Wednesday, June 24, 2009

selamat datang Bulan Rejab



hah kengkawan... korang nak tau? arini kann... dah masuk bulan Rejabbbb... kejap jer kan... hmm lepas Rejab.. Sya'ban.. pastu Ramadhan... pastu Syawal.. aishhhhhhhh... lambatnya nak ke Syawal tu.... hmm korang kena ambik kesah bab ni.. yer la.. peringatan... sebelum masuknyer bulan Ramadhan.. kira bulan Rejab ngan Sya'ban ni.. bulan pra Ramadhan ler... mcm PMR, SPM.. UPSR.. semua ada pra kann... supaya lebih bersedia... ngee~

korang nak tau lagi??? haaaaaaaa.. duduk duduk duduk.. shin cite skit pasal bulan Rejab ni.. ringkas jer.. jangan risau...

bulan Rejab adalah bulan ketujuh daripada bulan-bulan dalam hitungan tahun qamariah. Rejab bererti kebesaran.. Ia dinamakan Rejab kerana bulan ini sangat dimuliakan pada zaman Jahiliah. Dalam bulan ini juga mencatatkan sejarah penting bagi kehidupan umat Islam kerana dalam bulan ini mengandungi peristiwa Isra' dan Mikraj junjungan Nabi kita Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam.. satu peristiwa yang kita telah maklum keagungannya.

umat Islam digalakkan untuk beribadat sebanyak mungkin pada bulan Rejab ini kerana pada bulan ini Allah Subhanahu Wataala banyakkkkkkk memberikan pahala kepada mereka yang mengerjakan ibadat di dalamnya. Dengar tu.... at least leh la memback up kita yg sedia banyak dosa ni kannn...

korang nak tauuuuu... apa yg patut kita buat pada bulan Rejab ni??? haaa.. dengar ni... di antara amalan-amalan yang digalakkan ke atas orang-orang Islam untuk mengerjakannya pada bulan Rejab ini ialah:-

Pertama: Membaca selawat kepada Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Masa ni... pahala berselawat di lipat gandakan banyaknya pada sapa sapa yg rajin berselawat.. untuk permulaan.. sekarang ni... meh kita berselawat at least sekali ......lagi banyak lagi bagus........ haa... cepat selawat... aishhhhhh... dah??? bagus bagus bagus!

Kedua: Bertaubat...kita digalakkan untuk memperbanyakkan bertaubat pada bulan Rejab kerana bulan ini adalah bulan pengampunan...

Ketiga: Berpuasa. Kita Umat Islam digalakkan untuk banyak berpuasa pada bulan Rejab. haa.. kalo kita rajin berpuasa.. nanti kalo tiba time bulan Ramadhan.. tak lah kita rasa kekok.. sebab dah biasa... dah berlatih lebih awal.. kannnn bagus kannnn!

Keempat: Berdoa . Apabila berada di bulan Rejab, kita berharap agar sampai pula pada bulan Syaaban dan bulan Ramadhan. Ramadhan bulan yang dinanti-nanti oleh setiap orang Islam yang sentiasa merindui pahala besar. Haa... bedoa supaya kita tidak leka.. sihat sejahtera untuk menghadapi bulia yg mulia tu nanti...

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam apabila masuk ke bulan Rejab... baginda berdoa dengan doa berikut: Maksudnya: '' Ya Allah! Berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Syaaban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan ''.

selain daripada itu kann kengkawan... banyak lagi ibadat-ibadat lain yang mempunyai banyak kelebihan untuk kita amalkan di bulan ini seperti bersedekah dan melakukan amal jariah yang lain.

Allah Subhanahu Wataala membukakan pintu rahmat seluas-luasnya bagi mengampunkan dosa-dosa hamba-hambanya yang bertaubat, setiap permohonan kita kepada Allah Subhanahu Wataala pasti akan mendapat balasan juga.. kalo bukan sekarang.. mungkin satu hari nanti yg kita tak tau bila timenya... Insya-Allah pasti kita akan memperolehi kejayaan dan kebahagian di dunia dan di akhirat.

haaaaaaaa... camtu la citernya.. mari kita amik iktibar yer... sama sama belajar dan mengejar sesatu yg berharga.. lebih dari nilai wang yg kita cari siang malam dan masa yg banyak kita bazirkan utk kemaksiataan.. gitu....


****

masa shin kekecik dulu kannnnnn... ngejek mengejek ni memang lumrah budak kecik ler.. asal gemuk jer diaorg cakap.. 'gemuk macam gajahhhh', 'berat macam badak' huhuhu... macam macam lagi la... tinggi macam zirafah, lembut macam sotong, kurus macam cicak kobeng, busuk macam kambing.. bodoh macam lembu... byk lagi.. ni yg paling popular la kannn shin sebut..

aishhhhhh... pesal la nak di samakan ngan haiyawan kannnn... motipp sgt... kalo kena kat korang.. sure bole sakit ati.. kecik ati... haiyawan tu pun leh kecik ati gak kannn kalo dengar... marilah kita sama sama membenteras penggunaan ayat ayat penghinaan ini... kalo adik adik kita.. or anak anak korang ada nyebutnya.. cubit mulut diaorg... jgn biarkan jer.. at least.. kita berjaya menghentikan perkataan yg tidak sihat dari menular dan di gunakan turun temurun...

moral of the story.. shin just nak cite pasal gajah huhuhuhu... hahh korang nak tau tak... bukan manusia jer tau makan buah durian atau bahasa inesennya buah berduri... haaaaaaa... gajah pun makan durian ek...

korang tak percayaaaaaaaaa??? aishhhhh... shin pun susah nak percaya pada mulanya.. bole ker gajah ni makan buah durian... mana dia ada tangan nak kopekkkkkkkk kannn...

haaaaaaaa.. korang nak tau.. camne haiyawan gajah tu dok makan buah durian...?? hmm camni caranya.. diaorg akan golek golekkan buah durian ni kat rumput... bila agak agak dah tebal.. tadak rasa durinya.. terus diaorg telan camtu jer... euwwwwwwwww..... bole plak ek..

nantikan.. kalo diaorg buang najis.. bijik bijik benih durian pun ada skalik... camtu la caranya pembenihan buah durian kat hutan hutan... x pupus..

tp kann.. camne la agaknya kannnnnnn.. riak muka gajah gajah tu time nak buang najis.. nak nak time sembelit nak kuarkan kulit durian yg x hadam... mesti melengas dubur gajah tu kena duri durian ekkkkkkkkk ngee~

sekian~


tengok tu.. haiyawan pun ada sifat kasih sayang... xde dia nak buang buang anak merata rata tempatkan.... xde dia nak pijak pijak anak dia.. or gado laki bini sambil pijak ker.. libas libas pakai belalai ker... at least diaorg ni ada hotak.. x macam manusia haprak yg kurang cerdik akalnya... korang cakap ngan adik adik korang... haiyawan bernama gajah ni.. even gemuk .. beso... kulit byk selulit.. tp memory dia paling superb bebanding manusia biasa... bole menyimpan data data yg banyak gitu haaaaaaaa.. segan skit ngan diaorg ok!


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

5 comments:

Suf Steve said...

dah masyuk rejab nyer nyeh!

haruslah mak mengurangkan activity goyang gerudi ala inul itu.

"abangggg kita poser besok nak?" sambil mek pakai tudong laboh ala labuchi leret2

i'm shin... i'm inesen said...

sufi : bagus bagus bagus..puasa zahir batin ngee~

naqiubex said...

Tak sabar nak Ramadhan!! kena buat latihan...

Ri said...

walau lmbt lg syawal tapi kain baju melayu ttp dah siap beli kannn??? :P

hehehe... bajunyer dah buat ke?

i'm shin... i'm inesen said...

ari : lom buat lagik... tp dah hantar utk di jait ler.. ngee~