Wednesday, October 13, 2010

alkisah : cemburu part 3

orait.. ni sambunga kisah cemburu yer.. kira ni yak last ler untuk entri khas pasal cemburu ni ngee... kang bosan lak korang baca bila banyak part kan... hmm ni cite pasal cemburu cemburu ni.. ada plak yg eksen.. dok ckp dorang hati waja.. kebal.. jantan.. gentleman.. xde cemburu cemburu ni semua.. siap cebik cebik lagi baca entri shin.. fulamakkk.. hebat tu... *poyo~

ni nak habaq.. kot kot korang yg dok eksen tu.. hmm penah x korang rasa x sedap ati.. bila tengok jiran sebelah kanan dok pakai kete Vios, jiran sebelah kiri pakai kete Honda... jiran depan plak pakai BMW... korang lak cuma pakai kete kancil yg selalu wat taik tiap kali nak idupkan enjin pepag... pastu korang berharap lak kete jiran jiran korang tu kena tarik bank sebab x bayar 2-3 bulan...

tak cukup ngan tu... gaji korang cukup cukup makan ngan pakai jer.. tp kawan kawan korang dok galak bercerita dorang nyer gaji beso... sampai terlebih lebih.. pegi makan angin luar negara.. korang nak pi becuti setahun sekali pun payah... korang rasa bebulu jer tengok gambo gambo depa.. lagi depa cite pasal nak pi becuti minggu dpn.. tak fasal fasal tetiba korang mcm bedoa kapal terbang yg kawan korang naik tu terhempas.. tak pon feri dorang karam kat tengah laut... citt~


korang rasa panas.. x senang duduk.. bila tiap kali jumpa kawan kawan.. depa dok bawak bf.. bawak gf.. bawak scandal.. padahal korang rasa.. dalam ramai ramai group korang tu.. korang la paling kacak.. paling lawa.. tp naper dorang yg muka x siap leh dapat couple yg cun melecun.. hensem.. tetiba korang bedoa kawan kawan korang tu kena AIDS sbb asyik bertukar pasangan... ngee~

mcm mcm lagi laa.. kalo nak sebut.. sangat la banyak.. x kuasa shin nak nulis... sedang ckp.. korang yg eksen tu selalu ada perasaan x selesa tiap kali tengok org len lebih dari korang...

haaa itu bermakna.. sebenarnya korang tu cemburu.. jealous.. ngiri hati.. ngertiiiii... perasaan cemburu tu dah lama mengalir dalam darah korang... lagi nak eksen eksen... piraaahhh

x kesah la kan.. korang xmo ngaku.. itu korang punya fasal.. shin yg inesen ni... dengan rela hati mengaku.. shin sgt kuat cemburu.. tp terkawal.. di ulangi yer.. terkawal.... even shin tau sifat cemburu ni x elok.. tp susah nak elak... kena sedapkan hati sendiri la gamaknya yer...

Imam Maulud, seorang ulama Sufi yang hebat, ada menerangkan bahawa untuk membersihkan hati (sekaligus mendapat ketenangan dan kedamaian jiwa), kita kena elakkan dari berasa cemburu pada kejayaan orang lain.. sebaliknya, jika manusia lain mendapat kebaikan dan rezeki yang lebih dari kita, kita doakan kebaikan dan kegembiraan untuk mereka. Hatta jika musuh kita yang mendapat kebaikan, jangan juga cemburu. Cemburu kepada musuh hanya akan menambahkan lagi penguasaan psikologi mereka ke atas diri kita.. faham tu!!!

cemburu pada orang lain bermaksud kita tidak gembira pada nikmat yang Allah berikan kepada para hamba-Nya... ini juga bermakna bahawa kita tidak redha pada takdir dan ketetapan Allah. Jika kita sendiri tidak redha pada Allah, apakah mungkin bagi kita untuk mendapatkan keredhaan Allah? Dan jika Allah tidak redha pada kita, apakah mungkin ketenangan hati itu akan kita kecapi?

Imam al-Ghazali ada menerangkan di dalam kitab Ihya Ulumuddin bahawa manusia jenis yang kuat hasad dan cemburu ini, apabila diceritakan kepadanya kesenangan yang diterima oleh orang lain, hatinya akan jadi benci dan resah.. apabila dia mendapat tahu musuhnya ditimpa musibah dan nasib malang, hatinya akan menyanyi keriangan... perghhh buruk kan perangai..

cemburu hadir sebab kita rasa kita lebih bagus dan lebih mulia dari orang lain.. kita akan mudah merasakan bahawa dia dan mereka tidak layak untuk menerima nikmat tersebut.. kita sahajalah yang layak. hmm kena buang sifat camni dan tanamkan dalam hati serta minda kita.. bahawa yang orang lebih mulia di sisi Allah hanya diukur dari segi takwa... bukan dari segi kebendaan dan keduniaan... wah gitu.. korang mampu nak fikir seinesen ini??? shin pun x mampu...

kalo kita cemburu tengok kesenangan dan kekayaan org len.. kita kena fikir.. apa yang mereka ada tidak semestinya diberkati Allah... kekadang-kadang rezeki yang Allah beri pada hamba-Nya adalah bersifat istidraj semata-mata..

p/s : Istidraj adalah nikmat yang Allah berikan kepada orang-orang kafir dan fasik, tetapi dalam masa yang sama Allah hilangkan erti kesyukuran di dalam hati mereka, dan Allah membinasakan mereka secara beransur-ansur tanpa mereka sedari.

jangan sangka dengan duit berkepok-kepok di bawah bantal akan membuatkan kita gembira.. kita gembira kerana Allah yang kasi kita gembira.. kekadang orang kaya tu selalu rasa ketakutan.. takut hartanya akan habis di kikis isteri muda dia .. tak pon toy boi dia.. anak ikan dia.. anak anak dia.. takut org akan rompak dia.. bunuh dia.. bakar dia.. ops...

haaa.. susah elak dari rasa cemburu.. dan susah gak nak pujuk hati supaya kurangkan rasa cemburu.. hope dengan 3 entri yg shin bagi ni.. semua org leh paham.. kita manusia biasa.. kita x lepas dari kesilapan.. dan sebagai manusia biasa.. kita ada sifat sifat yg sukar untuk kita fahami.. sifat tu kurniaan Allah dan Allah jugalah yg mampu menenangkan perasaan kita.. menghilangkan rasa cemburu dari diri kita.. kita yg lemah ni sangatlah x mampu.. cuma kita leh kawal skit skit jer ek... tp kalo korang leh kawal banyak banyak.. kita korang hebat laa..

yg shin harap.. cuma memahami antara satu sama lain.. elakkan sesuatu perkara yg leh menerbitkan rasa cemburu... mengelak itu lebih baik dari merawat.. kan kan... bila dah kronik lagi.. lagi la susah nak mengubat...

sekian dulu ek.. semoga kita semua mendapat iktibar.. jumpa lagi~



m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

2 comments:

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

kaaann..kte nk couple sorg!!!!TOLONG~~~

sgt2 jales org de couple..

Terry The Terrible said...

meh . bersyukur dengan apa yang ada,
lambat laun dapat jugak rahmat dari nya. hee~

p/s : single was fun, coupling is even more better . ngee.