Thursday, September 9, 2010

cerita hari ke30 puasa : yeh yeh esok raya


yeh yeh esok raya.. yeh yeh esok raya!! haaa kengkawan.. macam mana?? sekejap jer kan puasa.. tetiba jer dah nak raya... seronok kan....

jadual hari ni padat.. dari pagi.. sampai ler ke petang karang.. macam macam nak kena wat ( selepas di suruh ) hik hik.. ikot kan hati.. nak tido puas puas..


pepagi lepas jer sahur.. mak ngan kakak ipar dah sibuk isik beras dalam daun ketupat.. then lepas solat subuh.. terus rebus ketupat tu.. hmm amik masa la.. 5-6 jam.. then baru la ketupat tu di rendam skejap ke dalam air sejuk.. pastu terus ketupat2 tu semua dia sangkutkan kat palang kayu.. kalo dia biar jer ketupat tu dalam besen ker.. nnt bentuk dia x cantik kalo dah sejuk.. ngee~


ni ler ketupat yg dah siap... nyum nyum~

skrg ni.. mak, akak ngan kakak ipar dok bergasak masak kat dapur... family kitaorg lebih kepada family melayu.. so mmg tiap tiap tahun.. kitaorg makan ketupat ngan ayam masak kari.. pastu ada la kuah lodeh.. sambal kacang.. sambal tumis.. rendang daging.. hmm kalo teringin nak makan ketupat ngan ayam masak kicap or masak merah.. kena tunggu jiran yg keturunan jawa bagi baru lah kitaorg dpt merasa ngee~

then sempat la shin dok basuh keEgoan ngan kete awan nak kelabu shin tu... babah pun basuh kete senja nan merah dia tu.. babah ckp.. kat car wash bederet deret kete dok beratur.. so... better basuh sendiri... jimat pun jimat.. x yah rugi masa nak menunggu... kalo dah banyak kete camtu.. lom tentu dorang basuh besih kan kan~

anak anak buah shin pun sibok la nak menolong.. eleh.. dorang lebih pada nak maen air.. buang karen jer kita suruh dia basuh besih besih.. citt..

haaa baju melayu raya shin baru jer siap.. hampesss kan.. shin antar bulan 4 itu hari.. tp baru jer dpt.. kakak shin tu memang.. suka wat last minute.. meh shin tepek baju melayu shin tahun ni ngee~


haaa yak ni baju utk shin pakai raya pertama


ni plak baju utk raya kedua


recycle tahun lepas nyer.. shin pakai utk raya ke 3


tahun lepas nyer gak.. shin pakai utk raya ke4

so.. str8 la.. shin akan pakai baju melayu dari raya pertama sampai raya ke 4 ngee.. suka suka... shin xde rasa rimas kot.. makin bersemangat nak pi beraya ader ler...

ni petang karang mula bz nak antar ketupat pi umah jiran jiran... hmm so skrg ni kena la tido sekejap.. mata pun dah ngantok.. jumpa lagi nnt ek... daa~

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

ikanbilis said...

selamat hari raya shin...

bes nya ada baju raya.. i takde pun..

fahruzzaman.Ismail said...

salam hari raya..buat kamu.

ahsfantasy24 said...

salam aidilfitri shin..
mohon ampun dan maaf
untuk semua slah dan silap yg ada..
(。◕‿◕。)

AzAz said...

ishk naper wat bj melayu satin yg x serap peluh... pki smpi t/hari bau dh tengit!

ko ye pon nak kilat, cari ler cotton polish cik abg oooiii!!!