Saturday, June 6, 2009

Alkisah - Puasa 22hb Ogos 2009 Raya 20hb September 2009


Umat Islam di negara ini dijangka mula berpuasa pada 22 Ogos 2009 dan akan menyambut Aidilfitri pada Ahad 20 September 2009.

Penolong Pegawai Tadbir Unit Falak Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Darul Iman Malaysia, Ahmad Taufan Abd. Rashid berkata, jika tarikh itu digunakan, ibadat puasa tahun ini hanya dikerjakan selama 29 hari.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa tarikh sebenar puasa dan Aidilfitri tertakluk sepenuhnya kepada perisytiharan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja kelak.

''Berdasarkan kepada kiraan falak, anak bulan Ramadan tidak akan wujud pada hari rukyah (20 Ogos) kerana tempohnya tidak sampai pada tahap kematangan berikutan jarak antara waktu berlakunya ijtimak (detik pemisahan) antara bulan Syaaban dan Ramadan adalah satu jam sebelum Maghrib," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Berhubung penentuan tarikh Aidilfitri, Ahmad Taufan berkata, ijtimak Ramadan dan Syawal berlaku pada pukul 2.44 pagi pada hari rukyah 29 Ramadan (19 September) dengan usia anak bulan Syawal mencapai lebih 16 jam.

''Oleh itu, menurut kaedah yang diamalkan di Malaysia, anak bulan Syawal dijangka wujud dan boleh kelihatan pada petang hari rukyah 19 September.

''Jika kaedah itu diguna pakai, kita jangkakan umat Islam akan menyambut Aidilfitri pada Ahad 20 September 2009," katanya.

Sumber : Utusan Malaysia

moral of the story :- kita dah nak masuk bulan Rejab.. InsyaAllah dalam bulan Jun ni.. so... kalo tahun lepas korang puasa penuh.. Alhamdulillah... bila masuk bukan Rejab nanti.. kita dah bole start try puasa skit skit.. hmm kalo yg uzur.. tak dapat puasa penuh tahun lepas.. korang x yah nak tunggu makin dekat nak masuk bulan Ramadhan.. baru korang nak ganti... awal2 lagi bagus ek...

kannnn lagi 2 bulan jer nak puasa... lepas tu rayaaaaaaa... seronoknyaaaa...tp lamanyaaa nak tunggu 3 bulan tu..... hmmm x sabar rasanyaaa!!!

ngeee~ sekian...


m(^0^)m

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

naqiubex said...

Ohhh... thanx for the info..

i'm shin... i'm inesen said...

sama sama ngee~

Suf n Steve said...

will fly fly back to kl lol, tak rela puasa masa summer. pak cik tak tahan napsu

Hamli Sanai said...
This comment has been removed by the author.
hanis said...

kalah budak2 .
ngeeeeeeeee~

~ujicham~ said...

amboi.. shin dah mood raya.. hik hik..

i'm shin... i'm inesen said...

sufi : balik jangan x balik... ngee~

hamli : yer part raya tu paling x sabo

hanis : ngee... shin budak budak lagik ler.. ngee~

uji : hari hari mood nak raya tau... dengar lagu raya untuk nambah mood