Tuesday, October 12, 2010

alkisah : cemburu part 2


ok.. ni sambungan entri cemburu part 1 ek... hmm seiring ngan peredaran masa... manusia mengalami proses perubahan diri dari alam kanak kanak ke alam remaja, sedikit dewasa dan seterusnya alam tua bangka ngee... manusia banyak bermain ngan perasaan..jiwang karat.. sentimental dan sebagainya... mereka mula rasa nak cari pasangan hidup.. berkasih sayang.. berkongsi fikiran.. saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.. shin pun x terkecuali ar... sapa ar yg suka hidup sorang sorang kan... then sifat cemburu memang x dapat lari dari diri kita semasa proses mencari pasangan ni.. makin meluap luap lagi ada laa..

cemburu manusia yang pertama berlaku dalam kisah Habil dan Qabil, mereka merupakan 2 orang putera Nabi Adam. Qabil tidak puas hati dengan Habil kerana Habil akan dinikahkan dengan Iqlima (saudara kembar Qabil) yang jauh lebih rupawan dari Labuda (saudara kembar Habil). Ini kemudiannya membawa kepada adegan-adegan dramatik yang mencemaskan.. klimaks kepada kisah ini adalah apabila Qabil membunuh Habil... inilah kes cemburu pertama dalam sejarah manusia, dan cemburu pertama ini juga telah membawa kepada tragedi pertumpahan darah yang pertama di atas muka bumi ini..

so.. korang jgn la berasa heran.. kalo tetiba korang ada rasa cemburu x tentu pasal.. atau pasangan korang lain macam cemburunya.. benda ni lumrah.. apa yg bole kita buat.. kita try adjust skit... jgn sampai berlaku perkara yg kita tak sepatutnya berlaku.. kalo kita sayang kat pasangan kita.. cuba la elakkan buat benda benda yg boleh mendatangkan rasa cemburu.. itu lebih baik dari kita dok xplain bagai nak rak.. dok pujuk org yg tengah cemburu ni... bukan senang yer~

kenapa rasa cemburu??? mungkin sebab kita rasa kurang yakin ngan kesetiaan pasangan kita.. atau kita rasa tergugat.. kita takut org lain akan merampas pasangan kita.. atau kita memang 24 tak percaya kat pasangan kita... haaa kronik ni... selalunya shin rasa cemburu.. sbb shin rasa rendah diri.. shin rasa org sekeliling shin semuanya hebat hebat.. shin takut kalo shin ada pasangan.. dalam diam dia akan pilih orang laen.. sbb dia nampak kelebihan orang len bebanding diri shin.. *nanges

kita rasa cemburu sebab kita sayang kat pasangan kita.. so pasangan kita hendaklah faham keadaan kita yg terlalu sayangkan diri dia.. in the same time.. kita pun kena faham keadaan pasangan kita.. cemburu tu memanglah boleh.. tp jangan la sampai menyusahkan dia utk buat kerja ker.. atau buat perkara perkara penting yg melibatkan keluarga dia ker.. atau orang orang yg tak sepatutnya kita rasa cemburu... haaa kalo lelebih cemburu.. kang tak pasal pasal pasangan kita bosan.. terus tinggalkan kita.. naya.. nanges tak berlagu la jawabny.. kan! kan!

shin jenis org yg kuat cemburu.. sbb shin sendiri x yakin ngan diri shin.. hmm x yakin yg shin ni leh buat org bertahan sayang kat shin.. so.. sentiasa la rasa takut kalo tetiba org yg shin syg ( kalo ada la ), dia jenis ramai kawan, dia jenis menarik ( x kesah la rupa atau personaliti ), bijak dan success... shin jadi cpt rendah diri.. dan cemburu tu sentiasa ada.. tak pernah berkurang.. tp shin try x berlebih lebih... pandai kawal maaa.. pandai pujuk diri sendiri... dah biasa~

apa yg shin leh buat.. shin tunggu dan lihat.. kalo shin rasa, shin dah wat yg terbaik.. tp shin tak dapat apa yg sepatutnya... berbincang dulu.. dari hati ke hati.. xplain kenapa shin cemburu dan x puas hati.. kalo ada perubahan.. Alhamdulillah.. tp kalau rasa macam sama jer atau lagi teruk.. better shin undur diri jer.. mungkin itu lebih baik... lebih baik sedih sekarang dari hidup makan hati berulam air mata ( cewahh ).. merajuk x tentu pasal... last last x bahagia gak.. baik mulakan hidup baru.. tp tu la.. setiap benda yg kita buat.. jangan amik keputusan melulu.. try berbincang dan tengok keputusannya..

kalo kita rasa pasangan kita tak jujur.. atau kita ada bukti ker.. memang sepatutnya kita rasa x selesa.. marah.. cemburu.. haa bukan nak ajar korang jadi stalker... tp kalo pasangan korang ada akaun pesbuk.. sesekali leh jenguk2 wall dia.. ngan sapa dia merenyam.. ngan sapa dia menggatal.. kat wall org leh boleh plak dia komen.. siap komen photo.. komen status.. ngan korang.. punya la payah.. x mcm masa baru baru kenal... haa mmg la patut cemburu kan..

apapon.. cuba ar bawak betahan.. sebab cemburu ni boleh merosakkan hubungan skit demi sedikit... makan dalam.. kalo pasangan kita x jujur.. pasti satu hari nnt semua tu akan terbukti jugak.. mungkin kita akan nampak ngan mata sendiri.. atau dengan pengakuan dia.. atau dari pengakuan kekasih baru dia... atau mungkin ngan tersilap hantar sms... dan sebagainya ( ini bukan dari pengalaman peribadi yer )

shin cuma doakan yg terbaik utk diri shin.. kalo orang lain nak bahagia.. shin pon nak bahagia gak.. kita jgn cemburu tengok kebahagiaan org lain.. sampai kita dok kacau nak rebut hak orang lain.. sebaliknya kita ar berusaha cari kebahagiaan tu.. dan kalo dah jumpa.. sama sama jaga ek... kalo ada masalah.. sama sama cuba perbaiki kesilapan dan kelemahan masing masing... nobody perfect... tp jangan jadikan alasan setiap kali kesilapan tu berulang..

jumpa lagi ek... sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

No comments: