Monday, October 11, 2010

alkisah - cemburu part 1


haa kengkawan.. arini shin nak cite pasa cemburu... manusia ni kan ciptaan Allah Taala yg istimewa.. so sifat sifat yg ada dalam diri manusia pun byk yg istimewa.. ada yg baik.. ada yg kurang baik.. ada yg sangat tak baik... so sifat manusia tu sangat la banyak.. x perlu la shin nak huraikan satu satu.. tp salah satu sifat manusia yg istimewa tu adalah sifat CEMBURU

ada org bilang.. cemburu tu tandanya sayang.. ada gak cemburu tandanya x bersyukur.. cemburu sebab dengki.. cemburu buta.. haa macam macam cemburu ada..

cemburu paling hebat yang pernah terjadi dalam sepanjang kewujudan alam ini adalah cemburu Iblis kepada Nabi Adam... apabila Allah menyuruh Iblis sujud pada Nabi Adam, Iblis enggan. Iblis merasakan dirinya lebih bagus dari Nabi Adam. Iblis cemburu kerana Allah memberikan penghormatan yang begitu tinggi kepada Nabi Adam.. akibatnya, Iblis dicampak keluar dari syurga dan kini tempat tinggal abadinya adalah di dalam neraka... ngeri~

haa... sifat cemburu tu plak.. shin rasa ada dalam diri manusia sejak dari kecik lagi... penah tak korang dengar.. bila ada ibu yg dok pregnant.. nanti ada anak kecik dia yg dok meragam.. emo tak tentu pasal.. nnt depa ckp la.. anak kecik dia tu dok cemburu sebab mak dia nak dpt baby baru... bila dah lahir baby tu.. depan org.. anak kecik tu nampak la mcm sayang kat baby baru tu.. tp bila pantang lepa.. ada jer yg dia wat utk nanges kan baby baru tu.. then lama lama.. bila dah hari hari hadap baby baru.. nnt bila ada org luar datang.. nak pegang baby baru.. pura pura nak bawak baby baru.. dak kecik ni tadi dok emosi.. meradang.. x bagi.. haa tu namanya cemburu...

sifat cemburu ni sentiasa ada seiring ngan peningkatan usia manusia... dari kecik, sampai la usia baligh.. remaja.. dewasa hingga la usia tua... semua org pasti ada perasaan cemburu.. cuma beza nya.. kita ni dapat ker kawal perasaan tu.. wallahualam..

time skolah skolah.. kita kekadang cemburu tengok kejayaan org lain... cemburu bila cikgu cikgu bagi attention kat kawan kawan yg berjaya... then bila kita remaja.. kita mula start belaja bercinta.. cemburu tu lagi kuat membara dalam jiwa.. sentiasa emotional.. bila dewasa.. berkerjaya.. cemburu tu kekadadang datang bila kita tengok kawan kawan lain berjaya dalam hidup diaorg.. ada kerja bagus.. rumah besar.. family besar... bila dah tua... kita cemburu tengok keluarga lain bahagia.. sedang kita sorang sorang.. keluarga kita x macam keluarga orang lain...

hmm... naper kita di uji ngan perasaan cemburu ek.. kekadang shin dok pikir.. naper shin susah nak elak perasaan tu.. try pikir benda lain.. tp perasaan tu datang jugak.. susah nak handle.. kalo cemburu skit skit bole tahan lagi la.. tp bila asyik di fikir jer.. perghh makin kronik jadi nya...

cuma yg leh shin buat.. try rilexkan diri... muhasabah diri... elakkan dari benda yg leh wat diri tu jadi lagi cemburu.. bila dah ok skit.. try accept kenyataan... tu jer la kot.. pedih.. sedih.. tu biasalah.. org len yg ada rasa cemburu tu pun maybe rasa mcm apa yg shin rasa...

ok.. next shin bikin sabungan entri cemburu yak lain ek... daa~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

6 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

cemburu ni de baik n buruk..if baik elok la..if x jauhkan la yee...

*kte pon nk cemburu gak kt shin..heheheheh

i'm shin... i'm inesen said...

Ahmad Fauzi Aryaan : ler.. naper nak cemburu kat shin lak?? geget kang

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

sebb kamu ni hebat~~

luar & dalam...heheheh~~

i'm shin... i'm inesen said...

Ahmad Fauzi Aryaan : erkk apa lak.. shin x hebat.. shin x hebat mcm kamu.. bijak.. selalu jadi insan terpilih

Abgwan said...

kalo org cemburu kat kita makne nye org tu prihatin le...ade mase lak tgk2 kan kite..ye tak..hehhee


Abgwan

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

xmo la ckp cm 2...msing2 pya hebat msing2..kmu laen..kte laen..