Wednesday, August 18, 2010

cerita hari kelapan puasa : ala cian


puasa yang yok.. pagi pagi bukak periuk... ngee... Assalammualaikum w.b.t.. haa korang penah dengar x ayat mula tadi?? masa shin kekecit slalu ar dengar.. ayat ni selalu digunakan untuk menyakat budak kecik baru baru puasa.. yer la... org len puasa dia pun sibuk nak puasa.. org bersahur dia pun bersahur gak.. tp pepagi dah bukak tudung saji.. bukak periuk.. mintak susu.. camne tu?? ngee~

seronok gak la pagi tadi dengok kawan nyer cite pasal dok ajar anak dia umo 5 tawun puasa.. baya baya upin ipin masa nak belajo puasa.. hari puasa pertama ngan kedua jer puasa penuh.. hari ketiga dan mula demam... mungkin perut masuk angin... dia muntah muntah.. pastu nnt bila suh puasa.. dia ckp pening kepala la.. nak demam laa.. tetiba dia ckp nak puasa sbb kalo puasa nnt parent dia belikan bunga api.. hmm nak upah la tu..

kira agak mencabar gak ek nak ajar bebudak mula puasa.. shin pun dpt puasa penuh bila dah lepas umo 12 tahun.. x malu ckp la.. bila umo meningkat.. dah rasa takut ngan Tuhan... terus tau sendiri... ngee.. tp ada gak time buat dosa tu shin lupa Tuhan.. adoii..

sambung balik pasal dak kecit belajo puasa hehehe... pastu shin ckp la ngan kengkawan shin yg dok dengar cerita pasal kawan ajar puasa tu.. shin ckp... camtu la agaknya perasaan anak anak org miskin x makan ek.. mak bapak dia x tau nak bagi anak dia bagi makan apa... mesti budak budak tau menangis jer.. mak bapak plak x mampu nak bagi makan tiap kali dorang lapar.. kita plak... kalo anak lapar... x tahan puasa.. itu jam leh bagi makan... dorang???

ini lah hikmahnya Allah jadikan bulan Ramadhan.. kita muhasabah diri kita sendiri dan org lain.. kita kena pikirkan kesusahan org lain.. dan kita ckp kat anak anak kita.. terangkan.. camne perasaan lapar dia tu sama mcm lapar org susah.. haa bagi dia paham... kan kan kan~


sebut pasal budak kecit gak.. hari ni.. genaplah 3 tahun pemergian adik Nurin Jazlin menghadap Ilahi.. semuanya kerana angkara manusia kejam lagi durjana... memang sakit hati kalo baca balik kes kematian arwah... Al-Fatehah utk adik Nurin... KLIK - Kisah Nurin Jazlin


hmm yg ni kesah budak x berapa kecit.. dan x berapa nak dewasa haaa... semalam shin teringin nak makan udang ngan siput sedut.. Alhamdulillah.. dapat la beli kat bazar Ramadhan.. kebetulan plak.. family abang shin datang bebuka.. seronok la makan reramai... beli Rm3 leh dapat byk udang.. org yg jual tu dok sedekah skali kot.. sbb shin asyik tanya bila dia nak jual juadah udang tu ngee.. rejeki kan..

haaa tp bab siput sedut tu.. sedikit terkilan ler.. x puas makan.. bukan shin x reti sedut.. tp org yg masak siput ni mesti x reti nak siang siput.. terlalu pendek.. so.. kedapan udara tu kurang da.. rasa kosong.. camne nak sedut?? babah lak asyik dok jeling.. yer la.. terganggu dia makan dengar bunyik bising shin menyedut x kuar kuar.. ngee.. xper.. mak shin ckp.. nnt dia masakkan siput sedut kalo ada masa ngee~

camtu la entri hari ni ek.. nak mula keje semula... jumpa lagi naa.. selamat meneruskan ibada puasa.. dan selamat berbuka nnt ek.. mmuahh~

m(^o^)m

*i'm shin.. i'm inesen

3 comments:

@yue said...

nok..dh leh jd bapak ni..cm pengalaman je ajo ank pose..ehhehe

i'm shin... i'm inesen said...

ayu : hahaaha x ar.. pengalaman masa kecik dok..

@reltzsensei said...

hik3..dlu slalu gak pose yang yuk ni...ngeee...