Friday, August 13, 2010

cerita hari ke tiga puasa : kejam

Rasulullah SAW bersabda : “Jika masuk bulan Ramadhan, terbukalah pintu pintu syurga, tertutuplah pintu neraka, dan syaitan dibelenggu”. (Shahih Bukhari)

kita dah masuk hari ke 3 berpuasa... tp tiap kali shin baca surat khabar... timbul rasa geram dan sedih ngan perangai manusia manusia yg x bosan buat dosa.. dalam bulan yg mulia ni pun masih ramai lagi manusia tak berhati perut.. x layak di samakan ngan binatang.. sbb org macam ni lebih teruk dari tu..


ni la manusia yg xde sifat perikemanusiaan, x menghormati kedatangan Ramadan, sanggup buang seorang bayi perempuan yang masih bertali pusat dan disumbat ke dalam lubang kumbahan najis. Kejadian berlaku di belakang asrama sebuah kolej di Bandar Bukit Bunga, Tanah Merah, Kelantan. Kecian bayi malang ini di temui mati tanpa sempat merasi kasih sayang dan belaian seorang ibu.

agaknya rasa bersalin tu mcm rasa buang air besar ek... xde rasa sakit ker apa.. pastu leh plak maen tinggal mcm tu jer.. xde perasaan ker masa dengar suara bayi tu melalak.. menanges nak susu ker.. sejuk ker apa... apa perasaan org yg buat keje terkutuk ni.. bila masa dia kekecik.. mak dia wat mcm tu??

ni dia dah besar.. dah tau sedapnya hidup.. sedapnya maen ( shin x sure... sedap ke x ek? ), pastu tak kira la.. ko skolah pandai ker.. x pandai ker.. pastu bila dah termengadong.. beranak.. pastu hilang akal.. leh plak buang bayi.. lagi teruk.. bunuh bayi tu...

kalo zaman jahiliah.. org tanam bayi perempuan hidup hidup... haa zaman moden ni.. org buang bayi x kira jantina.. lelaki ke pompuan.. semua main letak.. main campak kat mana mana jer.. bangang sungguh!

hope nnt orang yg buat keje gile ni.. dapat la balasan setimpal.. hidup dorang akan di hantui ngan dosa yg kejam ni... bawak sampai ke tua.. masa nak mati nnt tau la azabnya mcm mana... haa kalo kawen.. x yah beranak pinak... biar mandul terus.. geram tul~


satu lagi kes kejam yg shin dok terpikir.. camne manusia ni leh bunuh orang sesuka ati.. bunuh orang mcm bunuh nyamuk.. xde rasa ralat ke bila tetiba menafikan hak orang len utk terus hidup kat muka bumi ni... cisss~

kejadian berlaku kat ladang getah di sebuah ladang dekat Taman Kelisa Ria, Sungai Petani.. seorang penoreh gerah terkejut apabila mendapati bangkai disangka babi hutan yang ditemuinya, rupa-rupanya adalah mayat seorang gadis disyaki dirogol dan dibunuh secara kejam.

hari ni.. surat khabar dok paparkan rintihan ibu arwah.. kesedihan seorang ibu yg kehilangan anak pompuan dia.. dah la kena rogol.. kena bunuh ngan kejam... 20 tahun dak pompuan ni membesar.. di jaga oleh mak dia... tetiba.. nyawa dia hilang sekelip mata... dah la tu.. masa umat Islam nak nyambut puasa... mau trauma makcik ni...

makcik ni sedar.. anak pompuan dia xde masa malam nak nyambut puasa.. anak dia kuar umah sbb nak jumpa kawan kat bus stand.. tetiba x balik.. sampai sahur pun x balik... pastu naluri seorang ibu kan.. dia tersentak masa kuar berita jumpa mayat dak pompuan kat tv... dia call hp anak dia.. x jawab.. dia suh anak dia yg lain call pun x dapat... akhirnya.. polis datang umah pagi 1st puasa suh buat pengecaman mayat...

dan.. terbukti.. mayat tu mayat anak dia.. hancur luluh hati makcik tu.. sedih bukan kepalang.. anak yg tersayang jadi mangsa kekejaman manusia yg x de peri kemanusiaan.. sapa lah manusia durjana tu.. semoga hidup dia x tenang.. sampai dia mengaku dan mendapat balasan yg setimpal..

moral of the story... selagi Allah x cabut sifat kemanusiaan yg ada pada diri kita ni.. kita bebuatlah baik pada semua org.. khususnya ahli keluarga kita.. jgn la kita ada niat nak cuba cuba belajar buat jahat... xde faedah ek.. sentiasa jaga keselamtan diri.. ingatkan adik beradik kita ngan org yg kita sayang supaya jaga diri walau di mana kita berada.. sebab kita x tau.. orang jahat ni ada kat mana mana jer ek.. semoga Allah pelihara keselamatan kita semua.. AMIN

sekian~

*i'm shin.. i'm inesen

4 comments:

FaizalSulaiman said...

sedih tengok baby tu shin.huhuhu

i'm shin... i'm inesen said...

faizal : sedey sedey...

@yue said...

sedih keciwa..
mmg patot hukumnya bunuh gak..tp cm x adil yg kene pompan je,sedap xkan sorang kan..cari laki sama..klu x ngaku..dna kan bleh wat..

tanda2 kiamat...

Arie Anuar said...

sian kat baby yg tak salah pape..
mmg patut dua2 kena hukuman yg berat..