Monday, August 9, 2010

niat puasa Ramadhan

assalammualaikum warohmatullahi wabarokahtuh.. ngee.. sopan gitu kan.. hik hik.. haaa kengkawan... tak lama lagi kita nak masuk bulan Ramadhan kan... hari selasa esok ni dah tengok anak bulan.. InsyaAllah kita semua akan mula berpuasa pada hari Rabu.. 11hb Ogos 2010.. wahh tak sabarnya!!

kengkawan semua dah bersedia??? ouh semuanya dah x sabar nak berpuasa ek.. wahhh bagus bagus bagus.. camni la wat shin makin sayang kat semuaaaaaaaaaaaa kengkawan shin ngee~

ok.. utk persediaan paling awal skali.. arini shin nak tepek entri pasal niat puasa ek.. mungklin ramai dah tau niat puasa camne kan.. tp saje shin nak tepek gak..

Niat Puasa Ramadhan

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab.. memadai dalam bahasa Melayu atau apa apa bahasa yg kita fahammi. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w dan bahasa Al-Quran.

(1) Lafaz lengkap



Niatnya : ''Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala''

(2) Lafaz Niat sebulan

Niatnya : ''Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadha tahun ini kerana Allah Taala''

p/s: kita digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan.. diikuti dengan lafaz niat lengkap yang akan dibaca pada setiap hari.. ini bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa beniat pada malamya..

Waktu Berniat.

waktu berniat bermula daripada terbena matahari, yakni masuk waktu sembahyang fardhu Maghrib hinggalah sebelum terbit fajar shadiq (waktu subuh). Oleh itu, bolehlah berniat puasa pada mana mana bahagian daripada waktu tersebut.. walaupun semasa berbuka sekalipun.

haa.. kepada kengkawan shin kat area Johor.. kat sini shin nak tepek jadual berbuka puasa dan imsak bagi kawasan kawasan kat negeri Johor ni ek.. korang refer jer kat jadual ni.. korang ada kat zon mana.. bole la print.. letak kat dinding.. ngee~




shin dah print.. and bagi bagi kat adik beradik shin ngee~

sekian~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

5 comments:

Putera Izuan said...

selamt berpose shin....
walaupun inesen puasa hope x tinggal ok??
huhuhu....
Good n nice sharing :)

@yue said...

semamat ko ye siap print..bg adik2..bgus2...

@reltzsensei said...

taun ni nk pose pnuh r...ngeee..

Afzainizam said...

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Kami DAtang Ziarah Blog Anda
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/


Rasanya lama sungguh tak ziarah kat sini... tak dapat lagi lah jadual posa johor tu... eeemmm kena tengok kat laman blog jab agama islam johor lah nanti...

Pada inesen kami disini nak ucapkan selamat berpuasa dan menyambut ramadan ye

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°
رمضان مبار… رمضان كريم… رمضان مبار…
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°°

Salam ramadan Al Mubarak..
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/

Ramadan bulan yg mulia..
Tertutup pintu-pintu neraka..Terbuka pintu-pintu syurga..Syaitan-syaitan dibelenggu.
Salam kunjungan salam ziarah…. Maaf kerana lama tak singgah blog sini…esok dah strat puasa weeeehhhhh... harap2 Ramadhan kaLi ini akan menjaDi bermakna
dan mmberikan pengalaman yg indah