhamdulillah sempurna.. tetiba.. satu hari akan hilang kena potong sebab penyakit.. camne la nak terima kenyataan tu sepanjang shin nak terus kan hidup kelak.. dari boleh berjalan tetiba x leh jalan sebab kaki kena potong.. dari boleh menulis tetiba x leh sbb tangan kena potong.. dari leh melihat tetiba jadi buta.. time tu baru shin rasa betapa berharganya semua yak Allah bagi tu.. tp shin x betul betul menghargainya..

senang ckp.. shin hargai apa yak shin ada tu dengan x bagi dia luka.. jaga elok elok x bagi rosak.. elak la dari apa apa yak leh merosakkan kaki.. tangan.. mata.. dan sebagainya.. tp jarang beno guna kaki tu begerak pi masjid untuk solat jemaah atau gi majlis majlis ilmu.. tak selalu hargai tangan tu dengan hulurkan duit sedekah atau membantu orang susah.. tak hargai mata tu sebab selalu nengok benda benda dosa.. tak harga telinga dan mulut tu sebab selalu beno begossip.. jarang beristifar.. berselawat dan lain lain.. shin lebihkan menjaga sebab xmo luka jer.. tp utk hargai tanda besyukur atas pinjaman Allah ni mmg jarang sangat.. huk.. nnt bila dah xde.. baru kot rasa rugi sangat sangat #insap

entah la.. mmg selalu camtu kot.. kejap je beringat.. kalo lupa tu mmg selalu lahhh.. apapon.. shin doakan kita semua sehat sejahtera la.. terutamanya family yak shin sayang dan diri shin sendiri.. kepada makcik sebelah umah ni.. harap cepat sembuh.. kalo ada masa.. InsyaAllah kitaorg akan lawat lagik.. 

guys.. take care #jompimaenbadminton

*i'm shin.. i'm inesen

10 comments:

Chot said...

Nnt slalu2 tgk mkcik/org lain tu yg kekurangan.moga tmbh keinsapan. No wonder kita digalakkan menziarah org sakit....sbb slalu lupa diri. Huhu

i'm shin... i'm inesen said...

Chot : betul betul betul

t.a.t.a said...

Sakinah, sebab tu ada perkataan kerap kan. Kalau setakat pergi tengok sekali aje, confirm la insaf nya pun sekejap aje.

Sobri Yaacob said...

deap meaning shin..
yg pasti gunalah anugerah ini ke arah kbaikan..

i'm shin... i'm inesen said...

t.a.t.a : apalah sangat kalo hilang cinta bebanding hilang nikmat anggota badan kannnn #janganfrustfrustsangat #putuscinta #sengih

i'm shin... i'm inesen said...

Sobri Yaacob : InsyaAllah.. hukk

Chot said...

sy saket ni.cepat la lawat sy cikta.hahaha

Vee Tarleah Ricky said...

Wahh great message! Kita selalu ada rasa sedih bila ada something yg kurang, tp kita sebenarnya tak sedar akan berkat lain yg telah Dia kurniakan. Hmm. Thanks, Shin!

i'm shin... i'm inesen said...

Vee Tarleah Ricky : sharing is caring #remindmyself

Aisyah said...

shin, menjaga kesihatan diri dituntut dalam islam..jadi kiter kena jaga makan..sbb most of penyakit dtg dr makanan..nasihat utk diri akak gak..