Friday, December 18, 2009

C.I.N.T.A


Suatu pagi yang dingin, di awal awal tahun Maal Hijrah lagik... terjadilah satu perbualan antara seorang guru falsafah yg sempoi dengan pelajarnya ( motip sgt diaorg x cuti skolah kan )

pelajar: guru, apakah erti cinta..? bagaimanakah saya boleh mendapatkannya...?

guru: hah.. ada sebuah ladang gandum nun kat depan sana.. agak luas la juga... kamu jalan terus dan jangan sesekali kamu berundur. jangan pusing belakang ek! kemudian ambillah satu ranting kek mane mane la yg kamu jumpa.. tepi jalan ker.. tengah jalan ker.. kamu ambik ranting tu jika kamu rasa benda alah tu agak menakjubkan, mengujakan lagik menarik bagi kamu... ertinya kamu telah menemui cinta... ngerti!! dahh pegi sana.. cikgu nak tengok Queer As Folks ni.. Ingat jangan berundur.. dan pilih satu ranting jer tau!

pelajar tersebut pun berjalan lah dan tidak berapa lama dia kembali dengan tangan yang kosong.

guru bertanya: hey studentku.. awatnya kamu tak bawak sebatang ranting pun...? motippp!

pelajar menjawab: masalahnya saya hanya boleh memilih satu ranting saja dan sewaktu berjalan saya tidak boleh mengundur kebelakang semula.

pelajar menjawab lagik: sebenarnya, sedang saya berjalan, saya telah berjumpa dengan satu ranting yang paling menakjubkan tapi saya tak tahu apakah ada lagi ranting yang lebih menakjubkan di hadapan sana nanti, maka saya biarkan ranting yang saya jumpa tadi itu. tapi malangnya... tidak ada lagi ranting yang paling menakjubkan selain daripada yang saya lihat mula mula tadi. akhirnya saya tidak mengambil sebatang pun.

gurunya menjawab: haaa, itu lah cinta... tauk!

di hari lainnya pula pelajar tersebut bertanya lagik kepada gurunya.

pelajar: guru, apa itu perkahwinan...?

guru: hey ko ni.. banyak songeh la.. x boleh nengok aku dok senang.. sabo jer la aku.. hmmm ada hutan yang subur depan sana. berjalanlah kamu. tapi jangan coba coba mengundur kebelakang ek. tebanglah satu pokok saja. kamu tebanglah rasa pokok tu adalah yang paling cantik, segar dan tinggi, then dengan itu... kamu telah menemukan... apa itu perkahwinan... ngerti!

pelajar tersebut pun berjalan lah, dan tidak berapa lama, dia datang semula dengan membawa sepohon pokok, walaupun pokok tersebut tidaklah berapa segar, cantik dan tinggi pada pandangan guru tersebut.

maka gurunya pun bertanya: aishhh apesal kamu potong pokok macam ini....? eiii.. out of my taste la..

pelajar itu menjawab: sebab, berdasarkan pengalaman saya sebelum ini, saya hanya berjalan separuh daripada hutan tersebut dan saya takut akan kembali dengan tangan kosong. jadi saya mengambil kesempatan menebang pokok ini lalu dibawa ke sini. pada pandangan saya ianya adalah pohon yang terbaik buat saya. saya tidak mahu kehilangannya atau menyesal kerana tidak memilihnya... saya tidak mahu insiden ranting kayu berulang lagik..

maka guru itu menjawab: haaa itulah perkahwinan..... dah dah.. jangan banyak tanya lagik.. baru skolah darjah dua.. dah nak tanya pasal cinta la.. kawen la.. motipp?? sunat pon belum... ish ishh.. camni la budak budak jaman sekarang.. pesal ko x kena makan ngan harimau kat hutan tadi??
.
.
.
.
.
.
.

moral of the st0ry : janganlah terlalu memilih, jangan demand sangat.. tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Kalau dah dapat yang rasa macam ok jer tu.. rembat je cepat.. Lepas tu, cepat-cepat kumpul duit kahwin dan langsungkan perkahwinan..

bagi pasangan yg tak boleh berkahwin tu.. hmm jangan tamahak haloba... nak yang perfect sahaja.. akhirnya... non ado... setelah menolak cinta orang lain sebelum sebelum ni.. baru la sedar bila sendiri terkena.. baru teringat orang orang yg penah korang tolak cintanya.. dah terlambat.. kalo dapat yg macam shin... setia menunggu.. ok lah jugakkan.. tp kalo dapat yg x reti reti nak bersabo ( nak mengawan ) haaa.. nyesal la x sudah.. melepas....

kepada semua.. selamat mencari cinta!

p/s: mood cintan cintun ditahun baru ngee~

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

10 comments:

FaizalSulaiman said...

hehehe..queer as folk tuh.hahaha

betul tu shin. setuju ngn shin:-)tp jgn la semberono sgt,kang nyesal plak dikemudian hari.heheh

bestke said...

salam cinta di pagi satu muharam terus dari bumi serambi mekah hehe

i'm shin... i'm inesen said...

faizal : ngee~

bestke : ngee~

lanz_evo7 said...

aslm..
da penah baca cete ni.
tpi xpe bca jgk..huhu

Awan Sutera said...

ha ha.. bagus la cekgu dia. mengajar dalam gurauan. nasib baik dia tak ajak murid die layan queer as folk jugak kan..

ezam said...

mereka meragui wujudnya cinta yang sejati.......

AzAz said...

ahahaha... emo chegunya ya...

http://www.youtube.com/watch?v=staGby_X6bE <~~ sesuai buat shin :)

slmat menchari chinta...

Terry said...

baik bebenor cikgu tu layan Q.A.F kan? ngee~
*shin layan Q.A.F gak ker? ;) .

tapi betul sesangat apa yang cikgu tu ckp...

and tu ezam, susah nak cari cinta sejati, ... but for me, cinta sejati is cinta for god. huhuhu..
*alim jap.

AzAz said...

Queer As Folk tu citer lama lah sy dh katam 2 thn lepas... huhuhu

i'm shin... i'm inesen said...

erk.. shin x layan la citer tu.. season 1 jer ok.. yg lepas2 tu boring.. asyik benda yg sama jer..