Thursday, January 6, 2011

kerana diriku begitu berharga - kiss me~


dah dekat kul 3 pagi... hurm.. mata pun dah setim jer.. mula la sangap.. huhu.. ntah ek.. malam ni terasa nak sangat rasa di sayangi.. ececeh.. kalo la ada org yg tetiba datang kat shin.. dia bediri sangat dekat sampai shin leh dengar bunyik jantung dia bedegup.. sambil dia bisik kat telinga shin ngan suara yg perlahan.. dia sebut nama shin.. dia bagitau yg dia sayang shin sangat sangat.. dia pegang tangan shin.. mata dia pandang mata shin.. muka dia dekat betul ngan muka shin... hurm... then..

haaa.. korang imagine la sendirik ek apa yg berlaku lepas tu.. ngee.. yg penting di sini.. masa muka org tu dekat ngan muka shin.. pastikan mulut dia x berbau.. huhu dan mulut shin pun x berbau la kannn.. mana leh harap dia sorang jer nak bersih.. anything bole terjadi masa tu.. so nak semuanya dalam keadaan yg selesa..

kekadang kita x pasan.. kita rasa diri kita ni dah ok dah... rupa ada la skit.. penampilan pon ok.. serba serbi kita jaga.. tp kita rasa.. tetiba ada org xmo datang dkt kat kita bila kita bebual ngan dorang.. naper ek??

haaa.. mungkin kita x amek kesah pon pasal kebersihan gigi kita.. mulut kita.. kita rasa kalo kita gosok gigi.. pagi ngan malam dah cukup bagus laa kan.. tp sebenarnya.. x cukup lagi... lebih lebih lagi kalo kita jenir perokok yg tegar.. hurm.. jaga jaga cik salmah... haaa kekadang bau rokok tu melekat x hilang.. so.. org len akan x selesa bila berbual ngan kita.. apantah lagi nak wat lebih dari tu huhu.. paham paham jer la kann..

bila kita sendiri rasa kurang selesa ngan bau mulut kita.. cepat cepat la bertindak.. kalao x pernah wat rawatan gigi.. ini lah masanya.. laburkan sedikit wang utk diri sendiri.. kerana mungkin masalah kita akan menyebabkan kita kurang keyakinan diri.. kurang di senangi kawan kawan or pasangan... hurm.. mestilah kita x mo jadi macam tu kann..

mulut berbau atau pun nama lain dia halitosis berlaku disebabkan oleh beberapa faktor.. antaranya penjagaan gigi yg kurang elok.. kurang prihatin.. ngan lebih senang di sebut PEMALAS..

mungkin juga cara kita memberus gigi tu x betul.. so ada sisa sisa makanan tetinggal dan mereput kat celah celah gigi.. lantas mendatangkan bau yg sangat tidak menyenangkan.. kalo org bau tu sampai dorang dok pikir.. kita baru lepas makan bangkai la gamaknya yer.. ish ish ish.. teruk bebeno...

antara sebab lain mungkin juga berpunca dari penyakit gusi... atau resdung.. atau masalah paru paru.. kencing manis, sakit buah pinggang... mulut kering @ xerostomia juga leh wat mulut kita berbau tauuu!

oleh itu.. kita kena la berjumpa doktro.. khusunya doktor gigi.. tanya dorang.. camne nak kurangkan masalah mulut berbau yg kita hadapai.. mungkin dorang leh bagi advice la camne kann..

yg pasti.. kita kena kerap gosok gigi.. sambil tu gosok lidah sekali.. bagi yg kuat merokok tu.. guna la produk yg sesuai.. haa mmg agak mahal skit.. tp korang beli rokok tu mampooo.. so beli la barang utk wat napas korang bebau wangi skit.. jgn berkira sgt ek..

ada beberapa produk mouthwash yg leh kita gunakan utk membantu mengurangkan masalah mulut berbau.. haa antaranya adalah~


WINZ mouthwash dari CNI.. x pedas pon~


natang ni shin selalu bawak pi mana mana.. haa kalo waktu waktu memerlukan.. sembur la 2-3 kali.. haa napas sure bebau segar.. so.. confident skit nak wat sesuatu yg menyeronokkan lepas tu haha


GLISTER dari Amway.. mahal tp bebaloi


entah ek.. sangat pedas lps berkumur guna natang ni



dan lain lain lagi~

kita di galakkan utk minum air yg banyak setiap hari utk membantu mengurangkan bau mulut.. selain tu.. makanan la gula gula tanpa gula.. haa camne tu?? haha takpun gula gula berperisa pudina, lobak mentah, salari dan yg sewaktu dengannya ek..

lepas ni kalo dating xde la risau risau lagi.. takpon.. kalo nak wat sesuatu yg menyeronokkan.. sama sama la pi bilik air.. pastu gosok gigi.. then berkumur menggunakan produk di atas.. sure xde masalah lagi.. mungkin rasa lebih hebat.. pasti nak lagi dan lagi dan lagi dan lagiiiii... huhu

semoga info ni sedikit sebanyak wat kita rasa lebih perihatin pada diri kita.. semua utk kebahagiaan bersama.. temanya KERANA DIRIKU BEGITU BERHARGA~

sekian ek.. jumpa lagi~


kumur tau.. bukan minum!

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

7 comments:

ahsfantasy24 said...

nk p cari gak la glister tu..
thanks shin.. ^^,

@reltzsensei said...

mjur sy mlot wangi..tu pasal ramai yg ske yum..hak3....

::FAIZ FARISH:: said...

wanggi mcm perfume tak?

i'm shin... i'm inesen said...

ahsfantasy : glister tu di jual kat AMWAY.. shin lupa harganya.. Rm16 kot

i'm shin... i'm inesen said...

areltz : woaaaa leh test?

i'm shin... i'm inesen said...

faiz : huhu... bau per??

HairiAks said...

Hahaha.. buat sesuatu yg menyeronokan.. hik3..
best tu.. ngee...