Monday, August 23, 2010

cerita hari ke13 puasa : bunga api


alhamdulillah... kita dah lepas hari ke 13 Ramadhan.. dah nak masuk separuh bulan Ramadhan kita lalui.. camne?? byk aktiviti Ramadhan berkulaiti yg kita dah buat??

kalo dulu kan.. masa shin kekecit.. lepas bebuka jer.. bukan terus siap siap nak pi terawih.. apa la sgt.. budak kecit kan.. tau nak main jer.. haaa time tu la kengkawan dah siap bawak bunga api memasing.. macam macam ada.. bunga api asap ada.. bunga api bawang ada.. bunga api kaler kaler ada.. tp paling shin suka.. bunga api bintang cap kucing ngee.. mecun ada main gak.. mecun lidi jer la.. ngan mecun tepek @ padi..

masa tu kerajaan x de lagi kuarkan fatwa suh haramkan main mercun ni huhu... bunyik meriam jgn ckp ar.. meriah.. lepas sahur.. suka tengok abang abang shin bakar meriam.. pastu siap siap pi skolah.. hahaha sempat tu..

tp skrg ni.. nak dptkan bunga api pun susah.. mercun lagi la payah.. boring tu.. x meriah rasanya... sian budak budak jaman skrg.. tp sian lagi kat shin.. ngee... x dpt nak rasa kemeriahan dulu dulu..

tp smlm ada kes terkejut lagi mengejutkan.. ada budak 6 tahun meninggal sbb letupan mecun.. lebih malang lagi.. masa stor umah tu meletup.. mayat dak tu sampai tercampak kat atas pokok.. mesti kuat kann... siannya.. kejadian berlaka kat Kampong Seberang Baruh, Chabang Tiga, Ganu kiter.. benda ni berlaku jam 12.30 tengah ari camtu ar..

hmm mungkin kan mercun dulu dulu ok jer kot.. x bahaya.. mercun skrg ni bahaya.. tu pasal kerajaan dok haramkan.. hmm apaon takziah la kat family dak tu ek.. mesti x meriah raya diaorg tawun ni.. shin pun xmo la sedih sedih.. so x main mecun pun xper laaa.. hope ahli family shin semuanya dalam keadaan selamat.. shin pon doakan kengkawan dan family kengkawan semuanya sihat dan selamat ek..

sekian dulu.. selamat meneruskan ibadah puasa.. jumpa lagi~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

@yue said...

kt palestin mati berperang bom snjata bagai..syahid...
anak mesia..mati main mercun..
duhai lahai...

i'm shin... i'm inesen said...

ayu :huhuhu... betul betul

Bakri said...

silap bapak dia lah shin koz kalau tak silap bapak dia , apsal menyerah diri kat balai polis kan anak sendiri jadi mangsakan