Monday, September 6, 2010

cerita hari ke27 puasa : dibatas masa


langit mendung hujan pun gerimis, sayup terdengar sendu dan tangis, betitian bisikan kalimah nan suci, berdoa mudahkan perjalanan terakhir ini..... Al-Fatehah

petang semalam, tengah orang laen berseronok berbuka puasa, salah seorang jiran shin telah menghembuskan nafasnya yg terakhir, pergi menghadap Ilahi.. tinggal 3 hari lagi nak nyambut raya.. tetiba, keluarga jiran shin tu kehilangan orang yg tersayang.. pakcik Abdul Wahab bin Said..

umah arwah lat 3 biji jer ngan umah parent shin.. orang nya kurus.. pendiam.. dari dulu mmg camtu.. cool jer.. dulu kekecik selalu la shin main2 kat umah dia.. pasal halaman umah dia bersih.. luas.. mmg sesuai utk maen baling tin, baling selipar, belon aca.. anak dia pun x ramai.. 4 org jer.. pastu sorang meninggal xcident, tinggal 3 org jer..

kebetulan cuaca semalam hujan renyai renyai... malam 27 Ramadhan.. sayup.. sunyi.. lepas jer abis solat terawih.. orang ramai mula menziarahi rumah arwah...bergema la alunan Yassin disegenap dalam dan luar rumah arwah.. mayat arwah dikebumikan pagi tadi.. around kul 9.30 pagi..



semoga roh arwah di cucuri rahmat~

sblm bebuka tadi.. ada la majlis tahlil kat umah arwah.. hmm shin x pi pun.. babah jer pi.. pastu.. balik terawih tadi.. shin mmg lalu umah arwah.. yg x bestnya.. riuh kat depan umah tu cucu cucu arwah dok main mercun.. ngan bunyik bisingnya.. aikk.. datuk baru meninggal.. x reti reti duduk diam.. kalo xmo baca doa tahlil.. x yah la sampai camtu sekali.. mcm xde suasana sedih..

anak anak yg dah besar patut tego.. kalo ada ahli keluarga yg semacam xde hati dan perasaan.. bukan nak suruh berkabung lelama.. atleast.. sehari dua ni bawak bawak la berkumpul seisi keluarga.. sedekahkan fatehah... bacakan doa untuk arwah..

masa arwah nenek shin meninggal dulu pun mcm ni gak.. petangnya jer sepupu sepupu dah tengok tv.. bukak kuat kuat.. org len buat derk jer.. shin yg buat muka x malu pegi marah diaorg.. shin tutup tv semua.. sbb shin rasa x patut la diaorg wat camtu.. kalo xde org tego.. nnt diaorg terbiasa sampai ke besar.. hari sedih sedih masih leh bergelak ketawa.. boleh dengar radio.. tengok tv semua.. aishhh x paham sungguh..

masa kat kubur pun camtu gak.. kekadang org yg datang tu bukan maen ramai.. tp beborak borak.. begurau senda.. penggali kubur pun leh ketawa ketawa masa dok kebumikan mayat.. ntah apa jenis orang ntah.. patut suasana tu biarlah tenang.. sunyi.. mmg mcm suasana org dalam kesedihan.. bukan nak suruh menangis, meratap hiba.. meraung.. tp tunjukkan rasa hormat dan simpati kita pada family arwah.. tunjukkan rasa kita berkongsi kesedihan bersama... ni tak.. leh gurau gurau plak.. aishhh.. sabar je laa..


hmm ari ni mata shin makin bengkak.. td sempat lak pegi klinik. amik ubat semua.. doktor bagi gak mc.. tp shin still keje.. hmm bukan rajin.. tp sbb nnt hujung bulan gaji xde.. dah la kalo amik mc kena tolak gaji.. so.. keje je ar selagi leh keje...

esok dah 28 Ramadhan.. adehhh dah nak raya.. sedihnya tengok mata ni haa.. mintak2 cepat la baek...

sekian ek.. jumpa lagi~



*i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

Qarl said...

innalillah

sedihnye

btw, shin take care!

i'm shin... i'm inesen said...

qarl : u take care too ek

AzAz said...

mata itew, kuat skodeng org di bulan mulia ni yek?