Tuesday, March 31, 2009

jom bayar bil



dah dekat awal bulan ni.. biasanya mmg poket dok tebal lagi... mana taknya.. korang baru gaji.. time ni la.. apa apa yg teringin nak beli.. korang pi beli.. apa apa yg teringin nak makan.. korang pi sental.. no hal beb.. duit baru masuk... mana yg keje kerajaan.. minggu terakhir hujung bulan lagi dah joli sakan.. huhuhu besh kan tengah duit ada..

hah.. sebelum duit tu lepas ntah kemana... pastikan korang manage bebetul perbelanjaan tu.. ada orang jenis pandang sebelah mata jer... tiap kali bill datang.. letak merata rata.. pastu time nak bayar.. x jumpa.. pastu skip bayar sbb bil nya ntah mana hilangnya.. nanti bila dah tertunggak.. bulan depannya dah rasa terbeban plak..

sepatutnya.. korang sediakan tempat khas setiap kali datang bil yg terbaru.. kalo ok ramai ramai.. ngan family atau kengkawan.. amalkan sikap volunteer kalo tengok orang lain buat x kesah jer.. xper la.. keje amal jariah.. ni semua untuk pastikan.. bil bil sedia ada utk kita totalkan bila tiba masa nak bayar.. xde skip skip..

bila dapat gaji jer.. sebelum pikir nak tukar rim ker, nak tukar seat kete ker.. nak beli kasut.. korang listkan dulu apa yg wajib korang bayar bulan ni.. pastu dah total semua.. kalo ada rezeki lebih.. baru brangan yg lain lain.. jangan lupa.. menabung skit.. ikut kemampuan..

dan untuk rasa diri tu lebih bijak sedikit.. korang kena peka.. semak bila insurans kete/moto korang mati, bila lisence korang mati... bila patut service @ korang tukar tayar kete/moto.. hah.. cepat cepatlah menabung khas untuk keperluan itu.. kalo sblm ni korang sediakan payung sebelum hujan.. la ni... sediakan duit sebelum bayar... ngee~

****


kat rumah ni.. memang dah jadi tugas rasmi shin yg pi bayar bil bil... kalo nak harap abah shin.. hmm mmg susah.. kekadang sbb lambat sangat.. terus tertunggak.. dia plak jenis banyak kuar umah... nanti bagi alasaan xde masa la.. penat la.. ish... so shin la yg akan dok kumpulkan bil.. setiap kali dapat bil.. shin dok simpan elok.. pastu hujung bulan.. shin mintak mak duit untuk bayar bayar bil semua huhu.. shin cuma bayar streamyx jer.. hik hik nak bayar kan bil lain x mampoooo...

mak shin plak.. mcm pegawai bank kat umah ni.. huhuhu abah akan bagi sejumlah duit untuk mak gunakan untuk keperluan harian.. bila tiba masa nak bayar bil.. banyak plak soalan dia.. sblm dapat duit.. dia akan ckp naper bil banyak nak bayar.. naper bil api banyak sangat.. mula la dia suh jimatkan elektrik.. jangan guna tepon umah.. sbb memasing ada HP, bla bla bla.. dah puas bebel.. baru shin dapat duit.. tiap tiap kali nak mintak duit memang macam tu laa.. sama jer modal dia.. hmmm x paham tul.. padahal ASTRO la wat bil banyak.. shin dah suh stopkan langgan.. tp abah la xmo... dah la tu abah.. zaman Mawi dah berakhir..

psst : abah ngan mak fanatik Mawi

kalo orang lain suka bayar guna Maybank2u.. shin plak lebih suka pi bayar kat pejabat pos, pejabat TNB atau kat Maybank.. sini kawasan kampong.. xde ambik2 nombor.. kitaorang kena beratur.. cehhh.. sakit ati kalo kakitangan yg wat keje tu lembab semacam.. banyak banyak kaunter.. satu jer yg ado... yg lain 'TUTUP' katanya... dok kuar rehat x balik balik.. bikin hati panas...

dah la tu.. mood diaorg ni kadang kadang mcm 'tut'.. ngan muka yg macam 'tut'.. siap pakej muncung macam cencorot.. dok wat keje.. ish.. dah la penat beratut.. tengok muka orang camtu.. rasa nak 'tut'...


dah la hati panas.. cuaca lak panas... balik singgah beli air tebu..slurpppp.. haus.. lega


ada duit lebih shin beli stoking baru.. stoking yg ada dah koyak.. shin beli apa yg ada jer.. sebelum ni shin suka pakai yg ada jari jari.. huhuh senang nak sarung selipar.. dan selesa.. biasa mesti koyak kat jari jari tu.. dah nak kena jahit.. aduhai.. sian ek.. sedey kena jahit stoking.. kalo korang mesti dah beli baru jer.. shin beli baru sbb yang ada tu xleh nak di jahit dah.. koyak kat tumit.. besar lak tu..

dulu masa kekecik.. time skolah.. x merasa dapat stoking baru.. mak suh pakai apa yg ada.. kadang kadang.. x sepasang.. sebelah lain lain.. kalo yg dah molor.. dah x bergetah.. mak suh pakai getah gelang.. bagi x molor.. huhuhu.. sedey.. masa tu x mampu nak beli stoking sendiri..

sekang ni pun sama.. kalo still bole guna.. shin guna.. tp xde la sampai guna getah gelang.. hehehe agak agak dah xpired.. beli baru..

****

masa dok attach gambar yang berkenaan... ternampak lak pic pic anak buah ni.. jumpa diaorg masa ari sabtu lepas.. ada kenduri kat umah abang.. rindu kat dak dak ni.. tp leh tahan layan 10~20 minit.. nanti bila diaorg dah start melalak.. rasa bingit.. umah ni dah biasa senyap sunyi.. kalo bising bising ni.. mcm nak meroyan rasa.. huhuhu


ni nama dia Maisarah anak abang shin yg no 3.. hobi : nanges


ni plak Umairah.. anak abang shin no 5, dia ni kekwat skit


ni plak Fatemah anak abang shin yg no 5 gak.. ni juara nanges

shin ada 12 orang anak sedara huhuhu.. ramai kan.. ni nak masuk yg ke 13.. tunggu hari jer.. nanti shin tepek bila bila k..

sekian dulu ek.. jumpa lagi


ni la rupa bentuk stoking berjari huhuhu


m(^o^)m

* i'm shin.. i'm inesen

5 comments:

Ri said...

pejabat pos, tnb, maybank, swasta ler... :P

Hamli bin Hj. Sanai @ Razali said...

hehe, cumel stoking yg ade jari tuh XD

AzAz said...

ada gak shin entry ari ini ye...31.03.2009 hari ini lah hari bersejarah wat kami sekeluarga... sb kehilangan ayah trchinta utk selama2nya... harap2 rohnya dihimpunkan bersama org2 yg soleh... amin...

xnak sedekah al-fatihah ker shin??? :(

i'm shin... i'm inesen said...

azaz : doa dari anak anak dia jer leh bantu mak pak dia yg meninggal.. so azaz la kena bantu babah azaz ek..

AzAz said...

cara apa? tgh dok semayang pun leh pikir benda2 x elok... nk brubah x mungkin... mcm akak juwie kata "kita x blh menentang nature" abih cam ner nk tlh ayah sy klu diri sendiri pun sy x leh nak tolong????

sy setiap mlm sblm tidur sy selalu sedekahkan al fatihah utk dia, harap2 tuhan terima... sb sy bkn dr sek agama... hukum hakam ni x berapa reti... sib baik x ikut kwn dok kt KL, klu x mungkin dh hanyut Opsss...